2

44poemasparaleer

Benegas, Mar
44 poemas para leer con niños

Albuixech: Litera, cop. 2013

«La poesía no muerde». Tota una declaració d’intencions que decora les guardes d’aquest original recull de poemes seleccionat per Mar Benegas, autora de llibres infantils, animadora a la lectura i coordinadora de l’espai de formació i animació lectora «El sitio de las palabras». I és que si som sincers, a qui no li fa una mica de por la poesia? És la poesia difícil i avorrida? És fàcil caure en tòpics però potser l’error ha estat la manera d’apropar-nos a ella i, per aquest motiu, Mar Benegas ens proposa un recorregut lúdic per l’univers poètic; adreçat a despertar la curiositat, el joc amb les paraules i, com ella mateixa comenta, esdevenir el lloc de trobada de poesia i famílies.

Primer de tot, ens assenyala «com no llegir un poema». Una primera passa fonamental si volem apropar amb èxit la poesia als infants (i als adults). Per ajudar-nos a crear un bon hàbit de lectura poètica ens proposa un divertit «decàleg» que, entre altres coses, suggereix llegir el poema sense prejudicis (sense interrogar-lo), no llegir-lo com si fos la llista de la compra, practicar abans de llegir-lo en públic, fer-lo sortir del llibre (cantar-lo, recitar-lo…) o tenir en compte a qui va dirigit per escollir-lo amb cura; perquè, com diu l’autora, «hi ha un poema per a cada lector».

En segon lloc, ens ofereix una rica selecció de poemes, un ventall de poesia copiós i divers que respon al leitmotiv de què «cada família és un bosc i cada bosc té les seves preferències». Escolliu el poeta o la poetessa que més us agradi, entre altres trobareu a Federico García Lorca, José de Espronceda, Alejandra Pizarnik, Gabriela Mistral, Raúl Vacas, Juan Bonilla i, fins i tot, un romanç sobre una noia guerrera. A més a més, cada poema va acompanyat d’una breu reflexió sobre la poesia que ens permet descobrir conceptes del gènere poètic: la recerca d’una veu de la poesia per part del poeta i del lector, els diferents tipus de poemes (acumulatius, sense fi, llargs o molt breus, els abecedaris…), el joc amb els sons o la importància de les paraules en la poesia.

Quin és el vostre poema? A mi m’ha agradat aquest nonsense surrealista de Pedro Mañas:

Se vende todo

«¡Lo vendo todo, lo vendo!»,
grita un hombre en el mercado.
«¡Vendo tuercas y tornillos,
cerraduras y candados,
bombón helado y barquillos,
alcohol, tiritas y yodo,
camisas y calzoncillos!
!De todo, vendo de todo!»
 
Se le acerca una clienta:
«Quiero un bote de silencio,
medio litro de tormenta,
cuatro cajas de buen tiempo
y un kilo de isla desierta.
Quiero espuma de la playa,
dos botellas de laguna,
un racimo de palabras
y una rodaja de luna».
 
El hombre del puesto se enfada:
«!No vendo nada de eso!»
Y ella se marcha diciendo:
«Entonces no vende nada…»

Finalment, si encara no esteu convençuts de la importància d’introduir la poesia en l’aprenentatge dels infants només fer menció d’alguns dels beneficis que apunten els experts:  afavoreix el desenvolupament del llenguatge, millora l’expressió verbal i les habilitats comunicatives, amplia el vocabulari, enforteix els vincles amb els pares i estimula la memòria auditiva i visual. A més d’aquest excel·lent llibre, altres lectures que us poden ser útils en l’ensenyament de la poesia són:

BALLESTER, Anna. Poemania: guia pràctica per a fer lectors i lectores de poesia. Alzira: Bromera, 2009

MORENO, Víctor. Va de poesía: propuestas para despertar el deseo de leer y escribir poesías. [Pamplona]: Pamiela, 1998

PEDRALS, Josep. Exploradors, al poema!: taller de poesia amb Josep Pedrals. Barcelona: Estrella Polar, 2014

poesiallibres

Escrit per | Daphne Moon

Sóc la Sílvia i treballo a la Biblioteca Esquerra de l’Eixample-Agustí Centelles. La Daphne és un xic excèntrica i té poders psíquics malgrat que ningú s’ho vol creure...

2 Comentaris

  1. Mar Benegas

    16 maig 2015 at 9:11

    Gràcie, Sílvia! quina alegria trobar l’entrada de bon matí!
    Per cert, aprofite per dir-te (com he vist que ets bibliotecaria) que a primers d’octubre estaré a BCN fent el taller “Como si fuera una cereza” per al COBDC i el grup de treball BibBotó, per si et fa de gust vindre 🙂

    • Daphne Moon

      16 maig 2015 at 11:03

      Doncs l’alegria és recíproca, Mar. Perquè que l’autora del llibre et deixi un comentari al post…

      Gràcies per la invitació! 😉

Deixa el teu comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada