Jimi Hendrix i la Religió Elèctrica

Jimi Hendrix

El guitarrista Jimi Hendrix és considerat amb tota justícia com a un dels artistes imprescindibles de la música pop del s.XX. Sense la seva ampla visió sobre les possibilitats de la guitarra elèctrica, les seves innovacions tècniques i la seva amplada de mires, la música popular senzillament no seria allò que és avui.

El 2013 l’editorial Sexto Piso va publicar una obra curiosa: Jimi Hendrix: empezar de cero. El llibre aplega fragments d’entrevistes, de cartes i fins i tot de cançons del músic, organitzades de manera cronològica, per tal d’oferir-nos una mena d’autobiografia. Mitjançant aquests fragments obtenim una visió dels diferents aspectes de la meteòrica vida del músic de Seattle.

 

hendrix-empezar-de-cero

Hendrix, Jimi. Empezar de cero
Madrid : Sexto Piso, 2013

 

Com tot gran artista, Hendrix va ser capaç de crear un món propi utilitzant les seves vivències del moment, la seva herència cultural i el clima intel·lectual i musical de la seva època. Per això no és estrany que el músic tingués opinions molt personals sobre qüestions complexes. Una d’aquestes opinions crida l’atenció: la relació que Hendrix hi veia entre la música, i l’electricitat amb la qual embolcallava la seva música, i l’espiritualitat i la religió.

Aquesta curiosa relació queda ben reflectida a uns fragments pertanyents al període d’entre gener i junt de 1969. Una època en la qual Hendrix estava al cim de la seva popularitat i del seu poder artístic, però en la que el músic començava a qüestionar la direcció que devia prendre a continuació. En aquest sentit, Hendrix comenta:

Ahora tengo que moverme en otra dirección, un poco más hacia un nivel espiritual. Sobre todo, nos concentramos [su banda The Jimi Hendrix Experience y él mismo] en el sonido. Es un sonido muy duro, áspero y primitivo, no necesariamente bueno ni malo, ni alterado. Tienes la sensación de que si dejas que tu mente fluya, vas a conseguir sacar algo de él. Es más que música. Es como la iglesia, como una base sólida para los que están perdidos o potencialmente perdidos. (p. 167)

Per si la relació entre música i espiritualitat no hagués quedat prou clara, Hendrix apunta:

Estamos convirtiendo nuestra música en una especie de nueva Biblia, una Biblia que puedes llevar en el corazón, una que te dará una sensación física. Tocamos increíblemente alto. No un alto ensordecedor – se trata de otra cosa, es algo que te atraviesa el pecho. (p. 167)

Aquesta “otra cosa” és el reflex d’un dels temes recurrents de la música i de la cultura nord-americana dels anys 60: la necessitat que els individus obrin la seva ment i s’alliberin de les seves inhibicions i limitacions:

Hay tantas ideas y leyes tácitas, y la gente se inhibe tanto que es casi imposible evadirse. Inconscientemente, lo que toda esa gente hace es matar esos destellos de inspiración que le llegan.

Nosotros intentamos que nuestra música sea tan libre y potente que te dé en el alma con la fuerza suficiente como para abrirla de par en par. Es como un electroshock o un abrelatas. Hipnotizas a la gente hasta ese momento en el que regresa a su estado natural, que es todo positividad, como en la infancia, cuando uno está siempre a tope de manera natural. Y cuando se pasa ese estado natural de felicidad, la gente ve todo con más claridad, siente cosas distintas. Es todo espiritual. ¡Menos cuando te acuerdas de tus tímpanos! (pp. 167 – 168)

Hendrix fins i tot crea una expressió per a mostrar la unió entre la seva música i l’espiritualitat:

Hoy en día todo está electrificado, y de ahí que la fe llegue a las personas a través de la electricidad. Por eso, el nombre de Electric Church [Iglesia Eléctrica] aparece y desaparece en destellos. (p. 168)

 

Pintura sobre Jimi Hendrix, per l'artista Jaroslaw Glod (https://www.saatchiart.com/art/Painting-Jimi-Hendrix/738462/2462222/view)
Pintura sobre Jimi Hendrix, per l’artista Jaroslaw Glod

 

El guitarrista no semblava tindre una opinió gaire positiva de les esglésies tradicionals:

La palabra “iglesia” se identifica demasiado con la religión. Pero hay muchos chavales que no encuentran nada en la iglesia. (p. 168)

No és que Hendrix no respectés el fet que la gent acudís a les esglésies, o que tinguessin unes determinades creences i no unes altres, ans al contrari. Més aviat, Hendrix tenia la seva pròpia fe:

Nuestra música es tan espiritual como ir a la iglesia. Queremos que se la respete como tal. Lo que intentamos hacer es limpiar las almas de las personas. (p. 168)

En aquest sentit, Hendrix condensa la seva visió de la religió, i de l’espiritualitat a través de la música, en un paràgraf amb força emoció:

Como es natural, las cosas por aquí no van bien, pero la idea es salir adelante. Uno tiene que vivir con paz de espíritu, y eso tiene que encontrarlo en su interior. Creo que todo el mundo debería creer en sí mismo. Supongo, que de algún modo, eso también es creer en Dios. Si existe un Dios y Él te creó, creer en ti mismo también es creer en Él. Una vez que llevas a Dios en tu interior, eres parte de Él. Eso no significa que tengas que creer en el cielo y en el infierno y todo eso, pero sí significa que lo que eres y lo que haces es tu religión. Salir al escenario y cantar, ésa es toda mi vida.

Ésa es mi religión.

Soy de la Religión Eléctrica. (p. 169)

 
Sens dubte les opinions tan personals de Hendrix sobre la música, la natura de la religió i la seva manera de viure-la no seran del gust de tothom. Però sí que donen una perfecta mostra de la llibertat creativa amb la qual Hendrix va viure la seva vida, una llibertat que arribava fins als racons més profunds de la seva personalitat.

Jimi Hendrix: empezar de cero és un projecte particular, una manera molt directa d’apropar-nos a la personalitat, als somnis i desitjos, i també a les contradiccions, d’una de les figures immortals de la cultura popular.

 

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3 comentaris a “Jimi Hendrix i la Religió Elèctrica”

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