0

Max y Moritz: una historieta en siete travesuras / Wilhelm Busch

Busch, Wilhelm
Max y Moritz: una historieta en siete travesuras

Madrid: Impedimenta, 2012

 

Ah, la canalla! A qui no li agraden els nens? Els més petits de la casa són sinònim d’entusiasme contagiós, d’encantadora innocència, de somriures riallers, de “galtes pessigables”, de rinxols de querubí… La mainada ens alegra la vida i la fa més divertida amb les seves ocurrències. Però la infància també té un costat fosc. Més ben dit, fosquíssim. Perquè, siguem sincers, hi ha nens que, més que del cel, sembla que hagin sortit de l’infern. És el cas d’en Max i en Moritz, els protagonistes del còmic que ressenyem avui, Max y Moritz, una historieta en siete travesuras, un clàssic de la literatura infantil i del còmic creat per l’autor alemany Wilhhelm Busch.
 

Max i Moritz

Un segell commemora els 150 anys de Max i Moritz, clàssic de la literatura alemanya.


 
Al pròleg de l’obra, Busch deixa ben clar la naturalesa macarra de la parella protagonista:

 

¡Ay, los niños revoltosos suelen ser los más famosos!
Max y Moritz, por ejemplo: dos pícaros como un templo.
Nunca quisieron ser buenos, ni oír consejos ajenos,
de educarlos no hubo modo, se burlaban, sí, de todo.
¡Una pareja infernal, dispuesta a sembrar el mal!
Atormentar a las ranas, robar peras y manzanas,
hacer rabiar al sufrido es mucho más divertido
que estarse quieto en la escuela o ir a misa con la abuela.
«¡Ya os llegará la hora aciaga, que el que la hace, la paga!»
Y este binomio terrible tuvo un final previsible.
Por eso y para escarmiento, sus hazañas pinto y cuento.

 
Animals de granja, vídues, mestres, pastissers, parents… Ningú no s’escapa de les dolenteries de la parelleta. De fet, en Max i en Moritz tenen el dubtós honor de ser els primers enfants terribles de la història del còmic. Ja veieu, molt abans (l’any 1865) que en Daniel el trapella o els nostrats Zipi i Zape comencessin a fer de les seves, en Max i en Moritz s’especialitzaven en l’art d’atemorir els adults.
 

En Max i en Moritz

Wilhelm Busch va ser un dels pioners en fer servir la narrativa seqüencial per explicar una història.


 
Parlant més seriosament, podem dir que l’obra de Busch participa d’alguns elements de la novel·la picaresca, com són el protagonista infantil que es rebel·la contra la vida adulta, evidenciant-ne l’absurditat de les seves regles i la hipocresia dels seus valors (això resulta especialment evident, per exemple, en el Lazarillo de Tormes i Huckleberry Finn). Tanmateix, en moltes d’aquestes propostes darrere el to burleta s’amaga la crítica social i un punt d’amargura pel fet que la infantesa, amb tot allò que implica de llibertat, diversió i puresa, està condemnada a desaparèixer.
 

Max y Moritz: una historieta en siete travesuras / Wilhelm Busch

 
Altres rebels amb causa del còmic: Bart Simpson, Zipi i ZapeDaniel el trapella i en Shin Chan, hereus directes d’en Max i en Moritz, es foten dels usos i costums de la societat benpensant. Ben mirat, potser les trapelleries d’aquests nens constitueixen una mena de justícia poètica, un merescut passar comptes amb el món dels grans. Celebrem doncs, el seu esperit transgressor i la seva heroica dissidència. I a qui no li agradi, doncs, que es multipliqui per zero!
 


 

Escrit per | Harley Quinn

Sóc la Harley i estic bojament enamorada del meu "pastisset". Tot i que ell no em tracta gaire bé, jo no m'enfado perquè sé que tot forma part de l'espectacle! Que de quin espectacle es tracta? No ho voldríeu saber...Quant em trec el vestit de bufó sóc la María José de la biblioteca Francesc Candel.

Deixa el teu comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *