7

Jean-Claude Carrière i Oscar Carreño
 

El passat 16 de maig ens va visitar Jean-Claude Carrière (Colombières-sur-Orb, 1931), un dels guionistes més importants de la història del cinema. Durant una hora, Carrière va conversar amb Carlos Losilla, professor i crític de cinema, a la biblioteca Xavier Benguerel, en un acte que formava part del programa “Literatura i pantalla” d’aquesta biblioteca i del Festival Loop.

Potser el vessant més conegut de Carrière és el seu treball com a guionista de Luis Buñuel a sis de les seves pel·lícules, entre les que destaquen Belle de jour (1967), El discreto encanto de la burguesía (1972) i Ese oscuro objeto del deseo (1977). Tanmateix, Carrière també ha escrit per altres directors, com ara Luis García Berlanga, Volker Schlöndorff, Milos Forman, Philip Kaufman, Louis Malle, Marco Ferreri i Andrzej Wajda. L’any 1962 va guanyar un Òscar pel curtmetratge Heureux Anniversaire, i el 2014 se li va concedir un Òscar honorífic pel conjunt de la seva trajectòria.
 


 
Tanmateix, Jean-Claude Carrière és un antropòleg i estudiós de les religions i cultures orientals amb una extensa obra publicada al respecte. Entre els llibres d’aquest àmbit destaca el recull de contes filosòfics de tradició oral d’arreu del món El círculo de los mentirosos, en dos volums que li van suposar vint-i-cinc anys de recerca, o La fuerza del budismo (1996). També ha publicat les seves memòries espanyoles Para matar el recuerdo (2011) i ha escrit, amb Umberto Eco i Jean-Philippe de Tonnac, la conversa centrada amb el món el llibre i la lectura Nadie acabarà con los libros (2010), del qual ens vàrem fer ressò en aquest mateix bloc.

El conjunt de la seva obra ha fet de Jean-Claude Carrière un autèntic humanista, posseïdor d’una magnífica biblioteca, i intel·lectual de referència a Europa. De la seva relació amb les biblioteques, de les converses literàries que mantenia amb Buñuel o de la seva condició de bibliòfil és del que vàrem voler parlar amb ell des del Bibarnabloc.
 


 
Us presentem, doncs, en aquest post, l’entrevista que li vàrem fer pel Bibarnabloc, així com l’enregistrament íntegre de la conversa que va mantenir Carrière amb Carlos Losilla i que va ser enregistrada per José Antonio Pérez Guevara, col·laborador de la biblioteca Xavier Benguerel i autor del bloc 242 películasdespués.
 


 

Escrit per | nomina nuda

"Stat rosa pristina nomine, nomina nuda tenemus" (De la rosa primitiva només ens resta el nom, res tenim més enllà dels noms nus). El meu alter ego és una rosa crescuda a una abadia on es matava per un llibre misteriós. Avui, és una rosa de paper que viu cosida a un poema de Vicent Andrés Estellés. Sóc la Neus, de la Biblioteca Xavier Benguerel.

7 Comentaris

  1. Andrés

    2 octubre 2017 at 21:07

    Va ser tot un esdeveniment. Quasi es podria parlar més d´un “monòleg” que d´una conversa perque al senyor Carrière no li calien preguntes per explicar anècdotes cinefiles i saltar d´un tema a un altre .I l´amic Losilla, amb bon criteri, li va deixar fer…

  2. Óscar

    4 octubre 2017 at 14:32

    Fantàstic acte i fantàstica entrevista!!!

  3. yolanda

    17 octubre 2017 at 10:35

    m’ha agradat molt l’entrevista

  4. Pilar

    17 octubre 2017 at 14:05

    Desgraciadamente no pude asistir a esta interesante conversación, ¡a ver si consigo resarcirme con el libro de Jean-Claude Carrière que sorteáis en el concurso del mes de octubre!

  5. Xavier

    17 octubre 2017 at 16:23

    Gran en Jean-Claude Carrière!!
    Tinc ben present una cita d’ell: Sempre s’ha de seguir qui cerca la veritat i sempre defugir aquells que l’han trobada. 😉

  6. nomina nuda

    17 octubre 2017 at 16:34

    Pilar, en pots gaudir tant de la conversa íntegra amb el Carlos Losilla com de l’entrevista que li vàrem fer per al Bibarnabloc, activant els dos vídeos que tens incrustats a aquest mateix post.
    Xavier, realment va ser no només una lliçó de cinema, sinó tota una lliçó de vida d’aquest gran humanista.

Deixa el teu comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *