7

El director Stanley Kubrick tenia una relació ben particular amb el món de les bandes sonores. A Espartaco va col·laborar amb Alex North i per aquest treball el compositor va rebre una nominació als Òscars.

Quan l’Stanley Kubrick va voler dirigir 2001, una odissea en el espacio volia emprar música clàssica. L’estudi no ho veia clar i li van proposar que busqués un compositor. Stanley Kubrick va pensar amb Alex North, li va explicar com volia la música i li va donar indicacions falses perquè ell pogués compondre la banda sonora. Quan es va estrenar la pel·lícula, Alex North va comprovar que no s’havia usat cap de les notes que havia compost per a la pel·lícula. El compositor va aprofitar temes que havia compost per a 2001 en les pel·lícules El dragón del lago de fuego (Matthew Robbins,1981) per aquesta banda sonora Alex North va rebre una nominació a l’Òscar i a Good morning Vietnam (Barry Levinson, 1987). Abans de morir va demanar al seu amic Jerry Goldsmith que gravés la banda sonora rebutjada i els aficionats a les bandes sonores la poguessin escoltar.

A la pel·lícula Barry Lyndon, el director va usar música clàssica que Leonard Rosenman va adaptar per usar-la narrativament. Per aquesta banda sonora el compositor va guanyar l’Òscar a la millor banda sonora adaptada, un premi que actualment no es dóna.

Per a la resta de pel·lícules va usar música preexistent que un compositor va adaptar com és el cas de Wendy Carlos, Vivian Kubrick (sota el pseudònim d’Abigail Mead), Jocelyn Pook.

Recordeu que entre les activitats que es fan a la ciutat al voltant d’aquesta exposició, podeu gaudir d’un concert amb les bandes sonores significatives de les pel·lícules d’Stanley Kubrick.

A les biblioteques de Barcelona podeu trobar-ne les següents:
 

Spartacus : the soundtrack album

North, Alex
[S.l.] : MCA, 1991

 

Lolita : original motion picture soundtrack

Riddle, Nelson
[S.l.] : Sony, 1997

 

 

2001 : the legendary original score

North, Alex
Nürnberg : Varèse Sarabande, 1993

 

 

 

 

 

Escrit per | Neville Longbottom

Estudiant de valent a Hogwarts que un dia vaig fer un conjur i em vaig convertir amb el Rubén de la Biblioteca Joan Miró.

7 Comentaris

  1. Andrés Castells

    5 Febrer 2019 at 23:56

    A més de les musiques que s´esmenten al article, a mi em sorpren tota la banda sonora de “A Clockwork Orange” de Beethoven a Gene Kelly.. de “Eyes wide shut” el vals de Shostakovitch i les composicions per piano de Ligeti, de “The Shining” les troballes de Ligeti i Penderecki i també el cop de genialitat a la fi de “Dr. Strangelove” amb la cançó We´ll Meet again interpretada per la Vera Lynn

    • Neville

      13 Febrer 2019 at 11:38

      Si, es molt bona cançó. També em va agradar que uses la cançó These boots are made for walking a La chaqueta metálica

    • Joan Sardà Llavina

      3 Març 2019 at 0:22

      I la “Sarabande” de Haendel a i les peces de The Chieftains a “Barry Lyndon”. Inoblidable.

  2. Roser

    12 Febrer 2019 at 23:21

    Si no recordo malament la fixació cap a Beethoven a la pel.lícula ‘A Clockwork Orange’ va ser cosa de Stanley Kubrick, mentre que al llibre hi havia més varietat.

    • Neville

      13 Febrer 2019 at 11:40

      El llibre no l’he llegit, però vaig llegir que a l’Stanley Kubrick li agradava molt Beethoven

  3. Francesc Accensi i Alemany

    22 Març 2019 at 21:33

    L’ús de la música clàssica a les BSO de les pel•líciles de Kubrick és extraordinari. Bé, la cosa aquella -dit així per no faltar- del Wendy Carlos grinyola d’allò més. Però quanta gent no ha conegut Ligeti gràcies a ell?

  4. Neus

    31 Març 2019 at 21:47

    Vaig ser-hi i crec que tot el que ha envoltat a la exponde Kubrick ha estat un encert. Per mi l’encert del cccb d’aquest 2019 🙂

Deixa el teu comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada