El 25è Saló del Manga de Barcelona tindrà lloc del dijous 31 d’octubre al diumenge 3 de novembre al recinte de la Fira de Barcelona a Montjuïc.
 
XXV SALÓ DEL MANGA DE BARCELONA
 

Cartell

 
Aquest any la responsabilitat del cartell queda repartida entre dos autors: Kenny Ruiz i Noiry.

Kenny Ruiz (Alacant), que es va formar artísticament entre Granada i Barcelona, és un autor amb 20 anys de carrera professional que ha demostrat una gran versatilitat movent-se en gèneres de tot tipus, des de la ciència-ficció fins a l’erotisme, però centrant-se principalment en el fantàstic.

Forma part d’una de les primeres generacions de lectors de manga, i el seu estil ha destacat sempre per tenir una forta influència del còmic japonès, però també hi trobarem rastres de la BD francesa, els videojocs i de la seva experiència fent storyboards d’animació. Ha estat guanyador del Premi del Públic del Saló del Manga de Barcelona de 2011 per l’obra Dos Espadas, però també s’ha endut en dues ocasions el Premi del Públic del Saló del Còmic de Barcelona, el 2005 i el 2008, per les obres Barcelona i El cazador de rayos respectivament.

Els seus dos treballs més recents són Telémaco, una reinterpretació de La Odissea pensada per al públic infantil i Boku no Songoku, una reinterpretació de La leyenda de Son Goku, el manga d’Osamu Tezuka.

Noiry és una il·lustradora apassionada del manga i l’anime, va començar a dibuixar seguint el camí dels seus germans i inspirada per Saint Seiya i Dragon Ball. Va estudiar a l’Escola d’Art d’Oviedo i es va graduar en il·lustració. Ha publicat dos còmics com a autora completa Underdog i Herem. Com a colorista actualment treballa en les sèries Magic 7 i Télémaque al costat de Kid Toussant i Kenny Ruiz. Quan li queda una estona, es dedica a l’autoedició en el col·lectiu d’autores PussyCrazy.

Font: Manga-barcelona.com
 

Barcelona RUIZ, Kenny

Barcelona

RUIZ, Kenny
Barcelona: Dolmen, 2004

És una història força típica, la de la noia que arriba a la gran ciutat amb l’esperança d’obrir-se camí. La noia es diu Cyan, com el color, i la ciutat és Barcelona. Però si el punt de partida no és gaire original no podem dir el mateix de la part gràfica del còmic. El dibuix de Kenny Ruiz veu directament del millor del manga pel que fa a expressions, enquadraments, tocs d’humor… sense cap dels vicis del manga que poden fer la seva lectura més feixuga pels que no són incondicionals del gènere. Una història senzilla però que se’ns farà curta, visualment molt atractiva ja que a un dibuix narrativament solvent i espectacular s’hi uneix un ús del color de matrícula d’honor.

El Cazador de rayos RUIZ, Kenny

El Cazador de rayos

RUIZ, Kenny
Barcelona: Dolmen, 2003

Fa anys que la humanitat no veu el sol, la pluja no deixa de caure i no hi ha lloc per a l’optimisme. Només queda l’esperança que l’escollit que porta la marca del sol a la cara, l’anomenat “caçador de raigs” arribi i retorni la llum al món. Aquest escollit és en Kain, que haurà de deixar la seva família per embarcar-se en un viatge heroic perquè el sol torni a lluir. El seu periple no serà fàcil, i trobarà una sèrie de personatges que intentaran que no acompleixi el seu destí. Una barreja entre una història sobre un futur distòpic i una epopeia fantàstica plena d’aventures.

 

Dos espadas RUIZ, Kenny

Dos espadas

RUIZ, Kenny
Barcelona: Glénat, 2010

Cira aspira a entrar a la prestigiosa escola Unicornia d’esgrima per convertir-se en “primera espasa”. El problema és que ningú sap que el seu pare era un gran espadatxí, la qual cosa li donaria avantatge, i a més viu amb una colla de lladregots que li posaran difícil aconseguir el seu somni. Destaca el personatge femení, fort, valent i decidit amb les idees molt clares. Lluites èpiques, éssers mitològics, personatges divertits, referències a diverses cultures, aquest manga beu de les millors històries de capa i espasa amb un dibuix a cavall entre la tradició japonesa i l’occidental.

 
 

Autors convidats

 
El certamen comptarà amb la presència d’autors internacionals com Atsushi Ohkubo autor de les populars sèries Soul Eater i Fire Force, o Mizuho Kusanagi responsable de l’exitosa Yona: princesa del amanecer. També podrem conèixer a les autores Aya Kanno, responsable de títols com Otomen, i Tsubasa Yamaguchi creadora de Ella y su gato.
 

Dos espadas RUIZ, Kenny

Otomen

KANNO, Aya
Barcelona: Planeta de Agostini, 2008-2009

L’adjectiu o joc de paraules japonès Otomen fa referència a aquells homes que tot i mantenir la seva masculinitat tradicional els hi agraden les coses que històricament s’han considerat femenines: el color rosa, les històries d’amor, la costura etc…

L’Asuka entra de ple en aquesta definició; és campió de Kendo del seu institut i presenta una façana purament “masculina”, però en secret li agraden la costura, els manga romàntics etc… La cosa es complica encara més quan apareix la Miyakozuka, una noia que despertarà l’interès tan de l’Asuka com del seu amic i rival Jûta Tachibana, que a més aprofitarà la relació entre els dos primers per escriure amb pseudònim un shojo titulat “Lovetic” on intercanviarà els gèneres del dos protagonistes.

Fire force OKUBO, Atsushi

Fire force

OKUBO, Atsushi
Barcelona : Norma, 2017

En Shinra, al que anomenen “dimoni” pel seu fosc passat vol ingressar al “Fire Force” la Brigada Especial Antiincendis perquè vol ser un heroi. Viu en un món on les persones moren de combustió espontània i es converteixen en “infernals”, una mena de zombis en flames que perden la raó i l’enteniment. Aquests són els que anomenen de primera generació, després van sorgir una segona i una tercera generació que poden adaptar-se a les flames i inclús manipular-les. La feina de la Brigada és acabar amb els “infernals” i la del Shinra, a més, és descobrir qui va matar a la seva família en un incendi quan era petit i del qual ell en va ser l’únic supervivent.

 

Soul Eater OKUBO, Atsushi

Soul Eater

OKUBO, Atsushi
Barcelona: Norma, 2010

La Maka que és una “Mestra de la dalla” i el seu company Soul Eater pertanyen a l’AMAM (Acadèmia de Mestres d’Armes de la Mort). En Soul és l’arma de la Maka, es pot transformar en “Dalla demoníaca”. Els dos es dediquen a caçar ànimes; ja tenen 99 humanes i si aconsegueixen una ànima de bruixa el Soul es convertirà en Death Scynte o “dalla mortal”, com el pare de la Maka que a més és l’arma del senyor de la Mort.

El punt fort d’aquesta història de lluites són els seus personatges esbojarrats, tant els protagonistes com els secundaris que fan d’aquest manga una lectura molt divertida.

Ella y su gato YAMAGUCHI, Tsubasa

Ella y su gato

YAMAGUCHI, Tsubasa
Barcelona: Planeta Cómic, 2019

En Chobi és el gatet de la Miyu a qui s’estima moltíssim, i mira amb ulls d’enamorat; amb veu de narrador ens explicarà la vida de la seva humana, com està d’estressada, com la vida se li està fent difícil amb la sobrecàrrega de feina i les responsabilitats domèstiques i com ella es nega a demanar ajuda, i és en Chobi el seu únic confident. Des d’un punt de vista d’espectador, l’autor ens dona una visió del que significa fer-se adult i sobretot independitzar-se. Una història costumista i íntima que ens deixa tafanejar en els esdeveniments quotidians de la vida d’una persona jove que comença a obrir-se pas en aquest món.

 

Ella y su gato YAMAGUCHI, Tsubasa

Yona: princesa del amanecer

KUSANAGI, Mizuho
Barcelona: Norma, cop. 2018-

 
 

Activitats

 
En aquesta edició el Concurs de Manga estarà dedicat al 25è aniversari del Saló, també podrem assistir a la competició de dansa K-POP ASSAULT: Wow, dancetastic baby i a més, com cada any, es podrà participar als concursos de Cosplay. Amb motiu d’aquesta celebració també es podrà competir a l’OTAQUIZ, un concurs de preguntes i respostes, i a la cerca del tresor MANGA QUEST.
 

600_x_manga-kids
 
El Saló ofereix l’espai Japan Experience amb una gran quantitat de tallers i activitats que reflecteixen la riquesa cultural japonesa, com conferències, tallers de cal·ligrafia, manualitats, gastronomia… i l’espai Manga Kids pensat per a nens i nenes d’entre 5 i 12 anys amb la intenció d’apropar el manga als més petits i fomentar-ne la lectura. Aquí també trobareu tallers, pintacares, jocs, etc…

 

Exposicions

 
300_x_dbsb-worldtour-finalAquest any estem d’aniversari i per això l’exposició principal d’aquesta edició serà “25 anys manga Barcelona” per celebrar el quart de segle del Saló. En aquesta mostra es repassaran alguns dels fets més destacats de cadascuna de les 25 edicions i el paper protagonista dels otaku en aquests esdeveniments. Una altra gran exposició serà “Dragon Ball World Adventure”. El 2018 va tenir lloc l’exposició Dragon Ball de Drac North America Tour. Es tractava d’una gran exhibició que va visitar set ciutats dels Estats Units i una altra al Canadà en la qual s’incloïen articles de col·leccionista i notícies exclusives per als fans de l’obra d’Akira Toriyama. Aquest 2019 tindrà presència en vuit ciutats de tot el món incloent-hi Barcelona. Trobaràs tota la informació de Dragon Ball World Adventure en www.db-tour.com

Aquest any però, el veritable plat fort en quant a exposicions no està a dins del recinte del Saló sinó al MNAC, on podrem gaudir de “Osamu Tezuka, el déu del manga”, una espectacular mostra produïda per Ficomic amb la col·laboració del Museu Nacional. Gairebé uns 200 originals de l’artista japonès Osamu Tezuka, conegut com a déu del manga per la seva aportació a la vinyeta japonesa, es podran veure en aquesta mostra que dona a conèixer l’obra d’un creador imprescindible per entendre l’evolució del manga després de la Segona Guerra Mundial, i també un dels autors de còmic més prestigiosos i prolífics en l’àmbit mundial.

Algunes de les moltíssimes obres de Tezuka són: Adolf, Alabaster, Astroboy, Ayako, Black Jack, Buda, La canción de Apolo, Devorar la tierra, Dororo, Fénix, La leyenda de Son Goku, El libro de los insectos humanos, Pluto, La princesa Caballero i moltes més.

 

Alabaster TEZUKA, Osamu

El Libro de los insectos humanos

TEZUKA, Osamu
Bilbao: Astiberri, 2013

Complexa, fosca i dura, aquesta obra de Tezuka s’ha de llegir amb tranquil·litat. És difícil arribar a descobrir qui és la protagonista, la Toshiko Tomura: és un geni, una psicòpata, una femme fatale, una papallona que es transforma per sobreviure o una dona empoderada (això últim sense ser la intenció de l’autor)? El que està clar és que amaga alguna cosa. A través de la relació de la Toshiko amb diferents homes que queda representada amb el nom d’insectes que porten els diferents capítols (cigarra de primavera, pulgón…) la protagonista va desenvolupant magistralment diferents carreres professionals que després abandona, aprofitant-se per aconseguir-ho de les seves “víctimes” masculines. Avui en dia no veuríem aquesta capacitat d’aprenentatge com un tret negatiu, al cap i a la fi la Toshiko és una supervivent, és per això i per certes escenes i expressions que aquesta obra s’ha de llegir també amb la distància que dona el temps perquè a més d’interessant, que ho és i molt, ens resulti acceptable.

Alabaster TEZUKA, Osamu

Alabaster

TEZUKA, Osamu
Bilbao: Astiberri, 2014

La premissa d’aquest manga parteix de la història d’en James Block, un atleta negre que és un heroi nacional i s’enamora d’una estrella de la televisió, la Susan Ross. Quan ella el rebutja pel seu color de pell ell, embogit per la traïció atropella un home per accident i va a la presó. Allà coneixerà a un científic boig que li donarà un raig d’invisibilitat. Però l’experiment surt malament i la pell d’en James queda translúcida, convertint al nostre protagonista en una mena de monstre i en un malvat d’opereta. Una obra a cavall entre el dibuix més infantil i el còmic d’adults, però una temàtica amb ecos de Boris Vian (Escupiré sobre vuestras tumbas), ciència-ficció de sèrie B i pel·lícules de James Bond. Tezuka en estat pur.

 

Adolf TEZUKA, Osamu

Adolf

TEZUKA, Osamu
Barcelona: Planeta DeAgostini, 2003

Adolf és la història de tres persones anomenades així: un nen jueu que viu a Japó, un nen mig japonès mig alemany, i el líder de l’Alemanya nazi. Es tracta d’un punt de vista meravellosament fresc dels esdeveniments de la Segona Guerra Mundial.

Adolf TEZUKA, Osamu

 

 
La Biblioteca Ignasi Iglésias-Can Fabra recomana aquesta selecció d’articles publicats al Bibarnabloc:

 
XXV SALÓ DEL MANGA DE BARCELONA

 
Aquest article ha estat elaborat en col·laboració amb Harley Quinn i Tyler Durden
 

Escrit per | Biblioteca Ignasi Iglésias-Can Fabra

La Biblioteca Ignasi Iglésias es va obrir al públic la tardor del 1935, i ha tingut 3 emplaçaments. Durant 55 anys va estar a la segona planta de la Casa de la Vila, actualment seu del Districte, a la plaça Orfila i va esdevenir un centre de referència per a tot el barri. Des del setembre del 2002, i fruit d’una gran reivindicació veïnal, la biblioteca s’instal·la a l’edifici rehabilitat de l’antiga fàbrica de fils Fabra i Coats, i passa a anomenar-se Biblioteca Ignasi Iglésias-Can Fabra. Una part del seu fons està especialitat en còmic. En l’actualitat, la col·lecció de còmic més important de totes les Biblioteques de Barcelona

Deixa el teu comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada