Un dels punts claus del teatre és el conflicte. El conflicte en termes interpersonals es basa en una contradicció d’intencions entre el protagonista i l’antagonista. Les raons del conflicte poden ser de tres tipus:
1) Raons egoistes, altruistes o pel bé de tots.
2) Raons emocionals, pràctiques o de principis.
3) Raons secretes o no secretes.
Una fórmula generalitzada del conflicte en el teatre té com a eix central una fórmula com aquesta: “El protagonista vol de l’antagonista XXX per una raó no secreta XXX i una raó secreta XXX. L’antagonista nega per raó no secreta XXX i una raó secreta XXX”.
En el conflicte social, els personatges mostren els antagonismes de l’acció exterior i de l’entorn. Paral·lelament el dramaturg mostra raons de tipus personals. Esdevé molt útil la fórmula del conflicte teatral que us he indicat per entendre la interacció de raons dels protagonistes. Neix la interacció entre raons diferents tan socials com personals.
Arthur Miller es considerat un dels mestres del conflicte social. De fet va tractar tres temes que ara com ara han esdevingut problemes greus aguts dels Estats Units. La immigració – recordem que Arthur Miller era fill d’emigrants austríacs al Estats Units, és un dels temes. La caça ideològica i antidemocràtica representada a través de la seva experiència amb l’etapa de persecució de Joseph McCarthy i el parany del somni americà.
Biografia
Teatre:
Novel.les
La Biblioteca Horta – Can Mariner està especialitzada en teatre.