La fotografía, de Penelope Lively.

La fotografía - Penelope Lively

La fotografía - Penelope LivelyLively, Penelope. La fotografía. Zaragoza: Contraseña, 2012

Coneixem de veritat aquells a qui estimem i amb qui compartim les nostres vides? Aquesta és una de les preguntes que s’han formulat molts autors i que trobem amb freqüència en aquelles obres que analitzen i descriuen les complexitats de les relacions humanes. I és el dilema que es troba de sobte Glynn Peters, el protagonista d’aquesta senzilla però colpidora novel·la, el dia en què per casualitat es troba amb una vella fotografia on apareix la seva dona, Kath, morta des de fa uns anys, agafada de la mà d’un altre home quan es pensaven que no els veia ningú. La sorpresa ja és majúscula quan s’adona que, a més a més, l’home és de la família (el marit de la germana d’ella)…

Amb aquest començament ens podríem haver trobat amb un melodrama típic, però la solvència de Penelope Lively, que va publicar la novel·la quan ja havia fet els 70 anys, evita el camí dels tòpics i ens ofereix una història plena de personatges fascinants, amb sentiments i motivacions complexos.

Després del shock del descobriment, el protagonista veu canviar radicalment la seva vida i iniciarà un procés gairebé obsessiu per esbrinar tota la veritat i arribar a conèixer millor la dona a qui havia estimat durant anys però a qui, òbviament, no va poder o voler entendre. En Glynn es va retrobant amb tothom que va conèixer la seva dona, i a través d’aquestes diferents veus i els seus records, es va dibuixant el retrat de la Kath: una dona realment bonica i extravertida, amb somnis de ser actriu que mai no arriba a complir.  

En el procés coneixerem també, entre d’altres, la seva germana Elaine, una dona professional i freda, que reacciona iradament quan coneix l’affair del seu marit amb la Kath. Coneixerem igualment en Nick, el marit de l’Elaine, en qui Kath es refugia de les seves frustracions gràcies al fet que tenen caràcters similars. I finalment, el camí de pistes que va seguint en Glynn el portarà a una de les persones que millor va conèixer la Kath i que li donarà les claus del seu costat més misteriós.

Penelope Lively
Penelope Lively. Font: Wikipedia

Penelope Lively és una de les grans dames de les lletres britàniques. Va néixer a El Cairo el 1933 i la infància viscuda a Egipte va influir una part de la seva obra, com queda patent a les seves memòries Oleander, Jacaranda: A Childhood Perceived (1994). És autora d’una extensa producció de literatura per a infants, a la qual es va dedicar al començament per després fer el salt a la narrativa per a adults, alternant sempre tots dos mons amb èxit crític i comercial. Ha guanyat alguns dels premis més importants, com el Booker Prize per Moon Tiger (1987) o la Carnegie Medal de literatura infantil per El fantasma de Thomas Kempe (1973).

Historiadora de formació, no és d’estranyar que un dels temes amb més presència als seus treballs és el de l’impacte del passat en el present i la impossibilitat de desempallegar-nos de la seva influència, tal com li passa a en Glynn (que a més, és arqueòleg de professió: tota una metàfora de la tasca que li espera en la investigació sobre el passat de la seva dona). Un altre dels seus grans temes és la fragilitat dels vincles afectius: moltes vegades estem massa absortes en nosaltres mateixos, en les nostres rutines, com per a adonar-nos dels senyals (infelicitat, soledat, frustració…) que ens envien els qui tenim més a prop.

Us animo, doncs, a llegir aquesta novel·la i a (intentar) comprendre millor en Glynn i la Kath. En qualsevol cas, gaudir del mestratge narratiu de Penelope Lively, així com de la seva barreja d’anàlisi clínica de comportaments i de fina ironia són premi suficient.

 

Compartició en facebook
Compartició en twitter
Compartició en whatsapp
Compartició en email
Compartició en print

2 comentaris a “La fotografía, de Penelope Lively.”

Deixeu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.