Blossfeldt i Loewe

Heu vist aquest anunci de fragàncies femenines de la campanya de nadal de 2019?

No, tranquils (que no cunda el pánico), no estic fomentant la compra ni que aneu a Andorra a omplir les bosses amb bogeria compulsiva, ja, ja, jaaa…

El món de la publicitat, com és de tots conegut, utilitza amb freqüència l’art per l’elaboració de les publicacions.

‘Solo de la inagotable fuente de la eterna juventud que es la naturaleza, de la que han bebido los pueblos de todos los tiempos, puede el arte tomar una energía y un estímulo nuevos para desarrollarse serenamente. La planta ha de considerarse como una estructura auténticamente artística y arquitectónica’

Karl Blossfeldt, 1932

Inspirat a les instantànies d’excel·lent factura del fotògraf alemany Karl Blossfeldt (1865-1932) i les seves imatges de espècies vegetals que quasi es poden tocar. Les superfícies i les seves textures agafen quasi cos. Si bufem suau es mouran subtilment els pèls de les plantes. Aquest és el nivell de detalls.

La formació escultòrica es pot observar en el potent estudi de les plantes a les que només falta una peanya o basament per imaginar-nos-les al bell mig d’una rotonda o d’una plaça de les nostres ciutats…

‘Para tener un desarrollo sano, todo arte precisa un estímulo que lo fecunde’

Karl Blossfeld, 1932

Blossfeldt havia estat professor a l’Escola Superior d’Arts Plàstiques de Berlin on feia servir les fotos realitzades amb una càmera construïda per ell mateix per tal d’acompanyar les explicacions de les classes.

El primer llibre Urformen der Kunst (Formas originales del Arte) publicat el 1928 va ser un gran èxit, amb un total de 120 imatges. Les fotos que acompanyen aquests post pertanyen a aquell mateix volum. Va realitzar unes sis mil fotos de moltes plantes de les quals es coneixen uns quants centenars ja que l’nventari del seu arxiu encara avui dia està sense acabar.

30 anys va estar fent servir la mateixa tècnica per fotografiar les plantes que va anar recollint de les vores dels camins o a prop de línies de ferrocarril per després exposar-les, ampliar-les y positivar-les.

El pare de Karl era pagès i de petit l’ajudava en el jardí familiar. Va fer igualment el disseny de reixes i portes de ferro forjat, profusament decorades amb motius vegetals. Això va ser a prop de la seva localitat de naixement i recollint la tradició  de l’art naturalista alemany que llavors era perfectament vigent.

A Blossfeldt li agradaven les plantes senzilles de la natura, les dites males herbes i no tan les plantes dels jardins botànics que considerava més artificials. Tallava les fulletes més llargues, les arrels o qualsevol branqueta que no fos essencial per tal d’aconseguir mostrar la planta amb tota la seva rotunditat.

El fotògraf va influir a la Bauhaus, els surrealistes i també la nova objectivitat pel seu naturalisme o concepció figurativa, totalment fidel a la realitat, com podem comprovar a les seves instantànies.

Adam, Hans Christian
the complete published work
Köln: Madrid [etc.] : Taschen, cop. 2008

Gaudiu de les seves obres i les d’altres fotògrafs a la biblioteca Agustí Centelles, especialitzada en fotografia.

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on whatsapp
Share on email
Share on print

3 comentaris a “Blossfeldt i Loewe”

  1. Les plantes senzilles són les que sovint ignorem.
    A partir de fer aquesta lectura em fixaré en les que hi ha a la vora del camins, del llacs…
    Les que surten per sí mateixes!
    Moltes gràcies!!

  2. Realment és fantàstica la capacitat d’observació del fotògraf alemany. I la proesa tècnica en la plasmació dels detalls.

    I, sí, les coses petites també tenen una bellesa pròpia.
    Les plantes senzilles tenen una capacitat de resistència i una cosa bonica per sí mateixes.
    Qui no recorda les dents de lleó, omnipresents a tot arreu?
    Una dignitat pròpia, diria jo, en la seva petitesa.

Deixeu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.