Filosofia… infantil?

Filosofia infantil_

La filosofia, si es considera un art, més que l’art de donar respostes l’hem d’interpretar com l’art de  fer preguntes. Qui millor que un nen o nena per a formular preguntes? No és adorable, constant,  exasperant, l’entranyable etapa dels interminables per què? I tanmateix, la filosofia sembla relacionada només amb etapes adultes. És cert que hi ha diferents intents d’introduir la filosofia en  l’àmbit infantil. Deixant de banda els manuals de filosofia específics que estan adaptats a la canalla,  tota bona història dóna peu a fer-se preguntes que tenen l’objectiu de desenvolupar el pensament  crític (així ho trobem en títols clàssics de l’àlbum infantil com El petit blau i el petit groc, Allà on  viuen els monstres o Flicts, per posar tres exemples). Perquè d’allò que parlem en definitiva és de la  importància d’aprendre a desenvolupar competències transversals com el pensament analític i el  conceptual (com es diria en un currículum acadèmic). 

De fet, hi ha una intenció explícita d’introduir la filosofia en l’àmbit escolar amb el projecte anomenat  filosofia infantil que va impulsar Matthew Lipman ja fa dècades, amb seguiment desigual.  Recentment, podem trobar llibres que tenen un objectiu similar com podrien ser els de José Carlos  Ruiz

LIPMAN, Matthew (1923-2010)
Vic: Eumo Editorial, 2019
MARTÍN, Carme
Barcelona: Parramón, cop. 2015
Ruiz, José Carlos
Córdoba: Toromítico, 2019

Ara bé, allò que interessa aquí són els llibres adreçats als infants que, millor acompanyats d’un adult,  amb paciència en molts casos, els introdueixin en aquest art de formular-se preguntes i reflexionar  sobre elles. Farem un tastet de títols… 

Per als més menuts, podem trobar una primera aproximació amb Pregúntame, d’Antje Damm. Les  preguntes que hi podem trobar són de tot tipus: «¿Has escrito alguna vez tu nombre en la arena?»,  «¿Crees que existen los fantasmas?», «¿Haces algo que no deberías?»… L’autora també té altres  llibres, adreçats a nens a partir d’uns set anys, que plantegen temes que inciten a la reflexió com ara ¿Es mucho 7?, ¿Qué es la nada? o ¿Qué es la verdad?, de la sèrie Los Filosos. A l’últim títol, es  plantegen preguntes més complexes que al llibre Pregúntame, com «¿Todos mentimos alguna vez?»,  «¿Por qué queremos saber la verdad?», «¿Hay mentiras que están justificadas?»… 

Damm, Antje
Madrid: Anaya, 2005
Damm, Antje
Buenos Aires: Iamiqué, 2014
Damm, Antje
Buenos Aires: Iamiqué, 2014
Damm, Antje
Buenos Aires: Iamiqué, 2015

Per a uns lectors de la mateixa franja d’edat o una mica més grans, també tenim llibres que plantegen  específicament preguntes que conviden a la reflexió com Me pregunto…, de Jostein Gaarder (que  aconseguí un gran èxit amb la seva novel·la per a joves sobre la història de la filosofia El món de  Sofia), amb il·lustracions d’Akin Düzakin que es poden llegir també com una història gràfica. O també Què puc esperar?, de l’autora de llibres infantils Britta Teckentrup, un llibre ple de preguntes  «que ens preocupen a cadascú de nosaltres», com diu la coberta. Amb una intenció específicament  poètica, també trobem el Libro de las preguntas de Pablo Neruda, il·lustrat per Isidro Ferrer.

Gaarder, Jostein
Madrid: Siruela, cop. 2013
Gaarder, Jostein
Barcelona: Empúries, 2014
Doyle, Malachy
Barcelona : Elfos, 1999
Neruda, Pablo (1904-1973)
Valencia: Media Vaca, 2006

Altres llibres procuren destacar el valor del pensament per si mateix com la sèrie de contes formada  per Què en fas, d’un repte?, Què en fas, d’un problema? i Què en fas, d’una idea?, de Kobi Yamada i Mae Besom. La pregunta per a cada títol porta al nen protagonista a un viatge per aprendre en què  es converteix cada concepte, que es presenta de manera al·legòrica; a fer un viatge de descoberta al  cap i a la fi.

Yamada, Kobi
Barcelona: BiraBiro, 2019
Yamada, Kobi

Barcelona: BiraBiro, 2018

Yamada, Kobi

Barcelona: BiraBiro, 2017

Però també trobem aquells llibres que volen enfrontar els nens amb el quid de la qüestió que tractem…  No tan aquells títols que es centren en la gestió emocional o els valors de convivència, que en són  molts, com aquells que aprofiten el desenvolupament del pensament abstracte per tractar temes que  podríem anomenar filosòfics. Un exemple perfecte el trobem amb un autor especialitzat com Oscar  Brenifier, que té títols com El llibre dels grans contraris filosòfics, amb l’il·lustrador Jacques  Després, en la línia dels llibre sobre contraris; Què és la vida?, amb Jérôme Ruillier, de la sèrie que  es diu explícitament SuperPreguntes; o, per als més petits, Digues, mare, per què existeixo?, amb  Delphine Durand, de la sèrie de contes Els petits filosinfants. Per posar només tres exemples d’aquest  autor…

Brenifier, Oscar

[S.l.]: Cruïlla, 2008

Brenifier, Oscar
Barcelona: Edebé, cop. 2006
Brenifier, Oscar
Barcelona: Estrella Polar, 2010

Com veiem, molts dels llibres el que plantegen són qüestions que no sempre han de quedar  perfectament tancades però sí almenys analitzades. Resposta és allò que va donar de forma molt  personal l’autor d’àlbums infantils Tomi Ungerer en el seu llibre Així es la vida?, subtitulat aquí de  forma reveladora Respostes filosòfiques i divertides a preguntes de nenes i nens. O, per a més grans,  el professor de filosofia Richard David Precht fa reflexions en un títol que és homenatge a una de les  grans qüestions de la filosofia, ¿Por qué hay todo y no nada?, un llibre inspirat en converses tot  passejant a Berlín amb el seu fill. En una línia diferent, amb esperit de donar resposta i convidar a la  reflexió, trobem els llibres de la col·lecció Pensa-hi, la majoria de Briggit Labbé i Michel Puech;  «una sèrie de llibres clars, directes i divertits per acostar als infants al món de les idees», resa la  coberta. Els diferents llibres tracten temes que abracen conceptes de psicologia, ètica, economia o  dret, pensats a partir de vuit anys.

Ungerer, Tomi (1931-2019)
Barcelona: Kalandraka, 2020
Precht, Richard David
Madrid: Siruela, cop. 2013
Labbé, Brigitte
Barcelona: Cruïlla, 2003

I, per anar acabant, si hem mencionat al principi àlbums il·lustrats, on hi ha autors que ens repten a  desxifrar el sentit de la història a través de les imatges, és també obligat parlar de la sèrie Filosofia  visual per a nens d’Ellen Duthie i Daniela Martagón, que interpel·la directament a pensar mitjançant  desenes de preguntes inspirades en làmines il·lustrades. La realitat, la llibertat, la identitat, la crueltat…  

Són els temes disponibles fins ara.

Duthie, Ellen
Madrid: Wonder Ponder, 2018
Duthie, Ellen
Madrid: Wonder Ponder, 2017
Duthie, Ellen
Buenos Aires: Iamiqué, 2017
Duthie, Ellen
Madrid: Traje de Lobo, 2016
Escrit per Roger Gellida
Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on whatsapp
Share on email
Share on print

2 comentaris a “Filosofia… infantil?”

  1. És fantàstic que ara els infants puguin pensar jugant amb els llibres. Quan jo era petita, la filosofia només era per als més grans…

  2. Gràcies per les recomanacions! Poder tenir aquest tipus d’aprenentatge juntament amb els fills és un tresor que estic començant a possar en marxa 😉

Deixeu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.