La idea d’un guió teatral pot ser de dos tipus. El primer és el temàtic. El temàtic és el concepte que es vol treballar sense entrar-hi en detalls de personatges o fets. El segon és  el narratiu. El narratiu parteix de l’afirmació: “algú farà alguna cosa”. La idea teatral ha de ser dinàmica, concreta, que suggereixi més que expliciti (això té relació amb la predictibilitat del comportament o l’acció d’un personatge) i a més que provoqui imatges.

De fet es tracta de respondre a la coherència: Què farà aquest personatge en tal situació o qual circumstància?. No s’ha de confondre amb tres termes coneguts:

La premissa: és l’esquema bàsic del guió teatral. Per exemple si el guió tracta d’una lluita contra una família, la premissa és “enfrontament social”. Si la premissa és “l’amor vertader” veurem escenes de dos amants.

La sinopsi és el resum de l’obra, dels seus elements.

L’escaleta és l’estructura d’escenes.

Ibsen és considerat  un dels pares del teatre modern. Ibsen, a diferència del que us he esmentat abans, sí que explicita a travès d’algun personatge la premissa de l’acció teatral, és a dir, algun personatge diu clarament a on vol arribar Ibsen. L’essència d’Ibsen, segons Bernard Shaw, resideix a criticar que l’idealisme és contraproduent si no s’analitza bé les conseqüències. 

Ibsen va viatjar molt, durant 27 anys i és en aquells anys quan va escriure pràcticament tota la seva obra. Una obra que intenta rescatar un mirall de l’ànima humana apart de la finalitat lúdica del teatre.

Teoria teatral

SHAW, Bernard
La Quintaesencia del ibsenismo
Madrid: CERMI: Cinca, 2013

Teatre

IBSEN, Henrik
Casa de muñecas / El pato salvaje
Madrid: Cátedra, 1999
IBSEN, Henrik
Brand
Madrid: Encuentro, 2016
IBSEN, Henrik
Hedda Gabler
Alzira: Bromera, 2004
IBSEN, Henrik
Un Enemigo del pueblo
Madrid: Alianza, 2013
IBSEN, Henrik
Peer Gynt
Buenos Aires: Losada, 2007
IBSEN, Henrik
La Dama del mar
Buenos Aires: Losada, 2007
IBSEN, Henrik
Casa de muñecas / Juan Gabriel Borkman
Madrid: Espasa-Calpe, 1985
IBSEN, Henrik
Espectres
Barcelona: L’Avenç, 1910
IBSEN, Henrik
Quan ens despertarem d’entre’ls morts
Barcelona: [s.n.], 1901 (Fidel Giró)
Compartició en facebook
Compartició en twitter
Compartició en whatsapp
Compartició en email
Compartició en print

1 comentari a “25 dramaturgs: Henrik Ibsen”

Deixeu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.