Benegas, Mar
44 poemas para leer con niños
Albuixech: Litera, cop. 2013
«La poesía no muerde». Tota una declaració d’intencions que decora les guardes d’aquest original recull de poemes seleccionat per Mar Benegas, autora de llibres infantils, animadora a la lectura i coordinadora de l’espai de formació i animació lectora «El sitio de las palabras». I és que si som sincers, a qui no li fa una mica de por la poesia? És la poesia difícil i avorrida? És fàcil caure en tòpics però potser l’error ha estat la manera d’apropar-nos a ella i, per aquest motiu, Mar Benegas ens proposa un recorregut lúdic per l’univers poètic; adreçat a despertar la curiositat, el joc amb les paraules i, com ella mateixa comenta, esdevenir el lloc de trobada de poesia i famílies.
Primer de tot, ens assenyala «com no llegir un poema». Una primera passa fonamental si volem apropar amb èxit la poesia als infants (i als adults). Per ajudar-nos a crear un bon hàbit de lectura poètica ens proposa un divertit «decàleg» que, entre altres coses, suggereix llegir el poema sense prejudicis (sense interrogar-lo), no llegir-lo com si fos la llista de la compra, practicar abans de llegir-lo en públic, fer-lo sortir del llibre (cantar-lo, recitar-lo…) o tenir en compte a qui va dirigit per escollir-lo amb cura; perquè, com diu l’autora, «hi ha un poema per a cada lector».
En segon lloc, ens ofereix una rica selecció de poemes, un ventall de poesia copiós i divers que respon al leitmotiv de què «cada família és un bosc i cada bosc té les seves preferències». Escolliu el poeta o la poetessa que més us agradi, entre altres trobareu a Federico García Lorca, José de Espronceda, Alejandra Pizarnik, Gabriela Mistral, Raúl Vacas, Juan Bonilla i, fins i tot, un romanç sobre una noia guerrera. A més a més, cada poema va acompanyat d’una breu reflexió sobre la poesia que ens permet descobrir conceptes del gènere poètic: la recerca d’una veu de la poesia per part del poeta i del lector, els diferents tipus de poemes (acumulatius, sense fi, llargs o molt breus, els abecedaris…), el joc amb els sons o la importància de les paraules en la poesia.
Quin és el vostre poema? A mi m’ha agradat aquest nonsense surrealista de Pedro Mañas:
Se vende todo
«¡Lo vendo todo, lo vendo!»,
grita un hombre en el mercado.
«¡Vendo tuercas y tornillos,
cerraduras y candados,
bombón helado y barquillos,
alcohol, tiritas y yodo,
camisas y calzoncillos!
!De todo, vendo de todo!»
Se le acerca una clienta:
«Quiero un bote de silencio,
medio litro de tormenta,
cuatro cajas de buen tiempo
y un kilo de isla desierta.
Quiero espuma de la playa,
dos botellas de laguna,
un racimo de palabras
y una rodaja de luna».
El hombre del puesto se enfada:
«!No vendo nada de eso!»
Y ella se marcha diciendo:
«Entonces no vende nada…»
Finalment, si encara no esteu convençuts de la importància d’introduir la poesia en l’aprenentatge dels infants només fer menció d’alguns dels beneficis que apunten els experts: afavoreix el desenvolupament del llenguatge, millora l’expressió verbal i les habilitats comunicatives, amplia el vocabulari, enforteix els vincles amb els pares i estimula la memòria auditiva i visual. A més d’aquest excel·lent llibre, altres lectures que us poden ser útils en l’ensenyament de la poesia són:
2 Comments
Gràcie, Sílvia! quina alegria trobar l’entrada de bon matí!
Per cert, aprofite per dir-te (com he vist que ets bibliotecaria) que a primers d’octubre estaré a BCN fent el taller “Como si fuera una cereza” per al COBDC i el grup de treball BibBotó, per si et fa de gust vindre 🙂
Doncs l’alegria és recíproca, Mar. Perquè que l’autora del llibre et deixi un comentari al post…
Gràcies per la invitació! 😉