El director Stanley Kubrick tenia una relació ben particular amb el món de les bandes sonores. A Espartaco va col·laborar amb Alex North i per aquest treball el compositor va rebre una nominació als Òscars.
Quan l’Stanley Kubrick va voler dirigir 2001, una odissea en el espacio volia emprar música clàssica. L’estudi no ho veia clar i li van proposar que busqués un compositor. Stanley Kubrick va pensar amb Alex North, li va explicar com volia la música i li va donar indicacions falses perquè ell pogués compondre la banda sonora. Quan es va estrenar la pel·lícula, Alex North va comprovar que no s’havia usat cap de les notes que havia compost per a la pel·lícula. El compositor va aprofitar temes que havia compost per a 2001 en les pel·lícules El dragón del lago de fuego (Matthew Robbins,1981) per aquesta banda sonora Alex North va rebre una nominació a l’Òscar i a Good morning Vietnam (Barry Levinson, 1987). Abans de morir va demanar al seu amic Jerry Goldsmith que gravés la banda sonora rebutjada i els aficionats a les bandes sonores la poguessin escoltar.
A la pel·lícula Barry Lyndon, el director va usar música clàssica que Leonard Rosenman va adaptar per usar-la narrativament. Per aquesta banda sonora el compositor va guanyar l’Òscar a la millor banda sonora adaptada, un premi que actualment no es dóna.
Per a la resta de pel·lícules va usar música preexistent que un compositor va adaptar com és el cas de Wendy Carlos, Vivian Kubrick (sota el pseudònim d’Abigail Mead), Jocelyn Pook.
Recordeu que entre les activitats que es fan a la ciutat al voltant d’aquesta exposició, podeu gaudir d’un concert amb les bandes sonores significatives de les pel·lícules d’Stanley Kubrick.
A les biblioteques de Barcelona podeu trobar-ne les següents:
Spartacus : the soundtrack album
North, Alex
[S.l.] : MCA, 1991
Lolita : original motion picture soundtrack
Riddle, Nelson
[S.l.] : Sony, 1997
2001, a space odyssey : original soundtrack
Hamburg : Polydor, 1968
2001 : the legendary original score
North, Alex
Nürnberg : Varèse Sarabande, 1993
A Clockwork Orange : music from the soundtrack
[USA] : Warner Bros., 1972
Barry Lyndon : music from the academy award winning soundtrack
New York : Wea, 1975
Full metal jacket : original motion picture soundtrack
[USA] : Warner Bros., 1987
Eyes wide shut : music from the motion picture
New York : Reprise, 1999
7 Comments
A més de les musiques que s´esmenten al article, a mi em sorpren tota la banda sonora de “A Clockwork Orange” de Beethoven a Gene Kelly.. de “Eyes wide shut” el vals de Shostakovitch i les composicions per piano de Ligeti, de “The Shining” les troballes de Ligeti i Penderecki i també el cop de genialitat a la fi de “Dr. Strangelove” amb la cançó We´ll Meet again interpretada per la Vera Lynn
Si, es molt bona cançó. També em va agradar que uses la cançó These boots are made for walking a La chaqueta metálica
I la “Sarabande” de Haendel a i les peces de The Chieftains a “Barry Lyndon”. Inoblidable.
Si no recordo malament la fixació cap a Beethoven a la pel.lícula ‘A Clockwork Orange’ va ser cosa de Stanley Kubrick, mentre que al llibre hi havia més varietat.
El llibre no l’he llegit, però vaig llegir que a l’Stanley Kubrick li agradava molt Beethoven
L’ús de la música clàssica a les BSO de les pel•líciles de Kubrick és extraordinari. Bé, la cosa aquella -dit així per no faltar- del Wendy Carlos grinyola d’allò més. Però quanta gent no ha conegut Ligeti gràcies a ell?
Vaig ser-hi i crec que tot el que ha envoltat a la exponde Kubrick ha estat un encert. Per mi l’encert del cccb d’aquest 2019 🙂