Folklore sui generis: modernitzant les arrels

Folklore sui generis: modernitzant les arrels

Les cultures occidentals acostumen a aproximar-se a les tradicions populars amb una actitud gairebé entomològica, com si fossin mostres de creació cultural que s’haurien de classificar i preservar dins d’una vitrina. Per aquesta mena d’acadèmics és molt important que aquesta tradició es mantingui inalterable, es posa molt d’ènfasi en que “això sempre s’ha fet així” i es mostren sempre reacis a qualsevol intent de modernització.

Aquesta manera de viure el folklore és radicalment diferent a la d’altres parts del món, on aquest llegat és percebut com quelcom en constant transformació. Aquesta tensió entre tradició i modernitat dins el terreny de la música d’arrels està perfectament tractat al llibre En contra de la música, de l’etnomusicòleg peruà Julio Mendívil. 

Afortunadament una nova generació de músics ha apostat per la renovació de la tradició musical catalana moguts pel respecte i el coneixement de les arrels, però treballant sense complexes i ajudant a que aquest llegat musical es faci més gran i robust. Us presentem una petita selecció d’aquest grup d’artistes i us convidem a escoltar la llista d’Spotify corresponent.

Tarta Relena

Marta Torrella i Helena Ros van començar a cantar juntes l’any 2016 després de conèixer-se quan estudiaven música. De seguida es van adonar que les seves veus es complementaven a la perfecció i van decidir que aquest fos l’element central del projecte. Escoltar-les cantar -en directe i en disc- és una experiència gairebé transcendental que ens recorda la importància que té l’ús de les veus en la música. Les seves cançons s’inspiren en la tradició folklòrica mediterrània (Mallorca, Creta, Còrsega) al mateix temps que són l’expressió d’una inquietud artística plenament contemporània. 

Podeu escoltar les seves cançons a bandcamp i comprar els seus discos en format digital al segell Indian Runners

Tarta Relena

Joana Gomila

Joana Gomila

La cantautora de Manacor ha publicat dos fantàstics discos que exploren amb valentia i ambició diferents camps musicals: electrònica, música popular de Mallorca, jazz, improvisació… Ha col·laborat amb artistes diversos i també s’ha relacionat amb el món de la poesia i les arts escèniques. La seva darrera obra, Paradís (Bubota, 2020) és una col·laboració amb la Laia Vallès, qui s’encarrega dels teclats i sintetitzadors modulars. El podeu escoltar i comprar a la seva pàgina de Bandcamp. El seu anterior disc Folk Souvenir es pot trobar a la xarxa de biblioteques

Arnau Obiols

Dels tres projectes que us presentem en aquest text, el de l’Arnau Obiols és el que està més íntimament lligat al folklore català, concretament el dels Pirineus. En aquesta fantàstica entrevista que li van fer els companys de la revista Núvol el músic de La Seu d’Urgell explica d’on sorgeix el seu interès per les arrels de la música popular catalana. Va estudiar música a Barcelona, on entra en contacte amb el món del jazz i l’experimentació, influència que també es deixa veure en algunes de les seves cançons. 

Podeu escoltar els seus discos a la pàgina de Bandcamp.

Deixa un comentari

Your email address will not be published.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.