Roselyn Tirado

Jazz, blues i soul

NÚM. 10

SALT PEANUTS
Buffalo Nichols
Blues
Buffalo Nichols
Oxford : Fat Possum Records, 2021

Si alguna pretensió té aquest disc és la de no sonar gens pretensiós. Carl 'Buffalo' Nichols s'allunya dels clixés del blues i del virtuosisme dels solos interminables en el seu debut homònim, amb un repertori de cançons nues a l'estil dels vells bluesman. Demos i sessions d'estudi gravades entre Wisconsin i Texas, amb la guitarra i la seva aspra veu com a principals armes. Admirador de músics com Son House, Skip James o Charlie Patton, va adquirir experiència musical des de ben jove tocant amb una desena de bandes a Milwaukee, viatjant per l’Àfrica Occidental a la recerca de les seves arrels culturals i després submergint-se en l'escena underground d'Ucraïna i Alemanya. El seu blues pur, autèntic i sense additius, però, no està exempt de contingut. Un missatge necessari segons Nichols, que considera que ja no s'expliquen històries negres al blues i per això ell impregna les seves lletres autobiogràfiques d'una sincera crítica racial i de classe.

Trombone Shorty - Lifted
Jazz fusió / Soul
Lifted
Netherlands : Blue Note, 2022

Troy Andrews, més conegut com a Trombone Shorty, renova forces en el seu darrer treball, una experiència eclèctica i sense fronteres musicals -com ja ens té acostumats- que en aquesta ocasió també vol reflectir l'energia dels seus directes. El trombonista, que amb sis anys ja voltava amb una brass band per l'icònic barri de Tremé, apropa l'esperit clàssic del jazz de la seva Nova Orleans natal a unes composicions modernes i fresques. El funk i el soul de James Brown, el rock psicodèlic de Jimi Hendrix i el so del carrer de la New Breed Brass Band hi són presents en un àlbum on també col·laboren el guitarrista Gary Clark Jr. (I'm standing here) i la vocalista Lauren Daglen (What it takes). Com a curiositat, el nen de la portada és ell de petit –ja apuntava maneres- en braços de la seva difunta mare, a qui l'artista dedica aquest treball.

Flora Purim: If you will
Jazz vocal / Jazz llatí
If you will
Poland : Strut, 2022

Flora Purim sorprenia l’any passat amb un nou treball, coincidint amb el seu 80è aniversari i després de quasi dues dècades del seu darrer àlbum d'estudi. Sigui un renaixement musical o un comiat, el que és segur és que es tracta d'una emotiva revisió de la seva dilatada i brillant trajectòria. Des dels seus coquetejos amb la bossa nova a principis dels seixanta, com a vocalista del Quarteto Novo d'Hermeto Pascoal i el seu marit, el percussionista Airto Moreira; a les seves col·laboracions amb grans figures del jazz com Dizzy Gillespie, Stan Getz o Bobby Hutcherson; o les seves incursions en el jazz-rock i la fusió. Trobem en aquest repertori noves composicions i versions dels temes favorits de la seva carrera, com la cançó que dona nom al disc, una antiga col·laboració amb el teclista George Duke, que l'artista revisa amb l'ajuda de la seva filla Diana Purim, o 500 Miles High, un clàssic de Return to Forever, el projecte de Chick Corea amb el que la cantant va adquirir gran popularitat.

Mavis Staples & Levon Helm: Carry me home
Soul / Blues / Rock
Carry me home
Amsterdam : Anti-, 2022

Al 2011 Mavis Staples i Levon Helm van compartir junts cinc dies a la granja que aquest darrer tenia a Woodstock, Nova York. Cinc dies en els quals van gravar, en un entorn familiar i distès, les cançons que ara conformen aquest àlbum. L'excusa era la participació de Mavis en el cicle de concerts "Helm Midnigth Rumble", que l'exbateria de The Band organitzava amb amics de professió al seu graner reconvertit en plató d'actuacions. En aquell moment, Levon era un músic amb molta estima i prestigi dins del gremi i el 2007 havia retornat triomfalment a l'escena musical després de patir un càncer que gairebé li arrabassa la veu. Mavis, per la seva part, encara estava digerint el gran èxit de crítica i públic del seu darrer treball, You are not alone, amb el que havia guanyat el seu primer Grammy: un reconeixement a una sòlida carrera en solitari des que va deixar la banda The Staple Singers. En aquells cinc dies van enregistrar un magnífic repertori de temes originals i versions de The Impressions, Nina Simone o Bob Dylan, a més del clàssic de The Band, The Weight, on Levon acompanya a Staples a la veu. Un gran comiat per a aquest gran músic, que va morir només un any després, motiu pel qual aquest material inèdit té un valor encara més sentimental.

Esperanza Spalding: Songwrights Apothecary Lab
Jazz vocal / Jazz experimental
Songwrights apothecary lab
Beverly Hills : Concord Records, 2021

Hi ha discos que són importants, a més del resultat, per tot el procés creatiu que els envolta. És el cas d’aquest treball de l'artista estatunidenca Esperanza Spalding, guanyadora d'un Grammy. Des dels inicis de la seva carrera la cantant i baixista ha destacat per les seves inquietuds musicals, movent-se del jazz vocal al jazz-rock i els sons experimentals, però en aquesta ocasió ha fet un pas més enllà. El seu vuitè treball és un projecte col·laboratiu amb músics i experts de disciplines com la musicoteràpia, l'etnomusicologia i la neurociència, que té com a objectiu connectar amb les emocions de l'audiència. El seu procés de creació va començar tot just abans que la pandèmia esclatés a escala mundial —amb tot el que va significar anímicament— i experimenta amb el poder de la música com a eina de curació, utilitzant instrumentació clàssica i ritual (campana, cargol de mar o xiulet d'os d'àguila). La primera meitat de l'àlbum es va crear entre Wasco County i Portland (Oregon), amb la contribució del trombonista Corey King, el saxofonista Wayne Shorter o la veu de Ganavya Doraiswamy. La segona meitat es va gravar al seu estudi de Nova York 'Songwright's Apothecary Lab' en sessions obertes al públic i amb altres músics com el pianista Leo Genovese o el bateria Francisco Mela. Per completar l'experiència, al web songwrigthtsapothecarylab.com trobareu cada cançó (formwella) acompanyada d'un vídeo i una breu explicació dels efectes que vol aconseguir.

Kenny Garrett: Sounds from the ancestors
Jazz
Sounds from the ancestors
Grosse Point Farms : Mack Avenue Records, 2021

Kenny Garrett reivindica el seu passat musical a Sounds from the Ancestors. El veterà saxofonista, que va adquirir prestigi en la seva joventut formant part de l'orquestra de Duke Ellington i la banda de Miles Davis, ens proposa un interessant viatge sonor per les seves influències, indagant en les arrels ancestrals de la seva música: dels ritmes de l'Àfrica Occidental, al gòspel, el blues o el hip-hop. Un àlbum que rendeix tribut a altres músics que han estat significatius en el seu aprenentatge, com el trompetista Roy Hargrove (Hargrove) i virtuosos de la bateria com Art Blakey (For Art's Sake) o Tony Allen. I és que les percussions tenen un pes molt important en aquest treball on el bateria Ronald Bruner i el percussionista Rudy Bird es posen al servei de les composicions de Garrett, amb la col·laboració del també bateria Lenny White i Pedrito Martínez a la conga. Completen l'elenc de músics el baixista Corcoran Holt i Vernall Brown Jr. al piano.

Keith Jarrett, una biografía
Sandner, Wolfgang
Barcelona : Libros del Kultrum, 2019

Poc se sabia fins ara de la vida personal de Keith Jarret, nen prodigi convertit en gran figura mundial del jazz d'avantguarda, però bastant reservat amb la seva privacitat. El crític i musicòleg alemany Wolfgang Sandner es va guanyar la seva confiança i fruit de les seves llargues converses amb el genial pianista nord-americà i el seu entorn personal i artístic sorgeix aquesta biografia autoritzada. Una obra focalitzada en el seu treball, amb un repàs de la seva trajectòria i una anàlisi acurada de la seva producció musical: de la seva consagració als anys setanta fins a la seva maduresa. I no ens enganyem, l'autor posa atenció només a la seva vida personal quan aquesta ha tingut algun tipus d'influència en la seva obra, però, així i tot, és una aproximació molt interessant a la personalitat d'aquest mestre del jazz contemporani.

Dexter Gordon
Gordon, Maxine
Madrid : Turner Publicaciones, 2022

Maxine Gordon, vídua i representant del músic de jazz Dexter Gordon, culmina, prop de 30 anys després de la seva mort, la biografia començada pel seu marit. Publicada originalment el 2018 amb el títol Sophisticated Giant –mateix títol que el seu àlbum de 1977-, l'obra es basa en records personals de la mateixa Maxine, a més de cartes del mític saxofonista nord-americà, anècdotes i testimonis d'altres músics. Dels seus començaments amb Lionel Hampton o Louis Armstrong i com va ser partícip d'una generació de músics que a la dècada dels quaranta van fer evolucionar el jazz cap al bebop; els seus problemes amb les drogues i les constants entrades i sortides de la presó als anys cinquanta; el seu exili voluntari a Europa als anys seixanta on es va allunyar dels prejudicis racials del seu país i va aconseguir un merescut reconeixement; i el seu retorn definitiu als Estats Units a mitjans dels setanta, convertit finalment en icona del cinema amb el seu paper a la pel·lícula de 1986 Round midnight, de Bertrand Tavernier.

David Pla

BODY AND SOUL
Shakti: Natural elements

SHAKTI Natural elements

1977

JAZZ FUSIÓ / MÚSICA ÍNDIA

 

L'interès de John McLaughlin per la cultura índia venia de ben jove, quan amb 20 anys es va endinsar en la religió i la filosofia hindú a través de mestres espirituals com Ramana Maharsi. La bellesa i el domini de la improvisació de la música d'aquell país també van fascinar al guitarrista britànic, traslladat als Estats Units a principis dels setanta i on es va donar a conèixer col·laborant amb músics com Tony Williams o Miles Davis.

McLaughlin havia estudiat la música clàssica índia i va practicar amb alguns instruments com la mohan vina (una versió índia de la guitarra archtop acústica, popular en el blues i el jazz), sempre cercant punts d'unió amb el seu gènere predilecte, el jazz. A la Mahavishnu Orquestra, el grup de fusió jazz-rock que va liderar des del 1969, ja era evident aquesta influència. L'èxit mundial aconseguit amb aquesta formació va preparar les oïdes del públic per al seu nou projecte intercultural: Shakti.

La banda es va fundar el 1974 i integrava, a més de McLaughlin, al violinista Lakshminarayana Shankar, i els percussionistes Zakir Hussain i Thetakudi Harihara 'Vikku' Vinayakram. El quartet feia ús d'instrumentació tradicional hindú: Hussain era un virtuós del tabla i tocava a més el tambor dholaka, i Vinayakram feia servir el ghata, similar a una gerra d'argila, o el khanjira, una mena de pandero fet de pell de llangardaix. McLaughlin, per la seva banda, s'havia fet construir una guitarra a mida que imitava l'afinació d'altres instruments de corda indis.

John McLaughlin, L. Shankar, Shakti

El nom hindi de la banda es pot traduir com "energia" i està relacionat amb el poder de les deïtats. A més de la fusió amb el jazz i la tradició musical occidental, es donava la circumstància que Hussain provenia del nord de l'Índia i Shankar i Vinayakram eren del sud del país, fet que va propiciar també la fusió de dues tradicions musicals diferents: la hindustànica i la carnàtica.

A banda de la repercussió directa en el jazz, donant a conèixer elements de la música clàssica índia com el raga o el konnakol (art de percussió vocal) entre els seus aficionats, les seves exploracions musicals fusionant orient i occident van tenir un gran impacte en la popularització de l'anomenada world music, abans que aquesta etiqueta es convertís en una altra cosa.

Van gravar tres àlbums: Shakti with John McLaughlin (1975), A handful of beauty (1976) i Natural elements (1977). Si els dos primers discos incloïen temes més llargs i experimentals, amb molta improvisació, Natural elements dona més força a les melodies per sobre del virtuosisme i se centra en les cançons, amb tempos més curts i accessibles. El so acústic no resta ferocitat a McLaughlin amb les cordes i en general s'agraeix un so més cohesiu en detriment dels interminables solos de tambor dels àlbums anteriors. Si afegim l'alternança d'instants de calma i la bellesa que impregna les composicions de McLaughlin i Shankar, ens trobem amb el seu àlbum més ric i madur.

Després de Natural Elements Shakti es va dissoldre, però McLaughlin no va abandonar el seu interès per la música hindú. Va continuar col·laborant amb els seus companys de formació en diferents projectes, fins que a finals dels noranta es va unir novament amb Zakir Hussain per rebatejar la banda com a Remember Shakti, recuperant part de la màgia de la primera formació, tot i que ja era una altra època.

David Pla
UNFORGETTABLE
Pharoah_Sanders_(1981)_by_Wojciech_Soporek

Pharoah Sanders

(Little Rock, 1940 – Los Angeles, 2022)

 

El 2021 el productor i músic britànic Sam Shepherd, més conegut com a Floating Points, publicava l'àlbum col·laboratiu Promises, una obra d'avantguarda que construïa un territori comú i oníric entre el jazz, l'electrònica ambient i la música clàssica. Una de les grans sorpreses de l'àlbum, a més de comptar amb la London Symphony Orchestra, era la participació de la llegenda del jazz Pharoah Sanders. L'èxit de crítica i públic d'aquest treball va atorgar al saxofonista octogenari una inesperada fama de la qual malauradament no va poder gaudir gaire: ens va deixar el passat mes de setembre.

Promises va donar a conèixer a Sanders a un públic més ampli i heterogeni, no obstant això, la popularitat del veterà músic estatunidenc al món del jazz venia de lluny, quan el 1965 va passar a formar part com a saxo tenor del quintet de John Coltrane amb només 24 anys (la formació es completaria amb el bateria Rashied Ali, el contrabaixista Jimmy Garrison i Alice Coltrane al piano).

Deutsches_Jazzfestival 2013 -Pharoah and the Underground : Oliver Abels

La seva admiració per Coltrane havia anat creixent des que va participar en la gravació de l'àlbum Ascension (1966) i amb la incorporació estable al seu quintet i el seu interès comú en la recerca d'un jazz espiritual, molts el van veure com el seu successor. Els seus treballs posteriors a la sobtada mort de Coltrane el 1967 incideixen en aquesta espiritualitat. Ja sigui en els dos àlbums que va gravar amb la seva vídua Alice (Ptah, The El Daoud i Journey in Satchidananda, ambdós del 1970) o els seus treballs primerencs com a líder: Tauhid (1967), Karma (1969) —amb el seu icònic tema de més de 30 minuts The Creator has a masterplan—, o Thembi (1971). En aquests treballs es rodeja d'un elenc de músics molt variat i canviant, tret de la seva aliança amb el teclista Lonnie Liston Smith. La religió, l'egiptologia, el misticisme africà o els viatges astrals són alguns dels temes recurrents de Sanders en les seves composicions.

El so abrasiu i obscur d'aquesta primera època, amb solos que passaven de virolats a sedosos i melòdics, i les seves col·laboracions amb músics com Don Cherry, Sun Ra i Ornette Coleman el van convertir en una figura important en l'efervescent escena free jazz novaiorquesa, però arribar fins aquí no va ser fàcil. Farrell Sanders (el seu nom de naixement), que va començar tocant el clarinet a una banda escolar, s'havia traslladat després de la secundària d'Arkansas a Califòrnia, on va freqüentar clubs de jazz i es va submergir en el postbop, fascinat per figures com Harold Land o Sonny Rollins. Més tard va desplaçar-se a Nova York i allà va arribar a viure pràcticament en la indigència, fins que el seu talent i la seva tècnica amb el saxòfon no van passar inadvertits en el circuit musical de la ciutat. D'aquí a Coltrane i tot el que esdevingué després.

Des del seu debut com a líder el 1965, amb Pharoah’s First, va gravar més de 30 àlbums propis que va anar publicant regularment fins al 2003, moment en el qual es va dedicar només a les col·laboracions, la darrera el magnífic Promises del que hem parlat al principi. Sanders va anar suavitzant el seu estil els darrers temps, amb un so més amable i accessible, però no va arribar mai a l’èxit de públic de Coltrane o Coleman, tot i que sempre va gaudir del reconeixement i l’admiració dels seus companys de professió.

 

Discografia seleccionada:

Sanders, Pharoah
1967

Pharoah Sanders: Tauhid

Sanders, Pharoah
1969

Pharoah Sanders : Karma

Sanders, Pharoah
1971

Pharoah Sanders: Thembi

Sanders, Pharoah
Wisdom through music
1973

Pharoah Sanders: Wisdom through music

Sanders, Pharoah
Africa
1987

Pharoah Sanders: Africa

Floating Points / Pharoah Sanders / London Symphony Orchestra
2021

Promises

IN THE MOOD

Òrbita blues clàssicÒrbita Blues clàssic

Una selecció d'artistes clàssics de blues-rock o fortament influenciats per la música blues.

 

 

 

Eh La Bas! 10Eh La Bas! Núm. 10

Al perfil Spotify de la biblioteca Vallcarca i els Penitents també trobareu la playlist dedicada a aquest número del butlletí Eh La Bas!

David Pla

IN PERSON
Wooden Jazz Trio

Wooden Jazz Trio és una formació de jazz inspirada en el so dels anys 50 i 60 que encapçalaren artistes com Wes Montgomery, Miles Davis, Sonny Rollins, Thelonious Monk o John Coltrane. Aquesta proposta musical està integrada per Nicolás Alloza a la guitarra, Pau Albert al contrabaix i Àlex Tovar a la bateria.

Els tres músics van oferir un concert a la biblioteca Vallcarca i els Penitents - M. Antonieta Cot, en el marc de l'activitat Sketching Jazz. Un taller organitzat per l'il·lustrador Lluís Domènech (Lluïsot) en el qual els alumnes aprenien la tècnica i les eines necessàries per a traslladar al paper, amb només quatre traços, a una banda de músics en acció.

Dibuixos originals: David Pla
Foto de portada: Roselyn Tirado
Fotografies articles:
Shakti: 
John McLaughlin, L. Shankar, Shakti, 1976
Ali-Khan, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons
Pharoah Sanders: 
Warsaw, Poland, 1981 
Wojciech Soporek, CC BY 3.0, via Wikimedia Commons 
Deutsches Jazzfestival Frankfurt 2013 
Oliver Abels (SBT), CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Deixa un comentari

Your email address will not be published.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.