Fotografia de persona tocant la trompeta

Eh La Bas!

Jazz, blues i soul

NÚM. 11

SALT PEANUTS
Ezra Collective : Where I'm meant to be
JAZZ FUSIÓ
Where I'm meant to be
New York: Partisan Records, 2022

Ara fa set anys que Ezra Collective va començar a treure el cap en l'efervescent i creativa escena jazzística del Regne Unit. Després d'un parell d'EP i un magnífic àlbum de debut (You can't steal my joy, 2019), aquest quintet de músics ha sabut guanyar-se l'estima del públic i el respecte de la crítica, que esperava expectant una continuació. Where I'm meant to be, el seu segon treball, no defrauda i és pura energia, amb influències de l'afrobeat, el jazz llatí, el reggae o el hip-hop. El col·lectiu el lideren els germans Koleoso, d'origen nigerià (Femi a la bateria -que també acompanya a la banda Gorillaz als seus directes- i T. Jonathan al baix), juntament amb el teclista Joe Armon-Jones, el trompetista Ife Ogunjobi i el saxofonista James Mollison. Tots ells es van conèixer gràcies a Tomorrow's Warriors, una organització que treballa per la inclusió, la diversitat i la igualtat en les arts a través del jazz, recolzant a artistes que per la seva raça, sexe o manca de recursos ho tenen més difícil a l'hora d'iniciar una carrera musical. Com és habitual, per al seu darrer treball s'envolten d'una vintena de músics convidats i veus com la de Sampa the Great, Kojey Radical o Emeli Sandé.

Sudan Archives - Natural Brown Prom Queen
R&B / HIP-HOP
Natural Brown Prom Queen
California: Stones Throw Records, 2022

Escollit per molts crítics com un dels millors àlbums del 2022, Natural Brown Prom Queen ha estat la confirmació de Brittney Denise Parks com una de les artistes més interessants del R&B actual. D'ascendència sudanesa (d'aquí el seu nom artístic Sudan Archives), la cantant i violinista destaca per la forma de traslladar el ressò dels ritmes africans a unes composicions marcadament tecnològiques. Athena (2019), el seu debut amb Stones Throw Records, ja apuntava maneres, i en aquest segon treball amplia la seva paleta de soul, funk, pop i hip-hop amb una acurada producció que va del minimalisme al so calidoscòpic. Brittney ens parla de la seva ciutat natal, Cincinnati, d'una adolescència plena d'absències i de forma genèrica de la raça i la feminitat, en un àlbum que va gravar durant la pandèmia a l'estudi construït al soterrani de casa seva, amb l'ajuda de la seva parella, el raper James McCall (Nocando), i on també col·labora el raper i productor Hi-Tek.

Brian Jackson - This is Brian Jackson
SOUL / FUNK / JAZZ
This is Brian Jackson
London: BBE Music, 2022

La carrera de Brian Robert Jackson està inexorablement associada al poeta i músic Gil Scott-Heron. Tots dos s'havien conegut a la universitat i a principis dels setanta van iniciar una fructífera col·laboració que va durar gairebé una dècada. Jackson va compondre molta de la música dels àlbums que van gravar junts i la seva empremta, amb la seva flauta i el piano Fender Rhodes, és indiscutible en el so d'obres mestres com Pieces of a man o Winter in America, però el seu treball sempre va romandre a l'ombra del difunt Scott-Heron. L'artista de Brooklyn reprèn ara una carrera pausada, que es va mantenir als 80 i 90 col·laborant amb Kool and The Gang, Roy Ayers, Stevie Wonder o Earth, Wind & Fire. This is Brian Jackson és el seu primer treball en dues dècades, des del seu debut l'any 2000 amb Gotta play. En aquesta ocasió compta amb la producció de Daniel Collás, fundador del col·lectiu de soul psicodèlic de Nova York Phenomenal Handclap Band, que aporta ritmes llatins i africans amb els seus bongos, congues i timbals i a més és coautor de cinc de les cançons. L'àlbum ens mostra tota la vitalitat i creativitat del veterà músic, amb l'ús de teclats prominents, sintetitzadors analògics i guitarres de funk, sense oblidar el ritme jazzístic de la seva flauta i una veu soul que canta a la justícia social, la pau i l'amor.

Kokoroko - Could we be more
JAZZ / AFROBEAT
Could we be more
London: Brownswood Recordings, 2022

Kokoroko ha hagut de pair en pocs anys la repercussió mundial del seu hit del 2018 Abusey Junction (viralitzat a les xarxes socials) i l'expectativa creada per dos prometedors EP. En el punt de mira dels amants del jazz-fusió, la formació londinenca liderada per la trompetista Sheila Maurice-Grey publicava finalment l'any passat el seu esperat àlbum de debut. Could we be more transpira amb orgull les influències dels seus membres, les músiques de l'Àfrica Occidental i el Carib, l'afrobeat i el highlife, també el funk i el soul, sense deixar de sonar fresc i actual. Un treball que combina grans peces instrumentals i breus interludis amb alguns moments vocals que aporten dinamisme i versatilitat. Completen aquest octet de músics Cassie Kinoshi (saxo), Richie Seivwright (trombó), Ayo Salawu (bateria), Tobi Adenaike-Johnson (guitarra), Yohan Kebede (teclats), Duane Atherley (baix) i Onome Edgeworth (percussió).

samara joy
JAZZ VOCAL
Linger Awhile
Netherlands : Verve, 2022

El mític segell Verve reclutava l'any passat a aquesta gran promesa del jazz vocal de només 22 anys per a publicar el seu segon treball, Linger Awhile. Igual que al seu debut homònim, Samara Joy reivindica els estàndards del jazz, combinant alguns molt habituals als repertoris vocals com Misty o Someone to watch over me, amb d'altres més inusuals com Sweet Pumpkin o Can't get out of this mood. Destaca també pel seu ús de la tècnica 'vocalese', transformant a la perfecció les línies instrumentals d'algunes cançons (Nostalgia, Social Call o I'm confessin') en lletres alegres. A la gravació, que va guanyar el Grammy 2022 al millor àlbum vocal de jazz, l'acompanyen dos exprofessors seus, el guitarrista Pasquale Grasso i el bateria Kenny Washington, a més del baixista David Wong i el pianista Ben Paterson. La cantant, que va créixer al Bronx de Nova York i prové d'una família de músics, va encetar una carrera de ben jove amb el pianista Barry Harris com a mentor (a qui dedica aquest segon àlbum), arribant al seu primer moment àlgid el 2019, quan va guanyar el concurs internacional de jazz vocal Sarah Vaughan. A ella precisament i d'altres artistes com Ella Fitzgerald recorda la seva expressiva veu, amb un estil refinat i distintiu que transporta a èpoques passades i que val la pena seguir de prop.

makaya mccraven
JAZZ CONTEMPORANI
In these times
London: XL Recordings, 2022

In these times podria ser la culminació d'una de les carreres més singulars del jazz actual. Un treball cuinat a foc lent durant set anys pel bateria i productor nord-americà Makaya McCraven, que destaca per la seva exploració del jazz, a cavall entre Davis i Coltrane i la cultura del hip-hop i el sampler. Aquest treball es va començar a gestar el 2015 i des de llavors el músic de Chicago ha anat intercalant diversos projectes com el sorprenent àlbum doble Universal beings (2018), un tribut a Gil Scott-Heron (We're new again, 2020) o la seva revisió del catàleg clàssic de Blue Note (Deciphering the message, 2021). Finalment, veu la llum aquest ambiciós àlbum, gravat en cinc estudis diferents, fent servir quatre espais d'actuació en directe i amb l'ajuda de més d'una dotzena de músics del seu cercle habitual de col·laboradors (Jeff Parker, Junius Paul, Brandee Younger, Joel Ross o Marquis Hill) a més de la seva mare, la cantant hongaresa Ágnes Zsigmondi. Després d'un meticulós treball de postproducció, el resultat són 11 composicions amb l'essència personal de McCraven i uns acurats arranjaments orquestrals i melòdics que el fan assolir un nou nivell de maduresa artística a la seva carrera.

Comer y cantar: soul, food & blues
Martínez González, Héctor
Soul, food & blues
Caldes de Malavella: Lenoir Ediciones, 2019

El músic i divulgador Héctor Martínez González ens apropa a la cultura 'surenya' dels Estats Units a través de la seva cuina i la seva música. El seu passat esclavista va donar origen a una gastronomia autòctona, la soul food o menjar de l'ànima, fruit de l'enginy dels esclaus per crear una dieta a partir de recursos alimentaris ínfims i d'autoproducció. Aquesta alimentació també va tenir el seu reflex en el blues, la música amb la qual s'expressava la població afroamericana sotmesa. El llibre és una original barreja de receptari i cançoner, que investiga la història de plats tradicionals de la cuina del sud dels Estats Units que han perdurat fins avui en dia com l'ocra fregida, el pastís de moniato o el jelly roll, incloent-hi la recepta i cançons de blues que parlen d'ells.

Bessie Smith
Kay, Jackie
Barcelona : Alpha Decay, 2022

La poetessa i escriptora escocesa Jackie Kay dona curs a la seva gran admiració per l'Emperadriu del Blues en aquest assaig biogràfic publicat originalment el 1997 i traduït l'any passat per l'editorial Alpha Decay. Bessie Smith va ser una artista amb una vida turbulenta i plena de dificultats, que tot i convertir-se en una estrella als anys vint, va haver de patir la segregació racial de la seva època. L'autora destaca, en un relat que barreja dades reals amb ficció i poesia, la seva personalitat complexa i agosarada i com les seves cançons sobre tragèdies amoroses i el patiment de les dones l'han convertit en un exemple de vida.

David Pla

BODY AND SOUL

John Lee Hooker - Burnin'

JOHN LEE HOOKER

Burnin'

1962

BLUES / RHYTHM AND BLUES

 

L'octubre de 1962 John Lee Hooker es va embarcar en una gira per Europa, acompanyat d'altres músics de blues com Memphis Slim, T-Bone Walker, Willie Dixon, Shakey Jake, Sonny Terry i Brownie McGhee. Era la primera edició de l'American Folk Blues Festival, un festival itinerant engegat per uns promotors alemanys amb la intenció de portar la música blues al públic europeu. Molts d'aquests artistes afroamericans mai havien actuat fora dels Estats Units i tot i que la gira es concentrava a Alemanya, també van actuar a altres ciutats europees com Viena, Zurich, París o Manchester. El festival va tenir una gran cobertura mediàtica i va causar un gran impacte entre una audiència de joves com Mick Jagger o Eric Burdon. El seu pas per aquest festival va ser el colofó a un any en el qual John Lee Hooker, un músic inicialment de folk-blues acústic sorgit d'una granja de Mississipí es convertiria en una estrella mundial del blues elèctric.

Ja feia anys que el bluesman s'estava forjant una reputació. Emigrat a Detroit, el 1948 publicava el seu primer senzill, Boogie Chillen, després de ser descobert per un productor d'origen rus, Bernard Besman. En aquella època Hooker acostumava a acompanyar-se només de la seva veu, alternant versos cantats i parlats, la guitarra i un pedal d'efectes, incorporant de vegades una segona guitarra i una harmònica. Durant anys va gravar amb diferents segells i utilitzant diferents pseudònims, donat que en aquells moments moltes discogràfiques s'aprofitaven dels músics afroamericans i els pagaven només l'enregistrament de la sessió, quedant-se tots els drets de les cançons. No va ser fins a mitjans dels cinquanta i sobretot després de fitxar pel segell Vee-Jay Records, que es va deixar acompanyar per una petita banda de músics (guitarra, baix i bateria). Cal dir que la seva forma de tocar, sense un ritme estàndard i canviant el tempo segons el seu caprici no feia fàcil seguir-lo per als seus acompanyants.

Massey Hall, Toronto, Aug. 20, 1978 Photo by Jean-Luc OurlinVee-Jay Records era un segell de Chicago fundat pel matrimoni Vivian Carter i James C. Bracken, especialitzat inicialment en blues, jazz i rhythm and blues, però també va ser la primera companyia a introduir la música dels Beatles als Estats Units. Hooker compartia catàleg amb altres artistes com Jimmy Reed o Memphis Slim i bandes com The Dells i The Spaniels. El segell va veure el potencial de John Lee Hooker per conduir el seu blues del Delta amb elements del boogie-woogie i el jump blues al terreny del rhythm and blues i el rock and roll.

A finals del 1961 el van portar a l'estudi per primera vegada amb una banda elèctrica provinent de Detroit, els Funk Brothers, que havien treballat a moltes gravacions de la Motown des del 1959 i alguns dels quals Hooker coneixia de quan tocava als clubs que s'aplegaven als voltants de Hasting Street, a la ciutat del motor. La banda la integraven el teclista Joe Hunter, el baixista James Jamerson, el guitarrista Larry Veeder, el bateria Benny 'Papa Zita' Benjamin i els saxofonistes Hank Cosby (tenor) i Andrew 'Mike' Terry (baríton).

Burnin' es va enregistrar en una sola sessió a càrrec del productor Calvin Carter, el 26 d'octubre de 1961, i es publicaria al març de l'any següent. Totes les composicions eren pròpies, amb un fort protagonisme dels saxos i el piano i ritmes propers al rock and roll com les ballables Let's make it o Lost a good girl, però també moments reposats de blues com Process o la relectura del clàssic de Leroy Carr Blues before sunrise, amb Hooker com a guitarra solista.

Però si hi ha una cançó per la qual aquest disc ha estat venerat és aquella que obre el repertori: Boom Boom. Un tema de dos minuts i mig convertit en clàssic del gènere, directe, amb un ritme contagiós i un riff de guitarra memorable, que va assolir posicions molt altes a les llistes d'èxits de l'època. Vee-Jay era conscient del potencial comercial de la cançó i per això la va editar com a senzill el maig de 1962, incloent-hi un altre gran tema del disc, Drug Store woman, com a cara B.

Explicava Hooker que la idea de la cançó li va sorgir quan estava fent una sèrie d'actuacions a un bar de Detroit. Cada nit arribava tard i la cambrera quan el veia aparèixer per la porta li feia amb les mans el gest d'apuntar-lo amb una pistola dient: "Boom, boom, you're late again!". The Animals van fer una exitosa versió el 1964, inclosa en el seu debut britànic, però han estat molts els artistes que han revisitat aquest clàssic del blues. El mateix John Lee Hooker apareix a la pel·lícula de John Landis The Blues Brothers (1980), interpretant el tema a Maxwell Street (Chicago), sota el nom de Street Slim.

Amb motiu del 60è aniversari de la seva publicació l'any passat es va reeditar aquest mític àlbum en les dues versions mono i estèreo i incloent a més una versió alternativa de la cançó Thelma.

Bluesman (David Pla)
UNFORGETTABLE
Jeff Beck

Jeff Beck

(Wallington, 1944 – Wadhurst, 2023)

 

Després de la seva marxa dels Yardbirds (aquella increïble pedrera de guitarristes d'on van sortir Eric Clapton i Jimmy Page), Jeff Beck treia a la llum l'any 1967 els seus primers senzills en solitari de la mà del reputat productor Mickie Most. El seu pas per la mítica banda de blues-rock, agafant el relleu de Clapton el 1965 (que va marxar amb John Mayall i els Bluesbreakers) ja li havia donat certa notorietat, destacant per les seves grans habilitats amb les sis cordes i essent protagonista en la gravació del primer àlbum dels britànics amb temes originals, Roger the engineer -conegut també com a Over under sideways down o simplement Yardbirds-.

The Yardbirds in 1965. (left to right, top to bottom) Jeff Beck, Paul Samwell-Smith, Keith Relf, Chris Dreja and Jim McCarty

El productor dels Animals, Donovan o Herman's Hermits va voler aprofitar el tiró del jove guitarrista per iniciar una nova carrera amb la publicació de tres temes d'estil pop i comercial on també posava la veu: Hi ho silver lining, Tallyman i Love is Blue. Aquests senzills, però, amagaven unes cares B més en la línia blues i hard-rock que realment agradava a Beck: Rock my Plimsoul, era una reescriptura del Rock me baby de B.B. King; I've been drinking, feia el mateix amb el tema de Johnny Mercer Drinking again; i Bolero era un tema instrumental d'inspiració 'raveliana' compost pel seu amic Jimmy Page -que també tocava la guitarra-, amb Keith Moon a la bateria, John Paul Jones al baix i Nicky Hopkins al piano.

Cap dels tres senzills enregistrats per Mickie Most va ser inclòs en el seu debut en solitari, Truth (1968), però al contrari sí que apareixien les cares B Rock my Plimpsoul i Beck's Bolero, a més de retre homenatge a figures del blues com Buddy Guy, Muddy Waters o Howlin' Wolf. El blues i el rock s'havien acabat imposant en el primer treball de Beck i en la seva incipient carrera.

Goffrey Arnold Beck s'havia sentit atret pel rhythm and blues des de la seva infantesa i dos guitarristes l'havien marcat especialment: Cliff Gallup i Les Paul. El primer era el virtuós guitarrista que acompanyava al cantant rockabilly Gene Vincent i un músic de gran influència en els primers anys del rock and roll -Beck li va dedicar el seu àlbum de tribut Crazy Legs, el 1993-. A Les Paul, per la seva part, l'admirava com a gran innovador en la tècnica de la guitarra elèctrica. A moltes biblioteques podeu trobar el DVD musical Rock'n'roll party: honouring Les Paul, un sensacional concert enregistrat a l'Iridium Jazz Club de Nova York, el 21 de febrer de 2010, on Beck es rodeja d'artistes com Imelda May, Brian Setzer o Trombone Shorty per retre homenatge a aquest geni de les cordes, desaparegut un any abans.

Jeff Beck in 1979

Col·laborar i compartir estudi i escenari amb altres artistes va ser molt habitual en la seva carrera, com per exemple David Bowie, Eric Clapton, Mick Jagger, Diana Ross, Roger Waters, Kate Bush, B.B. King o Herbie Hancock. Entre les seves darreres col·laboracions està l'àlbum 18, gravat a dues mans amb el seu amic Johnny Deep. L'actor el va acompanyar en la seva darrera gira, abans de morir de meningitis el passat mes de gener a l'edat de 78 anys.

L'artista va comptar amb el respecte i l'admiració dels seus companys de professió: figura doblement al Rock and Roll Hall of Fame (com a solista i com a membre dels Yardbirds) i va guanyar sis premis Grammy. Però també era conegut pel seu mal caràcter i les tensions que originava amb els seus companys d'escenari. Els Yardbirds el van fer fora durant una gira pels Estats Units, substituint-lo per Jimmy Page, que en aquell moment feia de baixista a la banda. The Jeff Beck Group, el projecte que més alegries li donaria, amb Rod Stewart com a vocalista, Ronnie Wood com a segona guitarra, i Micky Waller a la bateria, el va dissoldre el juliol de 1969, dos anys després de la seva fundació i a un mes de la celebració del Festival de Woodstock on havien d'actuar. I diuen les males llengües que la seva mala fama l'hauria vetat a l'hora de formar part de bandes com Pink Floyd o The Rolling Stones després de la marxa de Syd Barrett o la mort de Brian Jones, respectivament.

En el seu llegat, però, queden àlbums clàssics de mitjans dels setanta com Blow by blow i Wired, on l'artista va endinsar-se en el jazz fusió, igual que va fer a principis dels vuitanta en les seves col·laboracions amb el teclista i compositor txec Jan Hammer (Mahavishnu Orchestra). Les dues encarnacions de The Jeff Beck Group a finals dels seixanta i principis dels setanta, que van donar com a fruit magnífics treballs com Beck-Ola o Rough and Ready i la seva forta influència soul. O el so experimental i electrònic de Who Else!, amb la guitarrista Jennifer Batten. Una carrera brillant reflex d'un músic inquiet i visionari, amb un talent indiscutible per tocar la guitarra i portar al terreny del rock la tradició del blues i el jazz.

 

Discografia seleccionada:

Yardbirds, The
1966
Brentford: Demon, cop. 1998

Roger the engineer

BECK, Jeff
1968
[S.l.]: EMI, p. 2005

Truth

BECK GROUP, The Jeff
1969
Hayes: EMI, p. 2004

Beck-Ola

Beck Group, The Jeff
Rough and Ready
1971

Rough and ready

BECK, JEFF
1975
New York: Epic, cop. 2001

Blow by blow

Beck, Jeff
1976
[S.l.]: Sony, cop. 2001

Wired

Beck, Jeff
1999
[S.l.]: Sony, cop. 1999

Who else!

Beck, Jeff
210
[S.l.]: Deuce, p. 2010

Emotion & Commotion

David Pla
IN THE MOOD

Desert Blues

 

 

 

 

 

 

 

Una selecció d'artistes de la regió del Sàhara (Mali, Níger, Algèria o Mauritània) que practiquen un estil denominat blues del desert, fusió de la música tradicional dels tuàregs amb el blues i el rock.

Eh La Bas! Núm. 11

Eh La Bas 11 Playlist

 

 

 

 

 

 

 

Al perfil Spotify de la biblioteca Vallcarca i els Penitents també trobareu la playlist dedicada a aquest número del butlletí Eh La Bas!

Dibuixos originals: David Pla
Foto de portada: Fede Casanova
Fotografies articles:
John Lee Hooker: 
Massey Hall, Toronto, Aug. 20, 1978 Photo by Jean-Luc Ourlin
Jean-Luc, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons
Jeff Beck: 
Jeff Beck. Marco Rosanova, CC BY 3.0, via Wikimedia Commons
The Yardbirds in 1965. (left to right, top to bottom) Jeff Beck, Paul Samwell-Smith, Keith Relf, Chris Dreja and Jim McCarty. KRLA Beat/Beat Publications, Inc., Public domain, via Wikimedia Commons
Jeff Beck, Jaap Eden Hal, Amsterdam 5-7-1979. Chris Hakkens, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons

1 Comment

Deixa un comentari

Your email address will not be published.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.