Snatam Kaur: Música sanadora

Snatam Kaur

Aquesta és la meva proposta: Tanca els ulls i escolta…
 


 
Aquesta és la música de Snatam Kaur. No cal dir res més. Només cal escoltar. Només cal sentir.

Ja fa molts anys que s’han descobert les qualitats de la música. Hi ha teràpies que ajuden a tractar malalties a través del so i de la música. La musicoteràpia n’és un clar exemple, on la música i els seus elements (so, ritme, melodia i harmonia) són utilitzats per ajudar les persones a tractar diverses malalties però també per ajudar a facilitar habilitats de comunicació, aprenentatge o altres habilitats socials. Ja es comença a entendre, o almenys cada cop més, que el cos funciona com un sol organisme. Les emocions estan lligades al cos i, de vegades, el principi d’una malaltia pot començar amb un conflicte emocional. Per les característiques terapèutiques de la música, a vegades poden ajudar en casos on hi ha un desequilibri emocional. La coneguda frase La música amansa les feres al·ludeix al poder tranquil·litzador de la música per calmar els animals… i també algunes persones!

Pots mirar el fons que hi ha a les biblioteques sobre aquest tema. Aquí tens alguns llibres que poden ser interessants:
 

Introducción a la musicoterapia LUCAS ARRANZ, Miriam

Introducción a la musicoterapia

LUCAS ARRANZ, Miriam
Madrid: Síntesis, DL 2013

 

Manual de aplicación de los cuencos tibetanos LLINARES, NINA

Manual de aplicación de los cuencos tibetanos

LLINARES, NINA
Barcelona: Obelisco, 2008

 

La Música como medicina del alma BOYCE-TILLMAN, June

La Música como medicina del alma

BOYCE-TILLMAN, June
Barcelona: Paidós, 2003

 

Musicoterapia PEREYRA, Gabriel

Musicoterapia

PEREYRA, Gabriel
Barcelona: Robinbook, cop. 2013

 

Musicoterapia: el poder curativo de la música LINGERMAN, Hal H.

Musicoterapia: el poder curativo de la música

LINGERMAN, Hal H.
Barcelona: Océano/Ambar, cop. 2009

 

Les cançons de Snatam Kaur també són terapèutiques i encara que conviden simplement a escoltar, també s’acostumen a fer servir per fer meditació, ioga o qualsevol activitat que necessiti relaxar cos i ment. Però no només la seva música compleix aquesta funció, aquesta és només una part. Si prestes atenció a la lletra d’algunes de les seves cançons veuràs que les estrofes són senzilles i es van repetint contínuament. Vindria a ser com un mantra, oi? Doncs justament això són: mantres. Aquí pots escoltar l’exemple del Siri Gaitri Mantra o Siri Mantra (el pots trobar escrit de diferents formes):

Ra Ma Da Sa Sa Sei So Hung

 

 

La paraula mantra ve del sànscrit “manah” i “trāyate”, que es tradueix com a “ment” i “alliberació”. Pot ser una paraula, una frase o, simplement, una síl·laba i ajudarien la persona a arribar a un estat de concentració i relaxació. També vindria a ser com una eina per relaxar la ment dels pensaments constants que aquesta ens envia. No et passa que de vegades tens la sensació de tenir al cap una ràdio encesa? Doncs recitar un mantra pot ajudar a posar en off la nostra ràdio personal. Però, compte! Un mantra s’ha de tractar amb respecte perquè són paraules que es consideren sagrades. Per això, primer has de saber quin és el seu significat, perquè cada mantra serveix per a una cosa diferent. Així, podràs aprofitar tots els seus beneficis complets. En el cas del Siri Gaitri és un mantra associat a la curació, per treure tot el que no ens va bé, que proporciona equilibri i estimula l’energia per a la sanació.

 

 

Moltes de les cançons de Snatam Kaur són, efectivament, mantres i moltes vegades trobaràs diferents versions del mateix tema. Cada cantant agafa un mantra i el canta tal com el sent, així que, de vegades, és curiós trobar la mateixa cançó sonant de manera diferent.

 

Aquesta és la versió de Mirabai Ceiba:

 

O aquesta versió d’Ajeet Kaur:

 

Snatam Kaur Khalsa va néixer als Estats Units l’any 1972. Cantant, però també compositora de moltes de les seves cançons, des de ben petita va estudiar el kirtan, un antic cant en sànscrit de mantres (si et costa meditar, aquesta és una bona manera d’aprendre a silenciar la ment). La seva trajectòria musical és molt extensa i ha publicat molts discos. Fins i tot, el seu disc Beloved va estar nominat als Premis Grammy de 2018 com a millor àlbum de música New Age. Porta molts anys, no només portant la seva música arreu del món sinó també fent tallers, cursos i retirs espirituals per ensenyar a tothom a despertar el seu interior i aconseguir a través del ioga, la meditació i el cant, a trobar l’harmonia i la pau interior. Pots trobar molta més informació a la seva pàgina web.

Els concerts de Snatam Kaur són diferents. Escoltar la seva veu en directe és realment una vivència a nivell personal. No surts de la mateixa manera de com has entrat, si prestes atenció. A més, els seus concerts estan plens de música però també pots participar en exercicis de ioga i meditació per prendre consciència del teu interior. Això sí, prepara’t per a la pràctica del kundalini ioga perquè hauràs de treure forces del teu poder mental per aguantar la postura! Després cantaràs, ballaràs i quan acabi el concert, en creuar la porta miraràs el rellotge i et sorprendrà comprovar que el temps, literalment, ha volat: les tres hores del concert s’han convertit en només una estoneta. A Barcelona ja ha vingut unes quantes vegades així que, si t’animes, pot ser una gran experiència per tu.

Mentrestant, a les Biblioteques de Barcelona pots fer un cop d’ull a tot el que tenim d’ella:

 

Source of strength
KHALSA, Snatam Kaur
[S.l.]: Spirit Voyage, p. 2017

 

Ras

KHALSA, Snatam Kaur
[S.l.]: Spirit Voyage, cop. 2011

 

Divine birth

KHALSA, Snatam Kaur
[S.l.]: Spirit Voyage, p. 2010

 

Shanti

KHALSA, Snatam Kaur
[S.l.]: Spirit Voyage, cp. 2003

 

Si vols calmar aquesta veueta que tens al cap que no para quieta i vols trobar una estona de pau, la música de Snatam Kaur t’ajudarà a entrar en un petit oasi de serenitat.

A continuació, pots veure la cançó Earth prayer del seu disc Beloved. Com ella mateixa ha dit: “La meva intenció amb aquesta cançó i aquest vídeo és ajudar-nos a despertar la tasca que tenim com a protectors del planeta.”

 

 

I aquí tens un vídeo amb una entrevista amb Snatam Kaur i una petita meditació amb el Siri Mantra:

 

Sat Nam

 


 

Si tens qualsevol dubte amb l’eBiblio pots contactar amb el Servei d’atenció a l’usuari a través d’aquesta bústia de correu electrònic:

e-biblio.cultura@gencat.cat
 

3 Comments

  1. Sabia de la música relaxant i evocadora d’aquesta artista.
    Ara que conec més de la seva obra m’engrescaré a seguir escoltant-la.

    Gràcies per la recomanació, en especial aquests dies van molt be aquests acords que fan tant de be a l’ànima.

  2. Molt intressant la recomanació. Totalment d’acord amb que la música sana el cos i l’ànima. Com ja sabem,hi ha música pero a cada moment.I si us intressa, el 6 de març actuarà a Barcelona.
    Gràcies.

Deixa un comentari

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.