Sangsoo, Hong
Lo tuyo y tú
Barcelona: Cameo, 2017
Aparentment, l’univers de la parella esdevé el gran tema de les pel·lícules de Hong Sangsoo, però altres matèries s’erigeixen a la seva filmografia per rivalitzar amb la idiosincràsia de les relacions afectives.
Lo tuyo y tú és una estada de 90 minuts a l’extraradi d’una metròpoli coreana, temps suficient per conèixer un entorn social i cultural que l’autor retrata en plena quotidianitat. Descobrim un veïnat massa preocupat pel “què diran”, percebem certs símptomes de masclisme i reparem en un consum d’alcohol generalitzat a través del Soju, la beguda més popular del país.
Però el carrusel de la rutina més banal contrasta amb la transcendència temàtica de les converses que mantenen els protagonistes. “Vull estimar cada dia de la meva vida i després morir”, explica Youngsoo als seus amics en la sobretaula d’un bar atrotinat. I allò més ordinari es confon amb el més sublim, tot just quan les conviccions socials trontollen per l’únic motiu que les pot fer totalment vulnerables: la força de l’amor.
Perquè Lo tuyo y tú és una invitació a estimar sense prejudicis, a acceptar la parella sense gosar voler canviar-la i a allunyar els sentiments dels llocs comuns que els desvirtuen. Per aconseguir-ho, Youngsoo i Minjung s’hauran de conèixer de nou al carrer de l’oblit, partir de zero, com dos desconeguts que albiren l’anhel d’una mirada perduda.
La trama pren cos amb diferents plànols seqüència de similar durada. Quan la pantalla fon a negre, la foscor queda sostinguda durant dos o tres segons, com per brindar una breu pausa abans del següent bloc. Tot i això, el ritme mai no resulta flegmàtic i la narració flueix amb agilitat. L’hàbil ús de l’el·lipsi i l’omissió de continguts superflus amplifiquen escenes on cada gest i cada frase aporten sensacions i un munt de dades. Tot plegat, en un to tan adorable com eficaç a l’hora de conjugar contrastos.
Amb Lo Tuyo y Tú, el director coreà Hong Sangsoo va guanyar la Concha de Plata al Mejor Director en la darrera edició del Festival Internacional de Cine de San Sebastián.
A més, la pel·lícula va formar part de la Secció Oficial de l’Asian Film Festival 2016, que va tenir lloc a Barcelona entre el 4 i el 13 de novembre de l’any passat.
El millor cinema asiàtic torna a la nostra ciutat amb l’Asian Film Festival 2017. El festival, que organitza la Casa Àsia de Barcelona, se celebrarà del 2 al 12 de novembre.
La pel·lícula d’obertura del festival serà Bench Cinema, del cineasta iranià Mohammad Rahmanian, que es projectarà el dijous 2 de novembre a les 20 h, al Caixaforum.
El festival conclourà el diumenge 12 de novembre amb la projecció de Memoir of a murderer, del director sud-coreà Won Shin-yun, que es podrà veure als Cinemes Girona, a les 20 h.
Entremig, es projectaran més de 35 títols classificats en diferents seccions: Secció Oficial, Secció Panorama, Secció Descobriments i Secció Especial. També s’exhibiran, com a darreres edicions, alguns clàssics del cinema filipí.
5 Comments
Me l’apunto per veure-la. Encantada de tornar a llegir les teves recomanacions 🙂
Moltes gràcies, Xahrazad. És tot un plaer.
Per cert, mentre editàvem aquest “post”ens va arribar la noticia de la mort de Kim Joo-hyuk, actor sud-coreà que interpreta el paper de Youngsoo en “Lo tuyo y tú”. Maleïda casualitat.
E.P.D.
Sí, ho vaig veure. E.P.D.
Aprofito per recomanar-vos el “Asian Film Festival de Barcelona” que per fi ha agafat el testimoni del enyorat i exitós BAFF. Ahir, mateix vaig assistir a la pel·li d´inauguació al Caixaforum. Una comèdia cinèfila iraniana “The Bench cinema”que va ser tota una troballa i que com tantes altres cintes que ara es presenten, probablement no tindrà distribució comercial.
Una nova pel·li de Hong Sang-soo ens acaba d´arribar a la cartellera així que abans que dins del allau d´estrenes desaparegui, aprofiteu “En la playa sola de noche”i gaudiu d´aquest delicat retrat femení