Una de les funcions principals de les biblioteques públiques, i dels seus professionals, hauria de ser poder servir d’elements integradors de diferents col·lectius i realitats socials, per tal que tothom senti les biblioteques com a espais propis d’interrelació, construcció i creixement. A més, la literatura té un poder immens per a transformar el pensament únic i uniformador, per a trencar amb ell i crear forts imaginaris col·lectius que marquin el creixement com a individu. És per això que cal poder trobar-hi tot tipus de documents, que informin, integrin, mostrin i respectin la diversitat, que no ensenyin únicament que hi ha maneres diverses d’estimar sinó també de ser (no hi ha un model únic d’home o de dona). I, per a fer-ho, no no més s’hi han d’incorporar documents, sinó que cal garantir que siguin adequats: que treballin el gènere transversalment; que tractin temes LGTBIQ+, però d’una manera real i normalitzada; que els personatges no tinguin comportaments heteronormatius, ni normatius, i trenquin amb el discurs hegemònic i binari; que aportin eines per com batre les desigualtats i la discriminació; que siguin compromesos i transformadors; que fomentin la crítica, l’exploració i l’autoconeixement; que hi apareguin referents positius (en què els protagonistes deixin de ser personatges marginals i marginats i amb vides dramàtiques i pertorbades) per acabar arribant a la neutralitat (en què l’opció sexual sigui merament una part més de la trama). I, alhora, cal eliminar els materials que abordin el gènere amb estereotips, que generin desigualtat, que penalitzin formes d’actuar diverses i que perpetuïn rols, valors i actituds que discriminin i subordinin.

Familiari. Troba la teva família i la dels teus amics, hi ha 83.521 combinacions possibles!
CERDÀ, MarBarcelona: Comanegra, 2014

Amb la Tango són tres
Richardson, Justin; Parnell, Peter; Cole, Henry (il.)Barcelona: RBA, 2006

Rei i rei
HAAN, Linda de; NIJLAND, SternBarcelona: Serres, 2004

Titiritesa
QUINTIÁ, Xerardo; QUARELLO, MaurizioPontevedra: OQO, 2008

El nen perfecte
GONZÁLEZ, Álex; CORMAND, BernatBarcelona: SD, 2013

Rínxols d’ós
SERVANT, Stéphane; Le SAUX, LaetitiaBarcelona: Joventut, 2014

Oliver Button és una nena
De PAOLA, TomieLeón: Everest, 2002

Sóc una nena
ISMAIL, YasmeenSant Joan Despí: Corimbo, 2016

El meu gosset vol fer ballet
KEMP, Anna; OGILVIE, SaraBarcelona: Blume, 2013

Cua de sirena
BARBÉ i SERRA, Alba; CARRO IBARRA, Sara; TURU, JoanBarcelona: Bellaterra, 2016

El ball de la Harriet
SYMES, Ruth; CHURCH, CarolineBarcelona: Trapella Books, 2010

George
GINO, AlexBarcelona: Fanbooks, 2016

Tú sí que em coneixes
LaCOUR, Nina; LEVITHAN, DavidBarcelona: Fanbooks, 2017

Dos chicos besándose
Levithan, DavidMadrid : Nocturna, 2016

Un fill
PALOMAS, AlejandroBarcelona: Bridge, 2015

L’art de ser normal
WILLIAMSON, LisaBarcelona: Fanbooks, 2016

Chico conoce a chico
LEVITHAN, DavidMadrid : Nocturna, 2018

Tránsito
BERMÚDEZ RAVENTÓS, Ian; CANTERO, DavidBarcelona: Pol·len: Bellaterra, 2015

Normal
CARMONA PERAL, OlgaMadrid: Dibbuks, 2007

Puedo oír el sol
FUMINO, Yuki[s.l.]: Milky way, 2016

El azul es un color cálido
MAROH, JulieMadrid: Dibbuks, 2011

Sailor Moon
Takeuchi, NaokoBarcelona: Norma, 2012-

Els dies feliços
Cormand, BernatEd. A buen paso

Guia de lectura realitzada per: Valle Caballero, Esteve Gisbert, Iliana Loukopoulou, Ma José Negueruela, Eric Sancho, Sílvia Sansegundo, Rubén Solé i Gustavo Villazán
Revisió: Llanos González
Coordinació: Anna Herráez
Biblioteques amb centre d’interès LGTBIQ+:
Biblioteca Francesca Bonnemaison
www.barcelona.cat/bibfbonnemaison
(Sant Pere més Baix, 7)
Biblioteca Sagrada Família – Josep M. Ainaud de Lasarte
www.barcelona.cat/bibsagradafamilia
(Provença, 480)
Biblioteca Nou Barris
www.barcelona.cat/bibnoubarris
(Pl. Major de Nou Barris, 2)
Hola. Com us puc fer arribar la informació sobre la meua novel·la juvenil ‘Res a amagar’ sobre diversitat familiar i sexual, bullying, homofòbia i drets LGTB per tal que la pugueu incloure a la guia?
Bon dia, Anna, si vols pots trucar a la Biblioteca Xavier Benguerel i preguntar per mi. Sóc la responsable del Servei de Documentació de Literatura Infantil i Juvenil.
Com a coordinadora de la guia, faré arribar als experts aquesta informació. Gràcies!
Trobo a faltar:
Armando
Pecas
Ni guau ni Miau
10,000 dresses
La nena amb dos pares
A la meva escola els tenim i són molt interessants.