Cada dia més persones es pregunten com poden acompanyar a les seves criatures per a que creixin lliures dels estereotips de gènere, de manera que cada una es pugui desenvolupar sense sentir-se limitada per uns rols i uns comportaments que els adults, si no en som conscients, els anem imposant. A la llarga, això provoca un tracte diferenciat entre nens i nenes, que creixen pensant que han de ser i comportar-se de determinades maneres: els nens han de ser durs i valents, les nenes sensibles i porugues, i un llarg etcètera que lamentablement tots coneixem. Per tal de prevenir el sexisme i la manca d’oportunitats en la nostra societat, és important que de ben petites les criatures se sentin lliures d’expressar-se tal i com són i d’explorar les seves capacitats independentment del seu gènere. A més a més, la presència cada cop més gran a les aules de criatures de gènere i afectivitats diverses que es fan visibles i la voluntat de respectar-les i generar espais segurs i de confiança, fan que hi hagi una demanda de recursos a la que volem donar resposta des de les Biblioteques de Barcelona.
Amb aquest objectiu, des de la Biblioteca Nou Barris -on podeu trobar un fons documental centrat en les identitats trans i el gènere– s’ha creat una guia per a famílies i persones en l’àmbit de l’educació. S’hi recullen llibres sobre coeducació, sobre infància trans, sobre la fluïdesa de gènere, etc. i materials infantils i juvenils per a treballar entre tots una criança i una educació respectuosa amb la diversitat que us presentem a continuació i que, si voleu, també podeu descarregar en format pdf.
Dins de les activitats relacionades amb el fons i per treballar tots aquests conceptes, el passat dia 7 d’abril es va fer un taller participatiu a càrrec d’Eider Elizegi anomenat “Desencaixa el gènere!”, un taller cap a un acompanyament respectuós del gènere a la infància, a la Biblioteca Nou Barris. Una vintena de persones vam poder reflexionar i debatre sobre diferents qüestions: En què es diferencien sexe i gènere? Existeixen només dos sexes, mascle i femella? Què entenem quan diem DONA i quan diem HOME? Quines coses fem constantment per a que ens llegeixin com a homes o com a dones? A cada sexe li correspon inevitablement un gènere? El nostre gènere és una cosa fixa i estable que ve determinada pel nostre sexe biològic? I quin lloc ocupa l’orientació sexual en tota aquesta història? De quina manera els adults condicionem el desenvolupament de la identitat de gènere de les criatures? Us deixem unes fotografies de la jornada i, si us sembla interessant, us recomanem que contacteu amb la biblioteca (b.barcelona.nb@diba.cat) o que seguiu la seva pàgina de Facebook si voleu estar al dia de les properes activitats.

La Construcción de las identidades de género: actividades para trabajar con jóvenes y adolescentes
Carro Ibarra, SaraMadrid: Catarata, 2014

Buscando el final del arcoiris: una exploración de las prácticas de crianza desde la fluidez de género
Eds. Fiona Joy Green y May FriedmanBarcelona: Bellaterra, 2015

Per la corda fluixa: respostes davant el repte i el risc de ser docent i LGBT
Biosca i Frontera, EloiBarcelona: Bellaterra, 2016

Salir del armario: guía para padres de lesbianas, gais, bisexuales y transexuales
Dohrenwend, AnneBarcelona: Medici, 2015

Educación artística y diversidad sexual
Ricard Huerta, Amparo Alonso-Sanz (Eds)València: Universitat de València, 2015



Miradas no adultocéntricas sobre la infancia y adolescencia: transexualidad, orígenes en la adopción, ciudadanía y justicia juvenil
Aranzazu Gallego, María Espinosa (Eds.)Granada: Comares, DL 2016

Educació social i Teoria Queer: de l’alteritat o les dissidències pedagògiques
Pié Balaguer, AssumpcióBarcelona: UOC, 2009

Trans*exualidades: acompañamiento, factores de salud y recursos educativos
Platero Méndez, Raquel (Lucas)Barcelona: Bellaterra, 2014

Políticas, prácticas y pedagogías traNs
Asun Pié y Jordi Planella (Eds.)Barcelona: UOC, 2015

Transexualidad, adolescencias y educación: miradas multidisciplinares
Octavio Moreno Cabrera y Luis Puche Cabezas (Eds.)Barcelona; Madrid: Egales, DL 2012

Somos como somos: deconstruyendo y transformando la escuela
Sánchez Sáinz, MercedesMadrid: Los Libros de la Catarata, 2016

Lejos del árbol: historias de padres e hijos que han aprendido a quererse
Solomon, AndrewBarcelona: Debate, 2014

Adolescentes ante la diversidad sexual: homofobia en los centros educativos
José Ignacio Pichardo Galán (Ed.)Madrid: Los Libros de la Catarata, 2009