Dimecres, 15 d’abril, a les 18.30 h
Biblioteca Esquerra de l’Eixample – Agustí Centelles
Cal inscripció prèvia
En aquest diàleg, moderat per Àlex Matas, Hugo Gonçalves, Mercè Ibarz i Lídia Jorge conversaran a partir dels llibres Revolución (Libros del Asteroide, 2025), Una noia a la ciutat (Anagrama, 2025) i Los memorables (La Umbría y la Solana, 2022). Tres obres que parlen de dos moments històrics claus del segle XX: la Revolució dels Clavells de Portugal i la transició democràtica espanyola i el final del franquisme.
Hi col·laboren: Consolat de Portugal a Barcelona, Ajuntament de Barcelona -programes de Memòria Democràtica, Libros del Asteroide, Anagrama i La Umbría y la Solana.
Gonçalves, Hugo
Barcelona: Libros del Asteroide, 2025
Novel·la guardonada amb el Premi Literari Fernando Namora. Ambientada entre les acaballes de la dictadura i l’arribada de la democràcia, reflecteix l’època convulsa en què Portugal es debatia entre l’esperança i una guerra civil.
Hugo Gonçalves és un escriptor i periodista portuguès. És autor de diverses novel·les, entre les quals destaquen O coração dos homens (2006), Enquanto Lisboa arde, o Rio de Janeiro pega fogo (2013), Filho da mãe (finalista dels premis P.E.N. Clube i Fernando Namora), Deus Pátria Familia (semifinalista del Premi Oceanos) i Filho do pai. La seva novel·la Revolución s’ha convertit en un dels grans èxits editorials de la literatura portuguesa recent i ha obtingut el Prémio Literário Fernando Namora 2024, un dels més importants del país. Guionista de la sèrie Rabo de Peixe, ha estat corresponsal de diverses publicacions portugueses a Nova York, Madrid i Rio de Janeiro.
Ibarz, Mercè
Barcelona: Anagrama, 2025
Memòria íntima de la jove que va arribar a Barcelona el 1971. A l’ambient suren canvis socials com el final de la dictadura, la politització estudiantil, la contracultura feminista i l’amor lliure. Tot un testimoni generacional.
Mercè Ibarz és narradora, crítica cultural, assagista i investigadora. Ha publicat La terra retirada i La palmera de blat, reunides posteriorment, juntament amb Labor inacabada, a Tríptic de la terra. També és autora dels reculls de contes A la ciutat en obres i Febre de carrer, recollits a Contes urbans; les novel·les No parlis de mi quan me’n vagi i Vine com estàs; l’estudi Buñuel documental. «Tierra sin pan» y su tiempo; la col·lecció d’assajos L’amic de la Finca Roja i els perfils literaris Retrat de Mercè Rodoreda i Rodoreda, un mapa. El 2023 va rebre el premi Trajectòria pel caràcter pioner de la seva obra, caracteritzada per la fusió de gèneres i disciplines, i el 2025, la Creu de Sant Jordi. L’últim llibre és Una noia a la ciutat.
Jorge, Lídia
Madrid: La Umbría y la Solana, 2022
Una novel·la sobre la Revolució dels Clavells, que va marcar l’inici de canvis a tot Europa i que l’escriptora evoca aquí de manera única, transformant la història en un escenari transfigurat per la bellesa.
Lídia Jorge és una de les escriptores portugueses més traduïdes de les últimes dècades. La seva obra s’ha reconegut amb els premis portuguesos més destacats, així com amb guardons europeus i llatinoamericans: el Premi Jean Monet de Literatura Europea, l’Albatros de la Fundació Günter Grass, el Premi Unió Llatina de Literatures Romàniques, el Gran Premi de Literatura DST, el Gran Premi FIL de Literatura en Llengües Romàniques atorgat el 2020 a Guadalajara (Mèxic) o el Premi Médicis estranger de l’any 2023. Algunes de les seves novel·les, com El día de los prodigios, La costa de los murmullos, Los tiempos del esplendor, Estuario o Misericordia —publicades en aquesta editorial—, formen part de l’imaginari col·lectiu de diverses generacions de lectors portuguesos.






2 Comments
Ara que s’apropa el Sant Jordi, és qüestió d’anar prenent nota de títols com aquests. Gràcies per les recomanacions!
Crec que una noia a la ciutat pot ser un candidat per aquest Sant Jordi!
Bon Sant Jordi!!!🌹🌹🌹