Butlletí de jazz, blues i soul

NÚM. 4 – TARDOR 2020

 

SALT PEANUTS

 

HENRY, Ashley

Beautiful Vinyl Hunter
Germany : Sony Music, [2019]

JAZZ / R&B / HIP-HOP

Interessant debut d’aquest talentós pianista londinenc de 28 anys. Un àlbum on flueixen composicions brillants, d’arrels jazz però amb influències diverses i contemporànies, encadenades per interludis instrumentals que construeixen una narrativa sonora coherent. Participen en aquest treball músics com els trompetistes Keyon Harrold i Theo Croker, el bateria Moses Boyd, el raper MC Sparkz i el cantant Milton Suggs, que ajuden a Henry a definir l’amplitud i riquesa del seu so.

 

ARNOLD, P. P.

The new adventures of…
Germany : Ear Music, [2019]

SOUL / FUNK

La cantant de Los Angeles torna als escenaris després d’un silenci discogràfic de cinc dècades. Als anys seixanta, després d’haver estat corista d’Ike & Tina Turner amb el trio The Ikettes, va encetar una breu carrera en solitari al Regne Unit. Només va publicar dos àlbums, però va continuar compartint aventures musicals amb els Rolling Stones, Small Faces, Eric Clapton o Roger Waters. Retirada a un poble de Granada des de fa vint anys, ara publica aquest àlbum de temes nous i revisions pròpies, sense perdre la màgia de la seva veu.

 

 

CROKER, Theo

Star People nation
[New York] : Masterworks, [2019]

JAZZ / FUSIÓ

Theo Crocker presenta el cinquè treball de la seva carrera i un dels més personals. El jove trompetista, productor i compositor nord-americà aglutina totes les seves influències en un disc marcadament jazz, però que transita subtilment a través de l’electrònica o els sons caribenys. Compta amb la producció del guardonat Bob Power i les col·laboracions de la cantant Rose Gold, el pianista ELEW o el músic jamaicà Chronixx.

 

WILLIAMS, Hannah & The Affirmations

50 foot woman
Milano : Record Kicks, [2019]

SOUL / R&B

Hannah Williams porta des del 2012 sacsejant els escenaris. Si bé compta amb una veu superlativa i una fantàstica banda d’acompanyament, The Affirmations, fa tres anys va saltar a la llum pública quan el raper Jay-Z va ‘samplejar’ la tornada final de Late nights & Heartbreak per crear el seu tema 4:44. Ara la cantant britànica presenta el seu tercer treball, una refrescant ràfega de soul elèctric i funk psicodèlic que l’ha situat en la primera línia de l’escena soul britànica.

 

 

THUNDERCAT

It is what it is
[USA] : Brainfeeder , [2020]

R&B / FUNK / EXPERIMENTAL

Stephen Lee Bruner, més conegut com a Thundercat, es consagra amb aquest nou treball, després del sorprenent Drunk (2017). El músic i productor californià és capaç de concentrar tota una amalgama d’influències (funk, jazz, soul psicodèlic, electrònica) en perles musicals de pocs minuts. Passat i present conflueixen en una proposta calidoscòpica, amb l’ajuda en la producció de Flying Lotus i col·laboradors d’avantguarda com Childish Gambino, Ty Dolla Sign, Lil B, Kamasi Washington o BadBadNotGood. L’àlbum està dedicat al desaparegut raper Mac Miller i no falta el gran sentit de l’humor que Bruner ens demostra habitualment als seus vídeos.

 

ARMON-JONES, Joe

Turn to clear view
[London?] : Brownswood Recordings, [2019]

JAZZ / FUSIÓ

Segon treball en solitari del fundador del quintet Ezra Collective, emblema de la nova escena jazz londinenca. El jove teclista sorprèn amb un ric repertori d’instruments i harmonies desbordants, sempre amb la vocació d’avançar cap a nous terrenys dins del jazz. Les seves composicions omplen l’espai d’atmosferes denses i lluminoses en un treball notable, on el seu teclat comparteix protagonisme amb col·laboradors com la saxofonista Nubya Garcia, el trompetista Dylan Jones o el bateria Moses Boyd.

 

 

 

Tocar la vida: el músico de jazz: vueltas en torno a una especie en extinción

GARCÍA MARTÍNEZ, Chema
Madrid: Alianza Editorial, 2019

 

El veterà escriptor i periodista Chema García Martínez fa un repàs a la seva llarga trajectòria com a prestigiós crític de jazz amb un recull d’articles i entrevistes. Sonny Rollins, Ornette Coleman, Wayne Shorter, Sun Ra o Tete Montoliu són alguns dels personatges que desfilen en aquestes pàgines, en una clara reivindicació dels jazzmen a la manera antiga.

 

Miles en París

RUBIO, Salva; Sagar
Barcelona: Norma editorial, 2019

 

La cantant i actriu Juliette Gréco i Miles Davis van coincidir a París durant una setmana a finals dels anys quaranta. Una trobada que els canviaria la vida. L’escriptor Salva Rubio i el dibuixant Sagar Forniés recreen de forma brillant aquesta intensa i fugaç història d’amor entre el mític trompetista de jazz i la recentment desapareguda diva de la cançó francesa.

 

BODY AND SOUL

 

 

Lady Soul

FRANKLIN, Aretha

SOUL

A l’espera de veure als cinemes Respect, el biopic sobre Aretha, recuperem un dels seus treballs cabdals. La filla del reverend C. L. Franklin, que havia fet el salt del gospel al pop melòdic, no acabava d’arrencar la seva carrera, tot i haver publicat prop d’una desena d’àlbums. El 1966, però, la seva trajectòria canviaria en signar un contracte amb la discogràfica Atlantic de la mà del productor Jerry Wexler. 1967 seria un any intens amb la publicació de dos treballs i èxits que la catapultarien a la fama com Respect, I never loved a man the way I love you o Do right woman, do right man.

A finals d’aquell any, quan es va ficar novament a l’estudi, Aretha ja era una estrella. Així i tot, l’artista donaria forma a un àlbum rodó de Southern soul amb influències blues que li atorgaria un dels seus sobrenoms: Lady soul.

Publicat el gener de 1968, inclou un dels temes més importants de la seva carrera, (You make me feel like) A natural woman, escrit per la parella de compositors Gerry Goffin i Carole King i inspirat pel mateix Wexler.

Aretha demostra un cop més el seu geni interpretatiu amb temes aliens de James Brown, Curtis Mayfield o l’esplèndid Chain of fools de Don Covay – que inicialment havia d’interpretar Otis Redding -, amb el qual va obtenir un Grammy. La cantant també signa dos temes del disc: (Sweet sweet baby) Since you’ve been gone i Good to me as I am to you.

A banda del brillant elenc de coristes, integrat per Cissy Houston (mare de Whitney Houston i líder de les Sweet Inspirations) i les germanes d’Aretha, Erma i Carolyn, el disc compta amb músics de la talla de Bobby Womack i Eric Clapton a la guitarra, el pianista Spooner Oldham o el saxofonista King Curtis.

 

 

UNFORGETTABLE

LEE KONITZ

(Chicago, 1927 – Nova York, 2020)

Hi ha moments determinants en la vida d’un músic. Pel saxofonista i compositor Lee Konitz un d’ells va ser acompanyar Miles Davis en la gravació, entre el 1949 i el 1950, de l’àlbum Birth of the Cool. Aquest fet el situaria a la primera línia del cool-jazz, però Konitz ja havia fet les seves primeres passes de la mà del prestigiós pianista i teòric Lennie Tristano. Amb ell va enregistrar les seves primeres sessions, publicades més tard a l’àlbum Subconscious-Lee i que significarien el seu debut discogràfic.

Konitz va destacar per la seva creativitat i versatilitat amb el saxòfon alt, a més d’una gran capacitat d’improvisació. A principis dels cinquanta va formar part de l’orquestra de Stan Kenton, però aviat va centrar-se en la seva faceta de líder. D’aquesta dècada daten col·laboracions molt profitoses, com la del saxo tenor Warne Marsh, el saxo baríton Gerry Mulligan i el també baríton Jimmy Giuffre.

El 1961 va enregistrar l’àlbum Motion amb el bateria Elvin Jones i el baixista Sonny Dallas, reinterpretant estàndards del jazz amb l’estil cool. Ha esdevingut un dels seus treballs més significatius, tot i que al llarg de la seva carrera també es va interessar per l’avantguarda i el free-jazz. El músic nord-americà compta amb una extensíssima discografia, amb més d’un centenar de referències com a líder i amb altres músics. Dave Brubeck, Ornette Coleman, Bill Evans, Charles Mingus, Brad Mehldau o Charlie Haden són alguns dels músics amb els quals va compartir escenaris i estudis de gravació i en els últims anys també va demostrar un gran interès a col·laborar amb artistes molt joves, dels que considerava que encara en podia aprendre molt. El passat mes d’abril ens va deixar amb noranta-dos anys, una víctima més de la maleïda pandèmia.

 

Discografia seleccionada:

 

 

Subconscious-Lee

(Gravat el 1949-1950, publicat el 1955)

 

Lee Konitz with Warne Marsh

(1955)

 

Motion

(1961)

 

Alone together

(1996)

 

 

 

IN THE MOOD

Una selecció d’artistes de R&B contemporani amb influències del pop, el soul, el funk, el hip-hop o l’electrònica.

 

Al perfil Spotify de la biblioteca també trobareu la playlist dedicada a aquest número del butlletí Eh La Bas!

 

 

ON THE ROAD AGAIN

 

XV Cicle L’H Blues & Boogie 2020

Hospitalet de Llobregat. Del 23 d’octubre al 28 de novembre

El divendres 23 d’octubre comença la quinzena edició del Cicle de Blues & Boogie de L’Hospitalet amb la inauguració de l’exposició Vinyetes al compàs, sobre el blues en el còmic, que estarà amenitzada musicalment per la Barcelona Bluegrass Band. Durant els 37 dies següents el cicle acollirà una dotzena de concerts i activitats culturals, entre els quals destaquen actuacions d’artistes com John Primer & Quique Gómez, Mike Sánchez, Giselle Jackson & The Shu Shu’s, The Jawbone i Víctor Puertas & Max Genouel.

Aquesta edició també inclou dues activitats músic-educatives dirigides el públic infantil, a càrrec de Joan Pau Cumellas, Manuel López Poy i David Giorcelli, i com a cloenda el tradicional Boogie Woogie Jubilee, la festa dels pianos, en aquesta ocasió amb l’actuació de grans virtuosos europeus com Frank Muschalle, Paddy Milner i Lluís Coloma Trio.

Més informació: www.ciclobluesboogie.wordpress.com

 

Dibuixos: David Pla

Deixa un comentari

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.