Luis García Berlanga

El Secreto Berlanga és a punt de revelar-se.

Dos anys abans de la seva mort, el cineasta valencià va dipositar un sobre a la caixa cuirassada número 1034 de La Caja de las Letras del Instituto Cervantes.

El director va fer la donació amb la condició de que el seu contingut no es fes públic fins el dia que s’acomplissin cent anys del seu naixement.

Aquesta data s’apropa i aviat sabrem si es confirmen els pronòstics vaticinats per diverses persones properes a Berlanga. Tant el seu fill major, José Luis, com el guionista Patricio Alvargonzález i l’escriptor Antonio Gómez Rufo, biògraf del cineasta, han avançat que podria tractar-se d’un guió inèdit que portaria per títol ¡Viva Rusia!, i que esdevindria la 4a part de la que fins ara es coneix com la “trilogia nacional”.

Tampoc no falten les veus que suggereixen que el Secreto Berlanga podria tractar-se d’una broma post-morten que el realitzador ens va reservar perquè no ens oblidem de la seva sornegueria.

Ben és cert que Berlanga fou un prolífic escriptor de guions cinematogràfics. Li agradava inventar histories, tot i que sempre s’inspirava en personatges reals i en situacions quotidianes. Tenia un bon ull per triar als col·laboradors amb els quals havia d’elaborar els textos. Rafael Azcona, sense dubte, fou el seu gran company de viatge. Tots dos van treballar conjuntament i en plena sintonia per donar forma a algunes de les trames més memorables del cinema espanyol. Van estar capaços de crear una filmografia carregada de denúncia social, part de la qual es va desenvolupar durant uns anys gens propicis per a la crítica política. Amb un enginy desbordant, van saber burlar la censura per retractar de manera incisiva la realitat d’un país llastrat per l’opressió sistèmica i per una moralitat anacrònica.

Després de la 2a Guerra Mundial, mentre Europa vivia una efervescència intel·lectual i cultural que es reflectia a les pel·lícules realitzades al vell continent, a l’Estat espanyol s’amputava qualsevol indici de llibertat creativa que gosés posar les institucions davant del mirall. Malgrat tot, l’obra de Berlanga es va forjar defugint la banalitat a la que el règim franquista havia relegat la creació artística, reduïda a un mer entreteniment vacu i, sovint, propagandístic.

Com recorda l’Albert Lladó a La mirada lúcida (2019), el sarcasme és despòtic perquè va de dalt cap a baix, mentre que la ironia és valenta perquè va de baix cap amunt. La mirada de Berlanga no era avantatgista. El seu cinema exhibeix una ironia mordaç contra l’aristocràcia i, especialment, envers la petita burgesia urbana, classe social que coneixia a la perfecció perquè era a la que pertanyia la seva família, formada per terratinents i comerciants. També li agradava projectar universos rurals que funcionaven com a petits microcosmos, amb una estratificació pròpia de comunitats heterogènies i, paradoxalment, endogàmiques.

A dia d’avui, el cinema de Berlanga encara destaca per la densitat dels seu contingut, equiparable al d’alguns grans directors coetanis -com ara Federico Fellini o Luis Buñuel-, on l’evident sentit polític dels arguments s’envolta d’històries aparentment mundanes i/o esperpèntiques que eludeixen una literalitat grotesca.

És fàcil detectar la influencia del neorealisme italià a les seves pel·lícules, però l’obra de Berlanga és difícil de classificar, ja que atresora components narratius i estilístics molt personals que aborden la idiosincràsia autòctona amb una mirada singularíssima, on l’humor esdevé un subterfugi per sobreviure emocionalment a les situacions més doloroses. La peculiaritat del seus films és tan notòria que fins i tot va generar l’aparició d’un nou adjectiu, que aglutina el tarannà i les característiques inherents al seu cinema.

L’actualització 23.4 de 2020 del diccionari de la R.A.E. incorpora el terme  berlanguiano/a amb la següent definició:

adj. 1. Perteneciente o relativo a Luis García Berlanga, cineasta español, o a su obra. Estudios berlanguianos.

Que tiene rasgos característicos de la obra de Luis García Berlanga.Una situación berlanguiana.

 

La infantesa, com a empremta que queda tatuada al subconscient, es manifesta a l’obra de Berlanga mitjançant elements materials i simbòlics que evoquen els primers anys de la seva vida i de la seva adolescència, i es completa amb les experiències viscudes durant una trajectòria personal plena d’intensos esdeveniments, tot i que el realitzador acostumés a relatar-los com si fossin anècdotes anodines.

Els repartiments corals, la recurrent presència de focs artificials, cert barroquisme ocasional, o l’ús de termes que es repeteixen a les diferents pel·lícules -com el ja famós “austrohúngaro”- són alguns dels moltíssims trets que conformen aquest univers apassionant, al que encara se li ha d’afegir una última sorpresa, el sobre que roman dipositat a la caixa cuirassada  1034 de La Caja de Las Letras del Instituto Cervantes.

Bibliografia i webgrafia
Hernández Les, Juan; Hidalgo, Manuel El último austrohungaro
Hernández Les, Juan; Hidalgo, Manuel
conversaciones con Berlanga
Madrid: Alianza editorial, 2020
Lladó, Albert La mirada lúcida
Lladó, Albert
el periodismo más allá de la opinión y la información
Pamplona: Anagrama, 2019
Cinecon Berlanga y el misterio de la Caja 1034
Cinecon
(12 de enero de 2021)
Instituto Cervantes
A les biblioteques trobaràs
García Berlanga, Luis Esa pareja feliz
García Berlanga, Luis
Valladolid : Divisa, cop. 2002

Un humil matrimoni guanya un concurs patrocinat per una marca de sabó, consistent en gaudir de tota mena de luxes durant 24 hores. Abans de l’anhelada jornada, el marit haurà de fer front a diversos assumptes que la seva parella desconeix.

García Berlanga, Luis Bienvenido, Míster Marshall
García Berlanga, Luis
Barcelona: Tribanda, DL 2008

A Villar del Río s’espera amb impaciència l’arribada d’una delegació nord-americana. El poble prepara una recepció hospitalària i s’engalana  per l’ocasió. Els veïnes i les veïnes fins i tot fan llistats de peticions que volen fer als seus presumptes benefactors. Però quan arriba la data esperada, els americans passen de llarg.

García Berlanga, Luis Novio a la vista
García Berlanga, Luis
Barcelona: Video Mercury, DL 2008

Loli i Enrique són dos adolescents enamorats, tot i que els pares d’ella intenten emparellar-la amb un jove enginyer anomenat Federico. Els amics de la noia faran tot el possible per evitar que es consumi aquesta relació de conveniència, fins al punt de segrestar-la amb el seu propi consentiment.

García Berlanga, Luis Calabuch
García Berlanga, Luis
Barcelona: Tribanda, DL 2008

Un científic nord-americà que es nega a construir bombes atòmiques es refugia en un poble de la costa valenciana, on es convertirà en un veí estimat. Els habitants del municipi intentaran que no se l’emportin de regrés al seu país.

García Berlanga, Luis
Barcelona: Tribanda Pictures, DL 2008

Per promocionar un balneari en decadència, les autoritats de Fontecilla s’inventen la miraculosa aparició d’un sant conegut com San Dimas. Quan el poble s’omple de turistes i devots, el vertader San Dimas farà acte de presència en el municipi.

García Berlanga, Luis
Valladolid: Divisa, DL 2004

Per al sopar de Nit bona, els pobres d’un asil són distribuïts per diferents cases de famílies adinerades, amb motiu d’una campanya anomenada “Siente un pobre a su mesa”. Plácido, un humil treballador que s’ofereix a col·laborar en la campanya, patirà un seguit d’incidents que li complicaran enormement la vida.

García Berlanga, Luis
[S.l.] : Mercury, DL 2002

José Luis es casa amb la filla d’un botxí i finalment accedeix a heretar la feina del seu sogre, amb l’esperança de no haver de dur mai a terme cap execució. Un dia, però, un reu és condemnat a mort, i José Luis pregarà per un indult que no arriba. El protagonista és arrossegat pels funcionaris de la pressió cap al patíbul perquè faci la seva feina.

García Berlanga, Luis
Barcelona: Tribanda Pictures, DL 2008

Una dona, cansada de les infidelitats del seu marit, fingeix una greu malaltia per captar l’atenció de l’home infidel. El matrimoni entrarà en una perversa dinàmica que tindrà un tràgic desenllaç.

García Berlanga, Luis
L'Hospitalet de Llobregat: Filmax, DL 2006

Leonardo està a punt de contraure matrimoni, però hores abans de la cerimònia trobarà la seva mare morta, fet que tractarà d’ocultar. El cos de la difunta es trobat al mar per un pescador, i el protagonista haurà d’organitzar un enterrament que tindrà lloc després de la seva boda. Finalment, Leonardo marxarà amb una estrangera a la que va conèixer la nit abans de casar-se.

García Berlanga, Luis
Madrid: El País, cop. 2009

Un dentista parisenc compra una nina de poliuretà de mida real amb la que iniciarà una relació malaltissa. Embogit, el protagonista es llançarà amb el seu cotxe a les aigües del Sena, acompanyat de la nina, la qual emergirà de l’aigua mentre el vehicle s’enfonsa amb el conductor a dins.

García Berlanga, Luis
Madrid: El Mundo, DL 2008

Un empresari organitza unes jornades de caça per obtenir els favors de les persones més influents del règim. Quan sembla que assoleix el seu objectiu, es produeix un canvi de govern que llençarà pel terra tot el seu esforç.

García Berlanga, Luis
L'Hospitalet de Llobregat: Filmax, DL 2007

El marqués de Leguineche voldrà apropar-se al Rei para reprendre la vida cortesana que va portar unes dècades enrere, però no li resultarà gens fàcil accedir al monarca.

García Berlanga, Luis
L'Hospitalet de Llobregat: Filmax, DL 2007

El marqués de Leguineche, vingut a menys, s’instal·la en un pis amb el seu seguici. Quan la nora del protagonista hereta un gran patrimoni, aquest farà tot el possible perquè el seu fill es reconciliï amb ella.

García Berlanga, Luis
L'Hospitalet de Llobregat: Filmax, DL 2007

Durant la Guerra Civil Espanyola, a un poble ocupat pels nacionals, s’organitza una correguda. Cincs soldats republicans decideixen robar la vaqueta per arruïnar-li la festa a l’enemic.

García Berlanga, Luis
Madrid: Suevia, DL 2004

El massatgista de Verónica és assassinat, però abans de morir va deixar un missatge en el contestador de la protagonista per explicar-li que havia de recollir un paquet amagat als lavabos d’una estació de tren. La possessió del sobre només farà que causar-li problemes a la Verònica.

García Berlanga, Luis
Barcelona: Cameo, 2004

Una família valenciana, propietària de una fàbrica de torrons, marxa a Madrid para promocionar els seus productes en contra de l’opinió del patriarca de l’empresa, que es resisteix a dur a terme qualsevol tipus d’innovació empresarial.

García Berlanga, Luis
Madrid: Sogepaq, 2000

A una presó valenciana es celebra el Dia Internacional del Pres de Consciència. Durant l’acte, polítics i personatges del món de la cultura aprofitaran per fer negocis.

García Berlanga, Luis
la serie completa
Barcelona: Tribanda, DL 2010

Sèrie de televisió que narra la rivalitat entre veïns de dos pobles limítrofes però que pertanyen a comunitats autònomes diferents.

García Berlanga, Luis
la Serie de TV
Madrid: SoGood Ent. : TVE, DL 2007
Llibres de Luis García Berlanga
García Berlanga, Luis Los Cuadernos inéditos de Berlanga
García Berlanga, Luis
Madrid: Pigmalión, DL 2011
Sobre Luis Garcia Berlanga i sobre el seu cinema
AAVV. Bienvenido Mister Marshal
AAVV.
50 años después
Valencia: Filmoteca de la Generalitat Valenciana, 2004
Alegre, Luis ¡Hasta siempre, Mister Berlanga!
Alegre, Luis
Barcelona: Random Cómics, 2020
Cañeque, Carlos / Grau, Maite ¡Bienvenido, Mr. Berlanga!
Cañeque, Carlos / Grau, Maite
Barcelona: Destino, 1993
¡Bienvenido Mister Marshall! sesenta años de historias y leyendas
Deltell Escolar, Luis / Rodríguez Merchán, Eduardo
sesenta años de historias y leyendas
Madrid: T&B, 2013
Franco, Jess
memorias caóticas de Luis García Berlanga
Madrid: Aguilar, 2005
Gómez Rufo, Antonio
confidencias de un cineasta
Madrid: JC, DL 2000
Hernández Les, Juan / Hidalgo, Manuel
conversaciones con Berlanga
Madrid: Alianza Editorial, 2020
Kepa, Sojo
una aproximación a Bienvenido, Mister Marshall
Madrid: Notorious, cop. 2009
Perales, Francisco
Barcelona: Tribanda, 2009
Soler. Joan
Manresa: Cinefilms Produccions, 2007
Vicent, Manuel ... [et al.]
Madrid: Cátedra, 2009
Villena, Miguel Ángel
vida y cine de un creador irreverente
Barcelona: Tusquets Editores, 2021
Biografies
Gómez Rufo, Antonio Berlanga contra el poder y la gloria
Gómez Rufo, Antonio
contra el poder y la gloria
Barcelona [etc.]: Ediciones B, 1997
Per saber-ne més

2 Comments

  1. Finalment ha aparescut l´anunciat guió inèdit (¡Viva Rusia!) que segueix la famosa trilogia dels Leguineche. Ara amb molts dels seus actors desapareguts trobo complicat que algú pugui filmar aquells pla seqüència tan corals com magistrals retenint ironia i retranca.

Deixa un comentari

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.