Intel·ligència… no només n’hi ha una…

Gardner, Howard. Las cinco mentes del futuro. Barcelona, Paidós

Com és la intel·ligència? Què entenem per intel·ligència?  Quines tipologies mentals són més necessàries a la societat actual?

El neuropsicòleg Howard Gardner ha estat guardonat amb el Premi Principe de Astúrias 2011 en la categoria de ciències socials.

Amb la seva teoria de les intel·ligències múltiples amplia el que fins ara tots intuíem i és que la intel·ligència no és només una, sinó que té diverses tipologies que es desenvolupen de  diferents maneres en cada individu.

Howard se centra en cinc tipus de ment que en el futur seran cabdals per al desenvolupament de la societat.

L’educació juga un paper fonamental per al desenvolupament de les potencialitats que volem que els nostres infants i joves per tal de desenvolupar aptituds i capacitats per millorar la societat.

– La ment disciplinada –

És una ment que sap com treballar de manera constant per millorar les habilitats i la comprensió.

Com aconseguir una ment disciplinada?

1. Identificant els temes important en la disciplina
2. Dedicant un període de temps significatiu a la temàtica que correspongui.
3. Abordar la temàtica de diverses maneres.
4. Plantejant situacions de comprensió

– La ment sintètica –

És una ment que recull informació de diverses fonts i la reuneix sintetitzant i donant- li un sentit.

Quins components ens ajuden a sintetitzar?

1. Una meta.
2. Un punt de partida.
3. La selecció d’una estratègia, mètode i enfocament.
4. Esbossos i feedback.

– La ment creativa –

Pren com a base la disciplina i la síntesi per plantejar-se noves preguntes, noves maneres de pensar.
El creador destaca pel seu temperament, personalitat i actitut.

La creativitat sorgeix de tres elements:

1.Domini en alguna disciplina
2. Àmbit cultural d’aplicació
3. Camp social


– La ment respetuosa –

De l’acceptació de les diferències entre els diversos grups humans sorgeix el concepte de ment respectuosa, que possibilita a nivell cognitiu el descobriment d’altres formes de veure el món i que sigui reconegut de manera pública.

Si volem modelar persones que respectin les diferències, s’ha de proporcionar models i oferir lliçons que fomentin aquesta actitud comprensiva envers els altres.

– La ment ètica –

La ment ètica implica la convicció per part de la comunitat de tenir determinades característiques que facin sentir orgull i compromís per treballar pel bé de la comunitat-

L’ ètica comporta una actitud que es plasma en la tolerància , el respecte i altres elements de la moral personal.

De tot aquest recull el que podem deduir fàcilment és que la societat ens exigeix cada cop més habilitats socials que no tenen que veure amb els coneixements acadèmics  i que tenen relevància en noves maneres de plantejar l’educació.

>>Llibre a Google Books

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=k0oIMoBUpKg[/youtube]

5 Comments

  1. Gràcies per recordar-nos la potencialitat que tenim tots i
    que hauríem de treballar-la contínuament. De tot això té molt
    a veure l’aprenentatge al llarg de la vida.

  2. En psicologia l’estudi de la intel·ligència és una constant i abans es limitava a l’anomenat CI que era una manera de classificar i estigmatitzar segons un determinat número… Avui en dia, per sort això ha canviat i s’ha vist que tothom té potencialitats diferents…
    La intel·ligència és per utilitzar-la i per tant si se n’es o no és demostra amb les actuacions.

  3. Molt interessant l’article. Com s’ha comentat, conèixer els diferents tipus d’intel·ligència comporta un paper important en l’educació, per poder adaptar-nos a les diferents maneres d’aprendre d’un infant (o inclús adult). M’ho apunto per poder saber més del tema.

Deixa un comentari

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.