El projecte arrenca d’una iniciativa per millorar les competències lectores dels infants promoguda pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya i LECXIT, entre d’altres.
Cristina Aliagas explica en relació a l’aparició dels nous suports de lectura (telèfons intel·ligents, tauletes o llibres electrònics): El lector crític […] ha de tenir estratègies efectives de cerca, estratègies per no perdre el rumb de la navegació i també estratègies per avaluar la informació que troba
En aquest procés el paper del mestre esdevé fonamental per guiar els infants davant l’allau d’informació que poden trobar a la xarxa. Internet és ja una eina imprescindible per aprendre i estudiar, però es fa necessari destriar el gra de la palla i aprendre a navegar en aquest oceà.
La curiositat infantil és immensa i als nanos els poden interessar temes ben diversos: les papallones, les formigues, les aranyes, el funcionament del cos, els invents quotidians i com funcionen els aparells més variats, els dinosaures, com cuinar una pizza, com plantar unes tomaqueres, com alimentar un gatet, les balenes o els dofins, l’edat mitjana i els seus cavallers, els pirates, Egipte i Tutankamon… i no acabarien amb la llista!
I no només perquè ho ‘manin’ a l’escola… Tot aquest ventall d’informacions les trobem en els llibres de coneixements: Els llibres de coneixements interpel·len el lector amb preguntes, li permeten reflexionar, crear-se una opinió sobre la qüestió i posicionar-se davant les informacions’
Aquesta és la feina i la missió dels llibres per matèries. Sobretot si obren interrogants i permeten fer-se preguntes: Qualsevol imatge […] deixa empremta en la nostra memòria i passa a formar part del nostre propi museu d’imatges mental’ (pg. 46)
Glòria Gorchs fa esment de la importància de l’àlbum il·lustrat i ens presenta una tria de llibres d’allò més interessant, passant pel còmic, que tant agrada al públic menut.
En definitiva, partint dels 3 pilars d’una biblioteca: els suports electrònics, els llibres de matèries i l’àlbum il·lustrat, ens endinsen en una lectura d’allò més recomanable.
Bona tornada a l’escola!
8 Comments
Em sembla molt interessant que des del departament d´ensenyament en col.laboració amb la Fundació Jaume Bofill hagin creat una eina de suport i ajuda per tal de què, els Mestres i els pedagogs , puguin ajudar a desenvolupar les competències lectores dels seus alumnes en qualsevol suport didàctic i, així, fomentar la lectura a classe.
Qualsevol iniciativa és bona per promoure la lectura. Els nostres nens són curiosos per naturalesa i això s’ha d’aprofitar. Que gaudiu amb la proposta.
M’agrada que esmentis els llibres de coneixements. Moltes vegades sentim als pares dir: “Es que al meu fill no li agrada llegir” i es què encara són molts els adults que es pensen que si no llegeixen llibres d’imaginació NO llegeixen. Preguntar sobre els seus interessos ja es sovint una aproximació a l’infant i si a sobre el deixem gaudir, i llegir, sobre el tema que l’apassiona, com les motos, o els camions, o les manualitats, o els animals, o els castells o… Ja tenim mig camí guanyat!!!
Efectivament estic d’acord amb el que dius i, segueixo insistint, els nanos són curiosos i tafaners de mena… això és el que hem d’aprofitar.
Em sembla una idea genial i molt útil. Els bons hàbits com abans s’aprenguin millor i per als mestres suposa una gran ajuda tenir el recolzament d’altres entitats que treballin cap el mateix objectiu. El món de la lectura és molt ric i té moltes vessants que únicament poden aportar avantatges a un infant.
Els nens són com les plantes petites, se’ls ha d’anar guiant i amb la lectura és una forma ben grata de fer-ho, no creieu?
M’encanta la idea!!! Crec que un dels temes més complicats es fer que els mes petits de casa trobin la lectura com un joc i tota eina que impulsi el fet de que ells s’apropin al món de la lectura es una gran aportació. Crec que s’haurien de fer mes activitats enfocades a que els nens s’acabin apropant ells sols als llibres o a les biblioteques i descobreixin el gran món que hi ha entre les pàgines.
Estic d’acord amb tu!
La feina d’educar es fa a poc a poc i el resultat es va veient al llarg de la vida dels infants/nens/adolescents/adults.