Migoya, Hernán, i Joan Marín. Plagio: el secuestro de Melina. Barcelona: Norma, 2012.
“Plagio: del Latín Plagium. M. Americanismo. Acción y efecto de plagiar: secuestrar a alguien para obtener un rescate por su libertad.”
Lima (Perú), 1997. Melina, una estudiant universitària de 18 anys pateix un segrest durant 3 dies. Malauradament, això és un fet real. 15 anys més tard, Melina ja està llesta per a relatar els fets, i ho fa de la mà del seva parella actual, Hernán Migoya, i del dibuixant Joan Marín, en forma de còmic.
Segons explica Migoya, la Melina considera aquest episodi com un esdeveniment del passat que ha superat amb el dia a dia. Tot i així, no s’ha vist amb cor de llegir el còmic, encara que va ser ella mateixa la que va encoratjar a Migoya que l’escrivís.
A banda de ser una crònica d’un segrest, Plagio també és, en paraules de l’autor, un intent de “reflectir de la manera més fidedigna possible com és la vida en un país que no pertany a l’estat del benestar occidental, un país amb tants contrastos com el Perú”. Melina va haver de marxar d’allà quan van deixar en llibertat els seus segrestadors per evitar possibles represàlies, però tot i l’exili forçós, no vol tornar a viure-hi: el Perú és, encara avui, un país on la violència es viu de prop.

El fet que la protagonista sigui una persona de carn i ossos, i que a més, es tracti de la parella sentimental de l’autor dóna al relat un caire de cruesa i veracitat que poques vegades trobem en històries similars. Migoya es va basar, en gran part, en el que la seva dona li va explicar, però també va anar més enllà extraient informació de l’arxiu del judici, i a partir dels testimonis de la mateixa família de Melina.
Joan Marín, que ja havia treballat amb Migoya anteriorment amb el còmic Olimpita, il·lustra el guió utilitzant un alt contrast en blanc i el negre, de manera que aconsegueix ressaltar la força i l’impacte de la història.
I si en voleu més detalls, el dia 2 d’octubre, a les 19 hores, a la Biblioteca Ignasi Iglésias-Can Fabra, i el 17 d’octubre, a la mateixa hora, a la Biblioteca Francesca Bonnemaison, dediquem una doble sessió a aquest còmic. En ambdues sessions participaran Hernan Migoya, el dibuixant Joan Marín, i Melina, la persona en la qual està inspirada l’obra. El dia 2 el protagonista serà el còmic; el dia 17 la sessió girarà al voltant de l’experiència extrema que va partir Melina al Perú i que va originar l’obra de Migoya.






2 Comments
Em flipa la portada ;P
Sí, Claire, està molt bé! al llibre expliquen una mica tot el procés que va viure el còmic fins arribar a triar aquesta portada. Una mena de making of!