(Traverse City, Michigan, EUA, 21 setembre 1974)
Craig Matthew Thompson és el més gran dels tres fills d’una família humil, de pare lampista i mare assistenta per a persones discapacitades. Va créixer en cases i granges pobrament condicionades a l’àrea rural de l’interior de Wisconsin, zona molt tradicional i de clima extrem, sense TV ni cap més llibre que la Bíblia. Va rebre una educació cristiana molt estricta, que influí decisivament al seu caràcter introvertit. El dibuix, ja des de molt petit, es convertí en una via per expressar i exorcitzar (mai millor dit) els conflictes que l’educació, la religió, la pubertat i el trànsit a la maduresa l’infligiren. Aquestes tensions les va sublimar en una de les novel·les gràfiques més aclamades de la dècada dels 2000, Blankets, una narració autobiogràfica que planteja amb una honestedat esfereïdora el sentiment de culpa, la crisi de fe, el món rural, el bullying, els abusos i el despertar al desig i al primer amor.
Però abans d’arribar a Blankets, obra que revifà la novel·la gràfica juntament amb Jimmy Corrigan, de Chris Ware, i Fun Home, d’Alison Bechdel, totes tres obres amb marcat component intimista i autobiogràfic, Thompson ja havia sigut reconegut amb sengles premis Harvey i Ignatz a l’autor revelació per la seva primera obra. Adiós, Chunky Rice evidencia més clarament les influències de l’autor, que començà a aficionar-se als còmics amb les tires còmiques del suplement dominical de l’església i amb còmics infantils com Les tortugues ninja, i que continuà amb el còmic underground una vegada ell i el seu germà Phil foren més grans.
Després de l’adolescència, en què en Craig va deixar de banda els còmics, es matriculà a la Universitat de Wisconsin per estudiar animació i cinema, però redescobrí la passió pels còmics i es traslladà a Portland, a l’estat d’Oregon, lluny de Wisconsin i de la família. A Portland començà a treballar com a dissenyador per a editorials com Dark Horse mentre simultaniejava amb les seves primeres dues obres.
El 2011, després de set anys treballant-hi, publicà la seva tercera novel·la gràfica, Habibi, que, com a Blankets, té la religió com un dels temes principals, malgrat que l’obra, ambientada a l’Islam, transcorre en una geografia més aviat imaginada. Entremig, publicà uns quaderns de viatge, ambientats a un viatge al Marroc abans (però sense relació) de començar a treballar amb Habibi.
Després de Almóndigas del espacio, una space opera adreçada a un públic infantil i juvenil (sense per això deixar de banda el vessant intimista) i a color, a la seva última obra, Ginseng Roots, torna a la narració autobiogràfica que, en aquest cas, se centra a la vida al camp durant la seva infància i al misticisme, i per primera vegada de forma serialitzada.
5 Comments
Des que era petita m’agradaven els còmics, i d’aquest autor el primer que va caure a les meves mans va ser el d’HABIBI, per pura casualitat, remenant llibres, i va ser tota una sorpresa, un gran descobriment, em va encantar.
Jo el definiria com un escriptor, bé, com un novel·lista de l’època victoriana en còmic, és com em vaig sentir quan vaig acabar HABIBI, perquè hi ha història d’amor, la nostra relació amb la natura, parla de cristianisme i d’ islamisme, amb intriga i uns detalls dels personatges que em van “atrapar”, és una gran novel·la “dibuixada”!!
Un article molt interessant! Sempre és important descobrir i donar a conèixer nous autors.
No el coneixía, peró m’ha semblat molt interessant la vostra presentació.
M’ha fet animar-me a descubrir-lo, començaré per Blankets
Gràcies per aquesta informació al voltant de la figura de Craig Thompson. Ben interessant.
Amb Blankets em vaig passar pràcticament una nit en blanc. L’experiència va ser trasbalsadora. Una de les hist`ries d’amor més punyents que he llegit en què el pes de l’educació i de la religió en la formació del protagonista acaba essent tràgicament determinant.