Foto de Mink Mingle en Unsplash

Jazz, blues i soul

NÚM. 12

SALT PEANUTS
brandeeyounger
JAZZ / R&B
Brand new life
Hilversum, Netherlands : Impulse!, 2023

Seguint les petjades d'arpistes reconegudes com Dorothy Ashby i Alice Coltrane, Brandee Younger va irrompre el 2011 amb Prelude, un EP on feia gala del seu virtuosisme amb aquest instrument poc habitual i una sensibilitat que anava més enllà del jazz, interessant-se per gèneres com el hip-hop i el R&B. La seva participació en l'ambiciós projecte del bateria Makaya McCraven Universal Beings (2018), la va situar al mapa del jazz contemporani, compartint espai amb Joel Ross, Shabaka Hutchings o Nubya Garcia. Els darrers anys, el seu estret vincle amb el baixista Dezron Douglas ha donat fruit a grans treballs com Soul awakening (2019), Force Majeure (2020) o l'aclamat Somewhere diferent (2022), amb el que Younger va guanyar el primer Grammy a la millor composició instrumental obtingut per una dona negra, amb el tema Beautiful is Black. El seu nou treball, Brand new life, és precisament un homenatge al llegat de la gran Dorothy Ashby, amb reelaboracions dels seus temes icònics i algunes composicions pròpies. Per donar vida a les seves interpretacions l'arpista novaiorquesa, que cada cop es troba més còmoda amb les seves influències, ha comptat amb l'ajuda d'artistes com els rapers Pete Rock i 9th Wonder i les cantants Mumu Fresh i Meshell N'degeocello.

Mary Halvorson: Belladonna / Amaryllis
JAZZ D'AVANTGUARDA
BELLADONNA / AMARYLLIS
Brodway, New York : Nonesuch Records, 2022

Mary Halvorson ha demostrat sobradament que la seva música no té fronteres ni límits. La compositora i guitarrista nord-americana destaca per la complexitat de les seves propostes d'avantguarda, en solitari o en agrupació de tres, quatre o fins a vuit membres, donant via lliure a la improvisació amb una paleta estilística molt diversa, que va del free jazz al rock experimental o el flamenc. Halvorson treu a la llum simultàniament dues obres que s'entrellacen entre si i que són dos dels seus treballs més interessants fins al moment. Belladonna, que compta amb la col·laboració de The Mivos Quartet, respon al desig de l'autora de compondre una obra per a un quartet de corda. L'aturada provocada per la pandèmia li va atorgar el temps suficient per investigar, aprendre i perfeccionar aquest projecte que s'aproxima a la música clàssica més per la naturalesa dels instruments que per la proposta sonora, amb la seva diversitat d'influències ben present. Per la seva banda, Amaryllis era un projecte concebut per a ser interpretat exclusivament en directe que a causa de les restriccions de la pandèmia va acabar traslladant-se a l'estudi. Es tracta d'una suite de sis cançons interpretada per un sextet de mestres improvisadors: alguns dels seus col·laboradors habituals com Tomas Fujiwara (bateria), Jacob Garchik (trombó) i Adam O'Farrill (trompeta), a més de Patricia Brennan (vibràfon), Nick Dunston (baix) i la presència en tres cançons del quartet Mivos.

Buddy Guy: The blues don't lie
BLUES
THE BLUES DON'T LIE
London : RCA Records, 2022

Buddy Guy no mentia el 2018 quan titulava el seu treball The blues is alive and well. L'àlbum va guanyar el Grammy al millor àlbum de blues tradicional i feia palès que després de cinc dècades de carrera, el guitarrista octogenari de Louisiana es troba en el seu millor moment. Ho va tornar a demostrar el 2022 amb el magnífic The blues don't lie. L'àlbum està produït per Tom Hambridge, col·laborador de tota la vida i coautor de moltes de les cançons, a on també toca la bateria. Innovador del Blues de Chicago, Guy dona fe de la seva tècnica ardent i veloç que tant va influir en altres guitarristes contemporanis, aplicant uns tocs de funk, però amb un ritme general bastant relaxat. Aporten molt de color a les composicions les veus convidades d'artistes com Mavis Staples, Elvis Costello, James Taylor o Jason Isbell i el veterà músic s'atreveix fins i tot amb una versió dels Beatles (I've got a feeling). Guy ja forma part del Rock and Roll Hall of Fame i el Blues Hall of Fame, però sembla que, mentre l'edat li permeti, encara té moltes coses a dir en el món del blues.

Julian Lage: View with a room
JAZZ
View with a room
Hilversum, Netherlands : Blue Note, 2022

El nen prodigi que amb vuit anys ja tocava la guitarra i que amb 12 va actuar a la cerimònia dels premis Grammy, s'ha forjat en poc temps un currículum impecable. A banda de la seva col·laboració estreta amb Gary Burton i John Zorn i els duos amb Chris Eldridge i Nels Cline, una desena de treballs avalen la carrera d'un dels guitarristes contemporanis més reconeguts internacionalment. El seu trio amb el baixista Jorge Roeder i el bateria Dave King li va donar molts bons resultats al seu àlbum anterior (Squint, 2021), el seu debut amb el segell Verve. En aquesta ocasió, Lage repeteix formació incorporant al guitarrista Bill Frisell com a quart membre. View with a room conté una desena de noves composicions originals on els dos mestres de les sis cordes combinen a la perfecció els seus estils en un diàleg musical que explora les possibilitats orquestrals de l'instrument, lluny del virtuosisme tècnic i a la cerca de textures i emocions. Si els poc més de 40 minuts se us fan curts, The Layers (2023) és el complement perfecte a aquest àlbum, amb sis nous temes enregistrats durant les mateixes sessions de gravació de View with a room.

Shemekia Copeland - Done come too far
BLUES-ROCK / SOUL
Done come too far
Chicago : Alligator Records, 2022

Nascuda a Harlem, Nova York, Charon Shemekia Copeland porta el blues a la sang. Amb només 10 anys va actuar per primer cop en públic al mític Cotton Club i durant anys va girar pels Estats Units fent de telonera del seu pare, el bluesman texà Johnny Clyde Copeland. A finals dels noranta va debutar amb Alligator Records amb Turn the heat up, forjant-se una digna carrera fins a l'actualitat, amb un merescut reconeixement com a vocalista als darrers Blues Music Awards. Done come too far és un disc que parla del dolor i dels greus problemes socials del seu país però sempre amb un punt d'esperança i ho fa a ritme de blues elèctric, soul, gòspel i americana. L'artista compta amb la producció de Will Kimbrough i la col·laboració de grans músics com el virtuós del slide Sonny Landreth, el guitarrista Cedric Burnside i l'organista Charles Hodges. L'àlbum conté majoritàriament composicions pròpies i alguna llicència com la versió d'un dels èxits del seu pare, Nobody but you.

jamesbrandonlewis
JAZZ
EYE OF I
Amsterdam, The Netherlands : Anti, 2023

Des del seu debut el 2010 amb Moments, seguim la pista d'aquest saxofonista novaiorquès que no ha parat de rebre elogis per part de la comunitat jazzística. Els darrers anys ha creat un duo estable amb el bateria Chad Taylor i ha provat altres experiències en forma de quintet (An Unruly Manifesto, 2021) i quartet (MSM Molecular Systematic Music, 2022). Per a la creació de Eye of I, Lewis forma equip amb el violoncel·lista Chris Hoffman i el bateria Max Jaffe. L'àlbum el conformen majoritàriament composicions pròpies amb influències del postbop, el rock progressiu o el jazz espiritual. També inclou un parell de versions: el clàssic soul de Donny Hathaway Someday we'll all be free i l'adaptació del Womb Waters Scent of the Burning Armadillo Shell del pianista Cecil Taylor. Tanca el disc Fear not, una col·laboració amb el trio postpunk Messthetics, format pels exmembres de Fugazi Joe Lally i Brendan Canty juntament amb el guitarrista Anthony Pirog. Abans d'acabar l'any, el saxofonista va tornar a l'estudi repetint amb Red Lily Quintet (que tants bons resultats li va donar el 2021 amb l'àlbum Jesup Wagon) per gravar For Mahalia with Love, on reimagina cançons tradicionals popularitzades per la mítica cantant de gòspel Mahalia Jackson.

lucindawilliams
Williams, Lucinda
Memorias
Bilbao : Liburuak, 2023

Considerada una de les millors cantautores nord-americanes contemporànies, amb una vintena d'àlbums i després de quasi mig segle de carrera, Lucinda Williams decideix fer memòria de la seva trajectòria a Don't tell anybody the secrets I told you, un relat de les seves dificultats personals i professionals. Nascuda en el si d'una família de classe treballadora del sud dels Estats Units i filla d'un poeta i professor de literatura, va encetar la seva carrera a finals dels anys setanta. Williams descriu com va haver de lluitar per fer-se escoltar en un món -el discogràfic- controlat per homes, i una indústria que no sabia on encabir la seva música: ni country ni rock i totes dues coses a l'hora, però amb un innegable so d'arrels i esperit de blues.

Cinco minutos dos veces al día
Di Grazia, Marco
Brescia : Shockdom, julio de 2021

L'any 1960 Chet Baker era detingut per possessió de drogues a Lucca, una població de la Toscana italiana, i va ser jutjat i condemnat a setze mesos de presó. Davant la insistència del músic, el jutge li va permetre tocar la trompeta a la seva cel·la durant cinc minuts, dues vegades al dia. Aquest fet anecdòtic és el punt de partida d'aquest còmic, amb guió de Marco Di Grazia i dibuix de Cristiano Soldatich, que rememora els mesos de desenfrè i excessos que el genial trompetista nord-americà va passar a Itàlia.

Trompeta. David pla
BODY AND SOUL

No buts, no maybes : hot in New Orleans! : the 1949-1957 recordings

PROFESSOR LONGHAIR

No buts, no maybes : hot in New Orleans!:

the 1949-1957 recordings

2022

RHYTHM AND BLUES

 

 

A finals dels anys 40 la confluència del jazz, el blues i el gòspel havien donat origen a un nou estil anomenat Rhythm and blues. L'etiqueta, que en un principi perseguia l'interès comercial de les discogràfiques en agrupar a les llistes d'èxits les músiques afroamericanes, va acabar definint un so amb personalitat pròpia, que artistes com Fats Domino o Huey 'Piano' Smith popularitzarien a mitjans dels 50 i que seria la base del rock and roll.

Un dels pares reconeguts del Rhythm and blues primerenc és el pianista i compositor Henry Roeland 'Roy' Byrd, més conegut com a Professor Longhair. 'Fess', com també se'l coneixia, va iniciar la seva carrera a finals dels 40 a Nova Orleans, però en la seva primera etapa no va tenir tanta sort com els seus predecessors i només va aconseguir algun èxit nacional, com Bald Head. Publicat amb Mercury el 1950 sota el nom de Roy Byrd and His Blues Jumpers, el senzill es va llançar simultàniament en altres segells i amb diferents títols com She ain't got no hair.

Diuen que la seva característica forma de tocar es devia al fet d'haver après amb un piano al qual li faltaven vàries tecles. El seu estil ràpid i ballable al piano, propi del blues boogie-woogie i la seva influència de ritmes caribenys com la rumba, el mambo i el calipso (de fet, en deien rumba-boogie), combinat amb la seva veu ofegada, expliquen que resultés estrany al públic de l'època.

Professor Longhair at the 1975 New Orleans Jazz & Heritage FestivalUn altre dels seus grans èxits va ser el tema Mardi Gras in New Orleans, coescrit amb Theresa Terry i enregistrat per primer cop el 1949 a la discogràfica Star Talent amb el nom de Professor Longhair and his Suffling Hungarians. La versió més famosa, però, és la del 1959 rebatejada com Go to the Mardi Gras i que inclou com a guitarrista al jove Mac Rebbennack, futur Dr. John. La cançó s'ha convertit en una icona musical del mític carnaval de Nova Orleans.

Després d'una dècada desaparegut de l'escena musical, en què va treballar de conserge i va tenir problemes amb el joc, va experimentar un renaixement arran de les seves actuacions brillants al New Orleans Jazz and Heritage Festival del 1971 i als festivals de jazz de Newport i Montreux del 1973. Fins i tot va arribar a publicar un parell d'àlbums nous i artistes com Allen Toussaint o Dr. John van reconèixer la seva influència. Finalment, va morir el 1980 durant el rodatge del documental Piano players rarely ever play together, de Stevenson Palfi, que coprotagonizava amb Toussaint i Isidore 'Tuts' Washington.

Aquest recopilatori reeditat pel segell Soul Jam recull totes les gravacions de Byrd a Nova Orleans (Louisiana) i St. Louis (Missouri) entre el 1949 i el 1957. Una bona manera d'endinsar-se en l'univers musical d'aquest artista, amb un repertori que inclou els seus grans èxits Mardi Gras in New Orleans, Tipitina, Bald Head o No buts, no maybes, que dona títol a la compilació.

Bluesman
IN THE MOOD

Jazz Standards Revisited

 

 

 

 

 

 

 

Una selecció d'estàndards de jazz interpretats per artistes d'altres gèneres musicals.

Eh La Bas! Núm. 12

Eh la Bas 12 caràtula Spotify

 

 

 

 

 

 

 

Al perfil Spotify de la Biblioteca Vallcarca i els Penitents - M. Antonieta Cot també trobareu la playlist dedicada a aquest número d'Eh La Bas!

David Pla
UNFORGETTABLE
Wayne-Shorter_in_Amsterdam,_1980

Wayne Shorter

(Newark, Nova Jersey, 1933 – Los Angeles, Califòrnia, 2023)

 

El 3 de setembre de 2017 Wayne Shorter va pujar a l'escenari del Carhartt Amphitheater de Detroit per oferir una de les seves darreres actuacions abans de retirar-se. Dedicada a la memòria de la pianista Geri Allen, desapareguda al juny d'aquell any, Shorter va estar acompanyat de la bateria Terri Lyne Carrington, el pianista Leo Genovese i la baixista i cantant Esperanza Spalding. L'enregistrament d'aquest concert memorable, emmarcat en el Festival Internacional de Jazz de Detroit, es va publicar el setembre de 2022 i es va convertir en el millor comiat del genial saxofonista, que ens va deixar sis mesos després.

Concertgebouw Amsterdam, Art Blakey en Jazz MessengersShorter va començar tocant el clarinet amb 16 anys, però aviat va sorgir el seu interès pel saxo tenor, instrument que va dominar durant la primera etapa de la seva carrera, abans de centrar-se en el saxo soprano. El músic de Nova Jersey ja havia fet els seus primers passos tocant amb el pianista Horace Silver, però va ser a finals dels cinquanta quan va saltar a la fama amb els Jazz Messengers d'Art Blakey. Amb ells participaria en gravacions mítiques com A night in Tunisia (1961) i es convertiria en el compositor principal de la banda. El prestigi adquirit en aquesta època li permetria debutar paral·lelament amb alguns treballs en solitari.

El mateix Miles Davis va lloar les habilitats compositives de Shorter, que va formar part del seu segon Gran Quintet a mitjans dels seixanta (juntament amb el pianista Herbie Hancock, el baixista Ron Carter i el bateria Tony Williams), tot i que també va participar en gravacions immediatament posteriors de Davis com In a silent way (1969) o Bitches Brew (1970).

D'aquesta època són alguns dels seus millors treballs com a líder amb la discogràfica Blue Note, com Night DreamerJuju (ambdós publicats el 1964), Speak no evil (1966) o Adam's Apple (1967), majoritàriament amb composicions pròpies i amb diferents alineacions, rodejant-se de músics com els bateries Elvin Jones i Joe Chambers, el baixista Reggie Workman, el pianista McCoy Tyner, els trompetistes Lee Morgan i Freddie Hubbard i també els seus companys de quintet Hancock i Carter. Després d'aquesta prolífica època el saxofonista s'embarcà en un dels grans projectes de la seva carrera: Weather Report.

Weather ReportShorter va fundar juntament amb el teclista austríac Joe Zawinul (conegut dels seus temps amb Davis), aquesta formació de jazz-fusió que es convertiria en un referent de la dècada dels setanta, barrejant free jazz, funk, jazz llatí, música ètnica i sintetitzadors. Amb una alineació de quintet hi van desfilar, entre altres músics, els baixistes Jaco Pastorius i Miroslav Vitous, els bateries Alphonse Mouzon i Peter Erskine o el percussionista brasiler Airto Moreira. El seu tema Birdland, inclòs en el seu àlbum Heavy Weather (1977) i compost per Zawinul en homenatge al famós club de Nova York, és ja un clàssic del gènere.

Durant el seu temps a Weather Report, Shorter va alternar reunions esporàdiques amb els seus excompanys del segon Quintet de Davis, liderats per Hancock i sota el nom de V.S.O.P., i la publicació d'àlbums propis com Native Dancer (1974), on l'acompanyava el cantant i guitarrista brasiler Milton Nascimento.

Cap al 1986 Shorter va abandonar el grup per dedicar-se exclusivament a la seva carrera en solitari i Zawinul va continuar liderant el projecte, rebatejant-lo com Weather Update. El saxofonista va romandre molt actiu els següents anys, amb grans èxits i multitud de premis. Destaca la llarga i estreta col·laboració amb la cantautora canadenca Joni Mitchell (que ja venia de la dècada anterior), i el quartet acústic que va formar amb el pianista Danilo Pérez, el baixista John Patitucci i el bateria Brian Blade.

Wayne Shorter va morir al març de l'any passat a Califòrnia, havent gaudit sens dubte del reconeixement de tota la professió i romandrà com un dels saxofonistes i compositors més innovadors i imaginatius del jazz.

BLAKEY, ART & THE JAZZ MESSENGERS
1961
Hollywood : Blue Note, cop. 1989

SHORTER, WAYNE
1964
Hollywood : Capitol, cop. 1996

Wayne Shorter: JuJu

SHORTER, WAYNE
1966
[UK] : Capitol, p. 1999

Wayne Shorter: Speak no evil

SHORTER, WAYNE
1967
[S.l.] : Capitol, p. 2003

Wayne Shorter: Adam's Apple

SHORTER, WAYNE
1975
[S.l.] : Sony, cop. 2011

Wayne Shorter: Native Dancer

WEATHER REPORT
1977
[S.l.] : Sony, cop. 1997

Weather Report: Heavy weather

SHORTER, WAYNE
2003
[S.l.] : Verve, p. 2003

Wayne Shorter: Alegría

SHORTER, WAYNE; TERRI LYNE CARRINGTON, LEO GENOVESE, ESPERANZA SPALDING
2022
[London] : Canid, [2022]

Live at the Detroit Jazz Festival

Dibuixos originals: David Pla
Foto de portada: Mink Mingle
Fotografies articles:
Professor Longhair:
Professor Longhair at the 1975 New Orleans Jazz & Heritage Festival
Uncredited photo in 1975 Tulane "Jambalaya" yearbook
See page for author, Public domain, via Wikimedia Commons
Wayne Shorter:
Wayne Shorter playing with Weather Report, Amsterdam, 1980
Chris Hakkens, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons
Concertgebouw Amsterdam, Art Blakey & The Jazz Messengers (1959)
Herbert Behrens / Anefo, CC0, via Wikimedia Commons
Convocation Hall, Toronto, NOV. 27, 1977 (Joe Zawinul, Jaco Pastorius and Wayne Shorter)
Jean-Luc, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons

Deixa un comentari

Your email address will not be published.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.