Jack Kirby, el rei dels còmics.

"Kirby. El rey de los cómics - Mark Evanier

Kirby. El rey de los cómics - Mark EvanierEvanier, Mark
Kirby: el rey de los cómics

El Mallol: Rossell Fantasy Works, 2009

Una vegada hi havia un noi que vivia en un dels barris més difícils de Nova York. Es deia Jacob Kutzberg i era més aviat petit per la seva edat. Les coses no marxaven bé a casa seva, com tampoc marxaven bé a la resta del país. La Gran Depressió el va obligar, com a tants d’altres, a buscar feines per ajudar a l’economia familiar: va  fer de missatger, pintor de cartells o repartidor de diaris. Era, segons les seves pròpies paraules “un repartidor horrorós” per causa de la seva altura. Sempre acabava frustrat perquè, quan havia de recollir la seva càrrega de diaris per repartir, els altres nois li passaven per sobre de mala manera. Un bon dia, va decidir que provaria sort com a dibuixant de còmics, una feina mal pagada, però una feina fixa al cap i a la fi. Aleshores en Jacob Kutzberg es va convertir en Jack Kirby. En Jacob encara no ho sabia, però en els anys que havien de venir, revolucionaria la indústria del còmic de dalt a baix, creant un llenguatge propi que quedaria gravat a les retines de moltes generacions de lectors i guanyant-se el sobrenom de “el rei dels còmics”.

Jack Kirby en una imatge de joventut.
Jack Kirby en una imatge de joventut.

Autors consagrats com Neil Gaiman o Harlan Ellison han destacat la influència que els còmics de Jack Kirby van tenir en la seva obra. Parlen de la seva capacitat per anar més enllà de la tradició establerta i reinventar-la, de la seva imponent imaginació, creadora de multitud de mons fantàstics i de l’èpica de la seva narrativa, que avui dia encara no ha pogut ser superada per cap altre dibuixant.

L'espectacularitat i el dinamisme dels dibuixos de Kirby encara no ha estat superada.
L'espectacularitat i el dinamisme dels dibuixos de Kirby encara no ha estat superada.

En Jack Kirby va fer còmics de tota mena: romàntics, de cowboys, bèl·lics, de misteri,  de ciència-ficció, de superherois… A tots ells donava mostres de talent, (és en aquesta etapa quan va crear, juntament amb Joe Simon, tota una icona nord-americana, el Capità Amèrica), però  no va explotar fins que no va es va aparellar artísticament amb Stan Lee, que aleshores estava al capdavant de l’editorial Marvel Comics.

Un autoretrat de Kirby amb moltes de les seves creacions per a Marvel Comics.
Un autoretrat de Kirby amb moltes de les seves creacions per a Marvel Comics.

Durant aquells anys miraculosos el tàndem Lee-Kirby  va crear personatges inoblidables com Spider-man, els Quatre Fantàstics, los Vengadores o la Masa, a més de  salvar la indústria del còmic d’una de les seves pitjors crisis. Entre ells la sintonia era perfecta fins al punt que tan sols calia que Lee resumís per telèfon la trama del següent número a Kirby perquè aquest es posés a dibuixar a un ritme trepidant. Els problemes van venir precisament per aquest motiu, ja que Lee es duia tot el mèrit per l’èxit fenomenal de què gaudien les seves col·leccions, mentre que Kirby era considerat poc més que la ma executora. Després de treballar de valent a l’ombra de Stan Lee i fart del menyspreu cap a la seva obra, Kirby va marxar de “la Casa de les idees” a provar sort a la competència, D. C. Còmics, que publicava, entre d’altres, Batman o Superman.

Portada del número 1 dels "Nous Déus", una epopeia de ciència-ficció que Kirby va publicar a D.C. Comics als anys 70.
Portada del número 1 dels "Nous Déus", una epopeia de ciència-ficció que Kirby va publicar a D.C. Comics als anys 70.

Què oferia el futur a Kirby? Aconseguiria l’èxit com a creador únic que tant anhelava o s’enfonsaria en l’oblit? I què passaria amb Lee i els personatges als quals havia deixat “orfes”?  Si ho voleu saber, no us podeu perdre aquest llibre impressionant, meravellós i, com l’home que el va inspirar, apassionant!Només us donaré una petita pista cinematogràfica que serveix per demostrar l’abast del llegat de Jack Kirby: es tracta del tràiler de la pel·lícula guanyadora de l’Oscar de l’any passat, “Argo” de Ben Affleck.

Aquesta explica una història real, la de l’operació “Argo” en la qual els serveis d’intel·ligència dels Estats Units van muntar una falsa producció de ciència-ficció com a excusa per alliberar uns rehens. Els dibuixos van ser utilitzats com a storyboards eren, com ja haureu endevinat, obra de Jack Kirby. Aquí teniu una mostra:

Disseny de Kirby per a la falsa producicó cinematogràfica "Argo".
Disseny de Kirby per a la falsa producció cinematogràfica "Argo".

2 Comments

  1. Hola!

    Aprofitant que el cap de setmana passat es va celebrar a Barcelona una nova edició del Saló del Manga, des d’aquestes línies m’agradaria reivindicar la importància del còmic i donar les gràcies a les biblioteques per ajudar a fer més visible aquest gènere!

    A més, us recomano que visiteu la Biblioteca Tecla Sala de L’Hospitalet (http://www.l-h.cat/biblioteques/232518_1.aspx?id=1). El seu fons de còmic és una passada!

    Si us interessa estar al dia també ofereixen la publicació Còmic Tecla, un butlletí electrònic que conté informació d’actualitat, ressenyes i recomanacions, el trobareu disponible en línia (http://www.l-h.es/biblioteques/comictecla.aspx)

    Bones lectures!
    MF

  2. Hola, sóc súper seguidor de tot tipus de còmics de la Marvel, m’agraden tots, i tot i que no en fixo mol amb qui els fa o l’any o coses d’aquestes, sí que havia vist el nom de Stan Lee en molts còmics pensant que era ell el gran geni, és curiós les mentides que a vegades amaguen les veritats, saludo.

Deixa un comentari

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.