Club de lectura de ciència
Conductora: Bibiana Bonmatí
L’obra
Ubicada en uns ficticis anys vuitanta, just després que la Gran Bretanya perdi definitivament les Malvines, la cibernètica, dirigida pel geni d’Alan Turing, ha aconseguit replicar als éssers humans i posar a disposició del públic uns humanoides, tècnicament molt avançats i realistes, programables a discreció del propietari. El protagonista, Charlie, adquireix un d’aquests androides, Adán, i l’obra descriu com és la relació entre ells i com infereix en el seu dia a dia i, també en la seva vida amorosa.
L’obra fa qüestionar-se com ha de ser aquesta “intel·ligència” artificial, quina moral o ètica hauria de tenir. Com pot integrar-se al món humà discernint el bé i el mal, i com diferenciar situacions en que la raó sovint no pot.
L’autor aprofita l’obra per parlar de l’obra de Turing i també planteja dilemes com ara com s’haurien de pagar les màquines que “treuen” la feina a les persones, com hauria de ser la relació entre el propietari i el seu robot…
La preocupació per la moral robòtica és un tema que es remunta a l’inici de l’existència de màquines que podien prendre decisions. Recordem l’obra “Tres lleis de la robòtica» d’Isaac Asimov van obrir aquest debat.
La recent presentació d’Optimus, el primer humanoide per part del magnat Elon Musk, mostra l’ actualitat del tema que encara té molts dilemes ètics per aclarir.
Sobre l’autor
Escriptor i guionista anglès, entre d’altres és membre de l’Acadèmia Americana de l’Avanç de la Ciència. El 2008, el diari The Times el va incloure en la llista dels cinquanta escriptors britànics més importants des de 1945.
Ian McEwan va començar escrivint novel·la gòtica curta. Va guanyar el Premi Booker amb la novel·la Amsterdam (1998). El 2001, va publicar Expiació, que també es va fer pel·lícula amb el mateix títol i va guanyar un Oscar. Després van seguir altres i el 2011 va guanyar el Premi Jerusalem per la seva defensa dels valors de la llibertat individual a la societat.
Compta amb més de setze novel·les. En la seva bibliografia sovint tracta temes científics com Solar (2010) o La llei del menor (Anagrama, 2015) també portada al cinema com El veredicto i que tracta temes de bioètica.






5 Comments
Ara que es parla de la intel·ligència artificial quasi com una amenaça global, trobo molt adient revisar al autor d´Expiació que espero que en aquesta obra arribi fins i tot més lluny que l´Isaac Asimov. A llegir tots i totes!!!!
Un autor amb una obra ben interessant.
He kllegit Expiació f aun parell de mesos i tinc ganes de conèixer més l’obra de l’autor
Tinc ganes de llegir Ian McEwan des de fa temps. Per quina obra em recomaneu que comenci? I tornareu a fer un club de lectura?
M’ha agradat molt la lectura perquè combina una història entretinguda amb reflexions molt interessants sobre la intel·ligència artificial. El fet que aparegui Alan Turing li dona un toc encara més atractiu, i em sembla molt encertat com planteja dilemes ètics, en la línia de Isaac Asimov. És un llibre que et fa pensar i que connecta molt amb temes actuals.