L.A. Confidential - Jerry Goldsmith

L.A. Confidential - Jerry GoldsmithGoldsmith, Jerry. L.A. Confidential. B.S.O. [USA]: Monarchy, 1997

Fum, crims, trets, policies, gàngsters i fins i tot una dona fatal. Aquestes són totes característiques del cinema negre americà de la dècada dels 50, on trobem la magnífica pel·lícula L.A. Confidential dirigida per Curtis Hanson al 1997, i protagonitzada per Kevin Spacey, Russel Crowe, Guy Pearce i Kim Basinger entre d’altres.

La pel·lícula es basa en la novel·la de James Ellroy que duu el mateix nom. La pel·lícula compta amb la música de Jerry Goldsmith (Carson, California, 1929 – Los Angeles, 2004). L. A. Confidential va ser la segona col·laboració entre el compositor i el director després del film Río salvaje (1994).

Jerry Goldsmith va ser deixeble d’Alex North (Chester, Pennsylvania – Los Angeles, 1991), el compositor que va musicar les pel·lícules: Espartac (Stanley Kubrick, 1960), Un tramvia anomenat desig (Elia Kazan, 1951) i Viva Zapata! (Elia Kazan, 1952), entre d’altres. La seva carrera va començar a la televisió durant la dècada dels 50. Posteriorment, va debutar al cinema gràcies a la pel·lícula Freud, passió secreta (John Huston, 1962), amb la qual va rebre la seva primera nominació als Òscar. La seva darrera banda sonora va ser Looney Tunes: de nou en acció (Joe Dante, 2003). En total, a la seva àmplia carrera Jerry Goldsmith va rebre 15 nominacions als Òscar, destacant la música de les pel·lícules El planeta dels simis (Franklin J. Schaffner, 1968), Patton (Franklin J. Schaffner, 1970), Chinatown (Roman Polanski, 1974), Star Trek. La pel·lícula (Robert Wise, 1979), Poltergeist (Tobe Hooper, 1981), Instint bàsic (Paul Verhoeven, 1992) i L.A. Confidential. Només va guanyar un Òscar que va ser gràcies a la música de La profecía (Richard Donner, 1976).

La banda sonora de L.A. Confidential rep influència de dos treballs anteriors seus: City hall (Harold Becker, 1996) i sobretot Chinatown. L’exemple més clar és la percussió i l’ús dels sintetitzadors que prové de la música de City Hall i també de l’ús del saxo i una música més càlida que prové de la música de Chinatown. L.A. Confidential i Chinatown a més de compartir compositor també comparteixen la recuperació del cinema negre americà de la dècada dels 40 i 50.

Jerry Goldsmith
Jerry Goldsmith

Jerry Goldsmith compren molt bé l’hora i el moment de posar música a una pel·lícula, ja que sempre ho fa per transmetre sensacions que ni les imatges ni les paraules poden fer. Un exemple del primer cop que apareix música original és en un moment de baralla i violència, quan la pel·lícula fa més de 20 minuts que ha començat. El disc de la música original de Goldsmith només dura trenta minuts. I realment, els moments on apareix la música coincideix amb els que és necessària la música per a complementar les imatges.

Si voleu endinsar-vos en aquest compositor, destacaria també les bandes sonores de les pel·lícules Instint bàsic, una autèntica obra mestra que combina tons càlids i tons intrigants per transmetre l’erotisme i l’intriga de la història, i Alien (Ridley Scott, 1979) on va escriure una música opressiva per espantar-nos. També destacaria altres títols com Desafiament total (Paul Verhoeven, 1990) en el camp de la ciència ficció o Mulan (Tony Bancroft i Barry Cook, 1998) en l’animació.

Han passat vuit anys des de la seva mort i molts amants de la música al cinema encara el continuem trobant a faltar.

Bloody Christmas by Jerry Goldsmith on Grooveshark

3 Comments

  1. Una pelicula molt recomendable,perqué esta plena de acció criminal trepidant i també hi ha gàngsters.Una bona pelicula pels amants de les pelicules de acció i amb una musica bantant bona,no per rés va ser nominat 15 vegades a l’Oscar el seu compositor

Deixa un comentari

Your email address will not be published.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.