Dia Mundial de la Poesia: ‘Domèstica Maragda’, de Gemma Casamajó i Solé

Gemma Casamajó i Solé

 

Casamajó i Solé, GemmaDomèstica Maragda’
Domèstica Maragda
Barcelona: Quaderns Crema, 2022

“La casa on vas créixer
mai no et marxa
com et marxen els trens,
com no et marxa l’amor
aquell
que sempre serà neu
a dalt de la muntanya”.

Aquest recull de poemes és casa!

La casa com a protagonista i escenari de 41 històries, històries de dones que la Gemma Casamajó i Solé ha volgut visibilitzar, dones grans, humils, ocultes en la intimitat de les parets i tancades darrera les portes del que pot ser un paradís o un infern: la CASA.

Aquest no és un llibre monogràfic, es tracten molts temes: la criança, el dol, l’amor, la mort, la passió, la vellesa (sí, la vellesa, també la bellesa, però també la repudiada vellesa) perquè tot això i molt més passa a casa, lo millor i lo pitjor de les nostres vides.

Domèstica maragda convida a una lectura reposada, i fa de la paraula refugi, casa. Aquest poemari, escrit abans de la pandèmia però publicat després, hauria estat una molt bona companyia per a tothom, al confinament (potser tothom no, però sí potser els privilegiats que vam poder gaudir de bona salut i nevera plena) per tal d’aprofitar aquells moments perduts i  reconciliar-nos amb la nostra llar, les seves estances i els seus objectes, metàfores en aquests textos d’emocions i personatges de la nostra quotidianitat i la nostra manera d’estar al món. Com deia Charles Símic “l’objectiu de la poesia és fer tornar el que ens és familiar al seu estranyament original”.

“Purgar-me igual
Que purgo els radiadors.
Buidar-me l’aire
Que s’ha filtrat a dins
Del nostre amor hermètic”

 

La qualitat de la obra és vasalladora, colpeja, vers a vers, el nostre imaginari amb una veu dura, amb un regust de ràbia en alguns moments, però un amor total i artesanal per la paraula. Com als clàssics, el final de cada poema és una invitació a perdre’s en la memòria i el desig, “la poesia comença on acaben les meves paraules” deia Marta Eloy Cichocka. També ens qüestiona, i es qüestiona, més enllà de donar respostes, el pas (i el pes) del temps i de com ens afecta física i emocionalment, evidenciant-se brutalment al poema “Llit de matrimoni”, descrivint el sexe i l’amor de dues persones grans, on tota la càrrega lírica que expliquem en aquesta ressenya troba el seu moment, el seu espai.

“… que marca el que serem:
un cos al llit de morts,
un esquelet secret,
un fòssil sense carn,
pedretes a la grava.”

Gemma Casamajó i Solé ha escrit tres poemaris, Bloc de notes, Terra campa i aquest que ens ocupa, totes tres obres premiades, tots tres llibres d’una qualitat poètica a l’alçada de les grans veus de la poesia catalana que fan d’aquesta autora una imprescindible a les biblioteques del nostre país.

Deixa un comentari

Your email address will not be published.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.