La filosofia, si es considera un art, més que l’art de donar respostes l’hem d’interpretar com l’art de fer preguntes. Qui millor que un nen o nena per a formular preguntes? No és adorable, constant, exasperant, l’entranyable etapa dels interminables per què? I tanmateix, la filosofia sembla relacionada només amb etapes adultes. És cert que hi ha diferents intents d’introduir la filosofia en l’àmbit infantil. Deixant de banda els manuals de filosofia específics que estan adaptats a la canalla, tota bona història dóna peu a fer-se preguntes que tenen l’objectiu de desenvolupar el pensament crític (així ho trobem en títols clàssics de l’àlbum infantil com El petit blau i el petit groc, Allà on viuen els monstres o Flicts, per posar tres exemples). Perquè d’allò que parlem en definitiva és de la importància d’aprendre a desenvolupar competències transversals com el pensament analític i el conceptual (com es diria en un currículum acadèmic).
De fet, hi ha una intenció explícita d’introduir la filosofia en l’àmbit escolar amb el projecte anomenat filosofia infantil que va impulsar Matthew Lipman ja fa dècades, amb seguiment desigual. Recentment, podem trobar llibres que tenen un objectiu similar com podrien ser els de José Carlos Ruiz.
Ara bé, allò que interessa aquí són els llibres adreçats als infants que, millor acompanyats d’un adult, amb paciència en molts casos, els introdueixin en aquest art de formular-se preguntes i reflexionar sobre elles. Farem un tastet de títols…
Per als més menuts, podem trobar una primera aproximació amb Pregúntame, d’Antje Damm. Les preguntes que hi podem trobar són de tot tipus: «¿Has escrito alguna vez tu nombre en la arena?», «¿Crees que existen los fantasmas?», «¿Haces algo que no deberías?»… L’autora també té altres llibres, adreçats a nens a partir d’uns set anys, que plantegen temes que inciten a la reflexió com ara ¿Es mucho 7?, ¿Qué es la nada? o ¿Qué es la verdad?, de la sèrie Los Filosos. A l’últim títol, es plantegen preguntes més complexes que al llibre Pregúntame, com «¿Todos mentimos alguna vez?», «¿Por qué queremos saber la verdad?», «¿Hay mentiras que están justificadas?»…
Per a uns lectors de la mateixa franja d’edat o una mica més grans, també tenim llibres que plantegen específicament preguntes que conviden a la reflexió com Me pregunto…, de Jostein Gaarder (que aconseguí un gran èxit amb la seva novel·la per a joves sobre la història de la filosofia El món de Sofia), amb il·lustracions d’Akin Düzakin que es poden llegir també com una història gràfica. O també Què puc esperar?, de l’autora de llibres infantils Britta Teckentrup, un llibre ple de preguntes «que ens preocupen a cadascú de nosaltres», com diu la coberta. Amb una intenció específicament poètica, també trobem el Libro de las preguntas de Pablo Neruda, il·lustrat per Isidro Ferrer.
Altres llibres procuren destacar el valor del pensament per si mateix com la sèrie de contes formada per Què en fas, d’un repte?, Què en fas, d’un problema? i Què en fas, d’una idea?, de Kobi Yamada i Mae Besom. La pregunta per a cada títol porta al nen protagonista a un viatge per aprendre en què es converteix cada concepte, que es presenta de manera al·legòrica; a fer un viatge de descoberta al cap i a la fi.
Però també trobem aquells llibres que volen enfrontar els nens amb el quid de la qüestió que tractem… No tan aquells títols que es centren en la gestió emocional o els valors de convivència, que en són molts, com aquells que aprofiten el desenvolupament del pensament abstracte per tractar temes que podríem anomenar filosòfics. Un exemple perfecte el trobem amb un autor especialitzat com Oscar Brenifier, que té títols com El llibre dels grans contraris filosòfics, amb l’il·lustrador Jacques Després, en la línia dels llibre sobre contraris; Què és la vida?, amb Jérôme Ruillier, de la sèrie que es diu explícitament SuperPreguntes; o, per als més petits, Digues, mare, per què existeixo?, amb Delphine Durand, de la sèrie de contes Els petits filosinfants. Per posar només tres exemples d’aquest autor…
Com veiem, molts dels llibres el que plantegen són qüestions que no sempre han de quedar perfectament tancades però sí almenys analitzades. Resposta és allò que va donar de forma molt personal l’autor d’àlbums infantils Tomi Ungerer en el seu llibre Així es la vida?, subtitulat aquí de forma reveladora Respostes filosòfiques i divertides a preguntes de nenes i nens. O, per a més grans, el professor de filosofia Richard David Precht fa reflexions en un títol que és homenatge a una de les grans qüestions de la filosofia, ¿Por qué hay todo y no nada?, un llibre inspirat en converses tot passejant a Berlín amb el seu fill. En una línia diferent, amb esperit de donar resposta i convidar a la reflexió, trobem els llibres de la col·lecció Pensa-hi, la majoria de Briggit Labbé i Michel Puech; «una sèrie de llibres clars, directes i divertits per acostar als infants al món de les idees», resa la coberta. Els diferents llibres tracten temes que abracen conceptes de psicologia, ètica, economia o dret, pensats a partir de vuit anys.
I, per anar acabant, si hem mencionat al principi àlbums il·lustrats, on hi ha autors que ens repten a desxifrar el sentit de la història a través de les imatges, és també obligat parlar de la sèrie Filosofia visual per a nens d’Ellen Duthie i Daniela Martagón, que interpel·la directament a pensar mitjançant desenes de preguntes inspirades en làmines il·lustrades. La realitat, la llibertat, la identitat, la crueltat…
Són els temes disponibles fins ara.
6 Comments
És fantàstic que ara els infants puguin pensar jugant amb els llibres. Quan jo era petita, la filosofia només era per als més grans…
Gràcies per les recomanacions! Poder tenir aquest tipus d’aprenentatge juntament amb els fills és un tresor que estic començant a possar en marxa 😉
Gran article, moltes gràcies per les recomanacions! El poder plantejar-se conceptes abstractes no hauría de tenir edat.
Curiosa secció per fer-hi una ullada
Molt interessant, gràcies per les recomanacions. Apropar la filosofia des de ben petits ho trobo un encert.
Molt interessant. Moltes gràcies.