Presentem una selecció bibliogràfica de quinze escriptores japoneses, que abasta des del període Heian fins a la novel·la contemporània. Des de l’estil més purament intimista i contemplatiu de Dama Sarashina en el segle x, o de Hiromi Kawakami, en ple segle xxi, fins al denominat feminisme noir de Natsuo Kirino, la literatura japonesa escrita per dones obre una nova perspectiva en la manera d’entendre l’amor i el cos, la violència i la solitud de l’individu.
La fi del segle VIII dóna inici al període Heian. Considerat l’etapa clàssica de la literatura japonesa, que conclourà a les acaballes del segle XII. En aquest lapse de temps es va començar a escriure amb caràcters japonesos, abandonant els caràcters xinesos que s’utilitzaven anteriorment. Un tret característic d’aquest període és l’enorme protagonisme de les dones en les corts, del qual són exemple les obres cabdals del gènere zuihitsu.

MURASAKI SHIKIBU
La historia de Genji
Girona: Atalanta, 2006


El període Meiji marca la reobertura del Japó a l’Occident i un període de ràpida industrialització. La introducció de la literatura europea porta el vers lliure al repertori poètic japonès, i s’introdueixen nous temes intel·lectuals en obres més llargues que les habituals. Però són els novel·listes els primers que assumeixen alguns d’aquests nous conceptes amb èxit.

HAYASHI, Fumiko

HIGUCHI, Ichiyo

La Segona Guerra Mundial i la derrota del Japó van influir enormement en la literatura japonesa, donant lloc a moltes històries de desafecció i pèrdua de sentit. Tant per als escriptors com per a les escriptores, l’alienació de la vida urbana, que es descriu amb la minuciositat de la vida quotidiana, es converteix en un tema recurrent, però són les dones les qui hi afegeixen una visió absolutament innovadora de la sexualitat, de l’amor i de la identitat del cos.

KAWAKAMI, Hiromi
Abandonar-se a la passió: vuit relats d’amor i desamor
Barcelona: Quaderns Crema, 2011
Algo que brilla como el mar
Barcelona: Acantilado, 2010
El cel és blau, la terra blanca: una història d’amor
Barcelona: Quaderns Crema, 2009
Manazuru
Barcelona: Quaderns Crema, 2013
El senyor Nakano i les dones
Barcelona: Quaderns Crema, 2012

KAWAKAMI, Mieko

KUBO, Misumi
MIYABE, Miyuki
Brave story: un nuevo viajero
San Fernando de Henares: Quaterni, 2013
Fuego cruzado
Madrid: Quaterni, 2011

MIZUMURA, Minae
OGAWA, Yoko
Amores al margen
Madrid: Funambulista, 2013
El embarazo de mi hermana
Madrid: Funambulista, 2006
La fórmula preferida del profesor
Madrid: Funambulista, 2008

SHIMAZAKI, Aki
YOSHIMOTO, Banana
Amrita
Barcelona: Tusquets, 2002
Kitchen
Barcelona: Tusquets, 2006
El lago
Barcelona: Tusquets , 2013
N. P.
Barcelona: Tusquets, 1994
Recuerdos de un callejón sin salida
Barcelona: Tusquets, 2011
Sueño profundo
Barcelona: Tusquets, 2006
Textos electrònics
Pàgines web
- Casa Àsia
- HEMMANN, Kathryn – Contemporary Japanese Literature
- MATELLANES GARCÍA, Anna- Koratai: literatura japonesa y de otras latitudes
Centre d’interès del Japó de la Biblioteca Jaume Fuster
Us agraeixo aquest passeig nipó. M’heu facilitat una bona guia per conèixer veus noves.No conec gens la literatura japonesa més enllà de quatre noms.
Hola, Carolina. Moltes gràcies pel teu comentari. Anirem afegint més llibres a la guia i així també nosaltres sortirem dels vint noms més coneguts. Gràcies i perdona el retard!
El cosmopolitisme és una de les qualitats més valuoses d’un país, d’un territori i d’una persona. Trieste és una de les ciutats més cosmopolites d’Europa, i Magris representa aquesta ciutat i el seu cosmopolitisme. Magris és Trieste, i Trieste és l’Europa ideal que caldria reivindicar en uns temps tan foscos com els actuals.
Genial aquesta guia. Seguint el fil del Japó, us recomano la pel·lícula “Una pastelería en Tokyo” de la directora japonesa Naomi Kawase. Basada en la novel·la de Durian Sukegawa, és una història amable, tendra amb un intens dramatisme, un inequívoc encant i un toc d’humor, que tracta entre d’altes la malaltia, la soledat, la vellesa i els prejudicis. Sens dubte una de les millors pel·lícules japoneses dels darrer temps 😉
Hola Òscar. Gràcies per la teva recomanació. A mi també em va agradar molt aquesta pel·lícula i de fet la tenim al catàleg (http://aladi.diba.cat/record=b1819702~S16*cat). Si vols portar la pel·lícula a la realitat et recomano la pastisseria Ochiai (http://www.ochiaipastisseria.com/) Mmmmm…
Només he llegit Mort d’un viatjant d’Arthur Miller i em va semblar molt interessant . Crec que les Bruixes de Salem pot ser encara millor.