Badlands, romàntica i nihilista

Malas tierras - Terrence Malick

Malas tierras - Terrence MalickMalick, Terrence. Malas Tierras. Madrid: Warner Bros, 2003

Aprofito la nova temporada del cicle de Road Movies programat a la biblioteca Francesc Candel, per parlar-vos d’un clàssic del gènere pel qual sempre he sentit debilitat. Es tracta del primer llargmetratge que va filmar uns dels més grans directors de cinema contemporanis, Terrence Malick, autor de La delgada línea roja o El árbol de la vida.

Badlands (estrenada aquí com a Malas Tierras) es promocionava amb una frase de les que no deixa indiferent (“En 1959, molta gent matava el temps. Kit i Holly mataven gent“) i, tot i que s’inspirava en l’assassí en sèrie Charles Starkweather, sempre m’he preguntat com dimonis s’ho va fer Malick per convertir uns successos reals sòrdids i estúpids en una història de dimensions èpiques. Si algun cop romanticisme i nihilisme s’han donat la mà és en aquesta mítica pel·lícula, guanyadora de la “Concha de Oro” al festival de Sant Sebastià al 1974, amb els aleshores desconeguts Martin Sheen i Sissy Spacek  interpretant la parella d’enamorats que intenten fugir d’una societat que no els accepta deixant una reguera de sang al seu pas.

La meva admiració cap a aquesta cinta es remunta a la meva adolescència, quan la veig veure per primer cop, atret en part pel títol, ja que “Badlands” es deia també una de les meves cançons favorites de Bruce Springsteen (aprofito per rescatar-la):

Comparteixen aquesta devoció directors de cinema actuals, com Jeff Nichols (Take Shelter) o Andrew Dominik (Mátalos suavemente), que col·loquen Badlands entre les seves 10 pel·lícules preferides. Jo, després de veure-la per enèsima vegada abans d’escriure aquesta entrada, us asseguro que la història i les imatges segueixen colpint-me… i és que són moltes les escenes d’aquesta obra mestra que deixen empremta, com aquella en què els protagonistes aturen el cotxe en plena nit en una carretera perduda, per ballar a les llums dels fars amb la cançó de Nat King Cole que sona a la ràdio.

Malas tierras - Terrence Malick
Malick interpretant un petit paper a “Badlands”, en substituir un actor que no va aparèixer el dia del rodatge

En una de les escassíssimes i ja llunyanes ocasions en què Malick va accedir a parlar amb la premsa, explicava: “Kit no es veu a sí mateix com un subjecte patètic o digne de llàstima, sinó com algú increïblement interessant, per a ell mateix i per a les generacions futures. Com Holly, com la criatura que és, només pot creure en el que passa al seu interior. La mort, els sentiments dels altres, les conseqüències de les seves accions, són una cosa abstracta per a ell. S’imagina el successor del James Dean de Rebelde sin causa, quan en realitat és més un conservador a l’estil d’Einsenhower“.

Malas tierras - Terrence Malick
Kit passejant per les Badlands. La natura sempre té un paper preponderant als films de Malick

Un excel·lent apropament a l’obra de Terrence Malick el podeu trobar al reportatge que se li va dedicar al número 229 de la revista Ruta 66 amb motiu de l’estrena de El Nuevo Mundo, on el periodista Ignacio Julià, amb la seva habitual lucidesa, escrivia: “Malick ha desarrollado un estilo audiovisual propio, a la vez naturalista y metafísico, que mezcla de modo casi hipnótico reportaje y ficción, realidad y representación, al documentalista Flaherty y al expresionista Murnau, figuras capitales del cine mudo. Los personajes no explicitan la razón de su comportamiento, las historias no siguen las normas clásicas de la narración, su cine vuelve a los orígenes para reinventarse como medio ajeno a la dramaturgia y la significación“.

Malas tierras - Terrence Malick

Tornem a Bruce Springsteen: la història de la pel·lícula li va servir d’inspiració per a la cançó “Nebraska” del seu extraordinari elapé homònim del 1982. Aquí teniu la lletra traduïda  i la versió que va gravar Chrissie Hynde (sí, la dels Pretenders) per a un disc tribut, publicat al 2000, que (ves per on) es va titular Badlands.

Nebraska by Chrissie Hynde & Adam Seymour on Grooveshark

 

La vaig veure a la gespa davant de casa seva fent girar el seu bastó de majorette

Vam anar a fer un volt i deu persones innocents van morir

Des de la ciutat de Lincoln, Nebraska, amb una retallada del 410 a la falda

A través de les ermes terres de Wyoming vaig matar tot el que es posava al meu camí

No puc dir que em penedeixi per les coses que vam fer

Com a mínim durant una estoneta, senyor, ella i jo ens vam divertir

El jurat va emetre un veredicte de culpabilitat i el jutge em va sentenciar a mort

A mitjanit a la cel·la de la presó amb corretges de pell al voltant del meu pit

Sheriff, quan l’home empenyi la palanca i cruixeixi el meu pobre clatell

Asseguri’s, senyor, que la meva bonica noia estarà asseguda a la meva falda

Em van declarar indigne de viure,

Van dir que s’havia de llençar al gran buit la meva ànima

Volien saber per què vaig fer el que vaig fer

Bé, senyor, suposo que hi ha una mica de maldat en aquest món

 

Us deixo amb les belles imatges del final de la pel·lícula:

9 Comments

  1. Molt bona recomanació Arnold!
    La vaig veure fa temps, no em va deixar una emprempta tan forta com a tu però és un d’aquells “clàssics” que s’han de veure… I la Sissy Spacek m’encanta a la pel·li!… La meva preferida de Malick continua essent “Días del cielo”…

  2. Excepcional llibre, film i canço ( bruce springsteen es va inspirar per compondre la canço del mateix títol)

    • M’has deixat intrigat, Óscar, a quin llibre et refereixes? El guió de la pel·lícula és obra de Malick, no és cap adaptació…

  3. Un film pendent de veure des de fa temps… Només he vist la Delgada Línea Roja d’ell i puc afirmar que és dels millors films “bèl·lics” que he vist mai, totalment diferent a la resta de films del gènere, inclús les de Kubrick. Mercès per l’article!

  4. L’acabo de veure… impactada! Per tot, i especialment per la imatge i Martin Sheen, deu meu com es mou! Una pel.lícula 10, gràcies per la recomanació. I ara em posaré a escoltar la cançó…

    • Celebro que us hagi agradat, senyoreta Serrat (Kit és una mica Manolo Pijoaparte, oi?). Teniu tota la raó: Martin Sheen està brutal. De fet, buscaven un actor més jove però en veure’l al càsting emulant James Dean, Malick va decidir canviar el guió, de manera que el protagonista tingués 25 anys en comptes de 19, i donar-li el paper. Encertada decisió, sens dubte.

  5. Vaig tenir la sort de mirar-la a la filmoteca. No havia llegit l’argument, no sabia què esperar-me. I pot ser per això que em va impressionar tant. La relació entre els protagonistes és tan real que sembla que tinguessin una mena de conexió emocional. La fotografia, magnífica! Molt bona pel·lícula.

Deixa un comentari

Your email address will not be published.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.