Aquest llibre s’ha llegit en el club de lectura de còmic de la biblioteca
Sagrada Família – Josep M. Ainaud de Lasarte

Més informació dels clubs de lectura.

Club de lectura de Còmic i Novel·la gràfica

Conductor: Àlex Vidal

Blankets comença amb una definició de diccionari: 

Blanket

1: Flassada.

2: Mantell, coberta. Una capa contínua que amaga el que hi ha a sota. Un mantell de neu?

3: Una llei o norma que afecta un grup en particular i que no accepta excepcions.

I no és pas gratuït que el còmic comenci amb el Craig i el seu germà Phil sota les flassades al dormitori que compartien de petits per trobar-nos de seguida amb la severitat de les normes de la seva família, de l’educació fonamentalista rebuda, de la comunitat, de les normes no escrites del pati del col·legi, dels grups d’amics, de com ha de ser la primera relació sentimental segons les normes… Totes aquestes flassades cauen sobre en Craig, l’asfixien, però també li donen un sentit de pertinència, una escalfor, una identitat. Totes aquestes tensions formaran una ruta durant la seva formació cap a l’edat adulta, que el marcarà i el definirà… i el portarà, com no podia ser d’una altra forma, lluny de Wisconsin per girar la vista, en un exercici sanador, mitjançant aquest patchwork que és Blankets.

Al cap i a la fi, la flassada, de tant fer-la servir, acaba esquinçant-se.

Sobre el còmic

Blankets va ser distingida amb dos premis Eisner, tres Harvey i dos Ignatz l’any 2004. La segona obra de Craig Thompson el va situar en primera fila, i malgrat el seu ritme pausat de publicació, (va trigar set anys a acabar Habibi, una obra més monumental encara, de 600 pàgines, temps en el qual va haver de lidiar amb una separació i una depressió), la sinceritat i la bellesa de la seva obra fa que cada nova publicació sigui un esdeveniment al món de la novel·la gràfica.

Si diuen que Habibi està inspirat a Les mil i una nitsBlankets és, sense dubte, El vigilant al camp de sègol però dintre de l’Amèrica rural, profunda, provinciana i fonamentalista. Aquí no ens trobem amb cap nen pijo perdut al seu ego, sinó a l’inrevés, una obra autobiogràfica de descobriment, maduració i superació dintre d’un entorn que castiga a l’individu en favor d’una hipotètica salvació espiritual que passa per donar-se als altres i a una deïtat a la qual se li ha de sotmetre un amor incondicional sense retorn. Malgrat la cruesa de l’obra, la seva bellesa és innegable. En paraules de Craig Thompson: “Volia crear còmics que commoguessin al lector com ho fa una cançó i, per descomptat, m’he preocupat més de descriure l’experiència d’un cop de neu caient que no pas de crear-hi un argument èpic”

La publicació en castellà i català, el 2004, per la llavors jove editorial bilbaïna Astiberri, va ser una aposta arriscadíssima que va aconseguir donar-li estabilitat i prestigi, i li va permetre continuar publicant un catàleg d’obres imprescindibles

Thompson, Craig
Bilbao: Astiberri, 2004

Sobre l’autor Craig Thompson

Guia de lectura

 

Temàtiques i temes de debat

Temes proposats: 
  • Les múltiples metàfores de la flassada, tan visual com narrativament: des del patchwork de l’índex, la capa de neu de Michigan, les lectures sota la flassada, els primers petons i les primeres experiències romàntiques, la flassada que li regala la Raina. Un llibre fet també de retalls, sense una narrativa lineal però, alhora, consistent.
  • Parlem de la versatilitat del dibuix de Thompson, que barreja vinyetes amb línies i figures senzilles, properes a les tires gràfiques, amb un estil expressionista proper a l’underground d’Art Spiegelman, però més líric, que experimenta amb el simbolisme i les filigranes sense caure en el barroquisme, un estil que esclataria a la seva següent obra, Habibi. I què podem dir del disseny de les pàgines?
  • Fixeu-vos també l’expressivitat dels personatges, com canvien els adults a mesura que en Craig es fa gran.
  • Espiritualitat versus religió. El sentiment religiós és inherent a l’ésser humà en un intent d’explicar l’existència i el món al seu voltant. Però llavors es constitueixen les religions i les institucions, els credos i les comunitats. Parlem de la seva influència íntima i social. Com influeix en els vincles afectius? A casa dels Thompson no sembla que existeixin moments d’intimitat i tendresa.
  • Fugir de casa, fugir d’un mateix. O potser retrobar-se? Com es retroba el Craig? Quina és la relació amb el seu germà Phil? En aquesta distància també tornem a trobar-nos amb el sentiment de culpa, que plana a totes les pàgines del llibre.
  • Blankets ressona amb potència pel que ens recorda d’aquesta etapa crucial de la nostra vida que és la infància i l’adolescència. Però ho fa per la seva honestedat o hi ha també un element de nostàlgia, que s’ha revelat com a potent reclam comercial a tot arreu?
  • La dedicatòria: “A la meva família, amb amor”.
  • Les obligacions del Craig i de la Raina envers la resta i envers ells mateixos. On queda l’amor sota tanta norma? El sentiment envers les normes.
  • Què és la virtut? Com pot ser el dibuix un “plaer frívol”? El càstig contra l’ego envers una deïtat que coneixem per mitjancers: sacerdots, catequistes, família, icones.
  • Deixo aquí un punt en blanc per parlar d’un episodi que només s’esmenta dues vegades de passada… A veure què us sembla.
  • I qualsevol altre tema que se’ns acudeixi J

Obres relacionades

Lectures:
Tamaki, Jillian i Tamaki, Mariko, 
Barcelona: La Cúpula, cop. 2014

Rose i els seus pares estiuegen cada any a Awago Beach, un moment esperat tot l’any. Allà es retroba tots els estius amb la seva amiga Windy, la germana petita que mai vai tenir. Però aquest any és diferents: els seus pares discuteixen sovint, i davant la tragèdia, Rose i Windy es fan costat mútuament.

Casas, Alfonso
Barcelona: Lunwerg, 2017

Just abans de casar-se, Dani, fotògraf professional, emprèn un projecte personal que el du al poble on estiuejava cada any. Ha canviat molt d’ençà que hi va anar per última vegada, vint anys enrera, però les fotos i els records el portaran a desenterrar de nou el perquè de la importància del poble dels estius de la seva infància.

Recursos electrònics

Entrevistes i articles

pdf

2 Comments

  1. Una obra monumental i complexa, i una de les històries d’amor enfrontadfes als condicionaments socials i educatius més punyents que ha donat el còmic!

Deixa un comentari

Your email address will not be published.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.