Aquest llibre s’ha llegit en el club de lectura de còmic de la biblioteca
Sagrada Família – Josep M. Ainaud de Lasarte

Més informació dels clubs de lectura.

Club de lectura de Còmic

Conductor: Àlex Vidal

El còmic

En Robinson marxa de l’illa (l’illa dels Faisans, a la desembocadura del Bidasoa, un territori que, a la realitat, passa sis mesos a l’any sota administració espanyola i sis mesos sota la francesa, i on es va signar el tractat dels Pirineus l’any 1659) a on va arribar amb un fusell, símbol de poder, i va instaurar amb el Divendres (que no és el seu nom de debò) una democràcia de caire europeu / colonialista.

Al llarg de les tires que formen Els Eusclaus feliços, i fent ús de la paròdia, Asisko ens desgrana el viatge de Divendres (de nom real Izaskun, que, en euskera, significa “el foc de les brases cobertes amb cendra que el manté viu a baixa temperatura”), un viatge d’autoconeixement de la mà d’altres personatges inventats, provinents de l’Àfrica descolonitzada, per prendre consciència de les actituds de submissió que ha desenvolupat envers l’amo vingut de terres llunyanes.

Tot a la vida és política. El que ens sobta és trobar-nos la política de forma tan explícita a un còmic. O potser no? O potser no estem acostumats a un cert tipus de discurs polític, d’ideologia? Què hi ha que ni tan sols ens qüestionem?

Al cap i a la fi, recordem que una de les gènesis del còmic van ser les tires còmiques als diaris de premsa, i que d’aquí a les tires polítiques només hi ha un pas.

Asisko, des d’una perspectiva nacionalista i molt crítica respecte als Estats espanyol i francès i la seva actuació a Navarra, pren les figures de Robinson Crusoe i de Divendres, desemmascara la visió paternalista i colonitzadora del segle XVIII amb què Daniel Dafoe els va imaginar (i que, implícitament, s’estén fins a l’actualitat), i els fa protagonistes d’una sèrie de tires ¿paròdiques? ¿polítiques? a les que denuncia tot un seguit de pràctiques de dominació i colonització que cerquen el manteniment d’un status quo hereu del concepte d’Estat de la Il·lustració.

Urmeneta, Asisko
Barcelona: Pol·len, DL 2018

Temàtiques i temes de debat

Temes proposats:
  • La visió eurocentrista de Robinson Crusoe i la imatge del salvatge feliç que encara, avui en dia, impregna la cultura occidental. Ens parem a pensar alguna vegada que el nostre model de societat potser no és el millor, el correcte, el que imposem a la resta del món?
  • El pes del llenguatge a l’hora de reforçar o emmascarar conceptes. El llenguatge polític. La semiòtica i el seu ús interessat per part dels poders.
  • Diu Asisko que “el pitjor enemic de la llibertat és l’esclau que se sent feliç”. Què en penseu?
  • Què inspira el dibuix? Asisko té un estil molt personal, però també molt identificatiu, ja que és un dels fundadors de la coneguda marca Kukuxumusu.
  • L’humor com a eina d’alliberament, l’humor com a eina de ridiculització. Asisko tracta d’aquests dos tipus d’humor a lentrevista a la Fira Literal que s’inclou a sota.
  • I qualsevol altre tema que se’ns acudeixi…

Obres relacionades

Lectures

Fontdevila, Manel
Bilbao: Astiberri, 2013
Manel Fontdevila és un dels autors de tires còmiques més punyents a l’hora de disseccionar la realitat política del país. Nos os indignéis tanto furga en les reaccions autoritàries que primer ridiculitzaren els moviments socials nascuts a la calor del 15-M i després s’oposaren, fent servir jocs de guerra bruta, a moviments i partits de la nova esquerra.
Zapico, Alfonso
Bilbao: Astiberri, 2018
L’autor de Dublineses posa els seus pinzells per documentar l’encontre entre Xabier Muguruza i Eduardo Madina, primer a una entrevista a tres bandes a la revista Jot Down i després les trobades informals als cafès i tabernes, establint ponts entre tots dos, entre els uns i els altres.
Martín, Jaime
Barcelona: Norma, 2016
L’autor narra la vida dels seus avis, Jaime, artiller de l’exèrcit de la República, i Isabel, costurera, que, un cop acabada la Guerra Civil, han d’adaptar la seva vida al bàndol dels derrotats.

Pel·lícules

Medem, Julio
[S.l.]: Alicia Produce, cop. 2003

El 2003, i amb el conflicte encara roent, en Julio Medem va dirigir un documental on volgué donar una visió polièdrica de la situació a Euskadi.

Recursos electrònics

Xarxes
Entrevista
  • Setembre Publicació crítica, social i cultural
Bibliografia
Ressenyes

1 Comment

  1. En un dels clubs de lectura que condueixo, que són de novel·la i generalistes, hem incorporat la lectura d’un còmic en la programació anual. I val a dir que ha estat sempre una molt grata experiència i que ha servit per eliminar certs prejudicis que els i les lectores tenien al voltant d’aquest gènere.

    Gràcies per aquest article.

Deixa un comentari

Your email address will not be published.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.