13'99 - Frédéric Beigbeder

13'99 - Frédéric BeigbederBeigbeder, Frédéric. 13.99 euros. Barcelona: La Campana, 2006

La lectura de 13.99 euros de Frédéric Beigbeder deixa un regust amarg. Octave, el protagonista d’aquesta novel·la (que té força d’assaig), treballa en publicitat, ell decideix què voldrem comprar i decideix perquè, en el seu món que és el nostre no hi ha països, hi ha marques, no hi ha ciutadans només consumidors, i és necessari bombardejar aquests consumidors, que no puguin pensar i que només comprin i gastin i generin immensos beneficis dels quals ell es queda unes engrunes completament fabuloses.

Fins a quin són fabuloses les seves engrunes? Suficient per afirmar que l’euro es va inventar perquè sous com el seu fossin quinze vegades menys vergonyosos (aproximadament aquesta era la proporció franc/euro). Sous demencials, cocaïna, prostitutes… com un nen mimat Octave ho té tot, com si aquest fos l’ordre natural de les coses, un etern adolescent que es nega a madurar o comprometre’s, per què ho ha de fer?

Qui no sap quina marca és?

L’única espurna de llum en el personatge és el seu leit motiv, escriu aquest llibre per explicar-ho encara que així l’acomiadin de la feina, amb indemnització i subsidi d’atur després, coses que no tindria si senzillament dimitís.

Tot es pot vendre, tot...
Tot es pot vendre, tot…

Tot això mentre s’enfronten a una campanya publicitària gegantina d’una marca de proporcions també gegantines (li diuen Madone i fa làctics…), la seva vida personal naufraga i el seu consum de cocaïna i prostitutes es dispara. Un dels moments clau del llibre (i la pel·lícula), són en una reunió a Madone presentant la seva idea d’anunci, una idea sorprenent, divertida i fins i tot brillant. Una idea que el gran cap de l’empresa Madone descarta d’entrada, en aquest moment el protagonista ens explica perquè portem anys i anys veient publicitat dolenta; si anem al dentista, no li diem com ha de fer la seva feina, però si anem a una empresa de publicitat, sí li diem, com si no en sabessin, i així surten els anuncis que surten.

El 2007 Jan Kounen en va fer una pel·lícula, concretament aquesta, i aquí teniu el tràiler.

Realment té moltes diferències amb el llibre, però l’esperit es manté i en ser una obra sobre la publicitat no pateix gaire en passar d’un suport a un altre, tot i les llicències.

“Crapulejant” com Octave?

1 Comment

  1. Aquests tipus de personatges tot i que al principi et dibuixen un somriure de complicitat al final deixen regust amarg i fins i tot un sentiment una mica maternal. Sap greu haver sentit complicitat en veure com acaba tot, encara que fos previsible.

    Ara em queda comparar el llibre amb la pel·lícula que no sabi que es basava en aquest llibre (tot i que aquest tipus de comparacions sempre son odioses!)

Deixa un comentari

Your email address will not be published.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.