Butlletí de jazz, blues i soul
NÚM. 8 – TARDOR 2021
Aquesta banda formada a Bèlgica el 2015 pren el seu nom dels azmari, músics etíops acompanyats per instruments de corda com el masenqo o el krar i hàbils en la improvisació, que podrien ser l'equivalent als joglars europeus. Després de donar-se a conèixer amb l'EP Ekera (2019) i una àmplia gira per Europa, el sextet debuta amb Sama'i, una combinació fascinant i al·lucinògena d'ethiojazz, afrobeat, funk psicodèlic i sons àrabs i turcs. Influències tan diverses com Mulatu Astatke, Herbie Hancock, John Berberian o Fela Kuti es barregen en un viatge musical per territoris inexplorats, recolzat per una potent secció de vents i percussió i instruments tradicionals atípics.
Lluny del soul enèrgic i fervorós, Joel Sarakula practica un smooth soul amb reminiscències dels anys setanta, melodies dolces i reposades, vellutades veus d'acompanyament i guitarres polides. Ballable també, amb algunes pinzellades de funk i disco (com la destacable I'm still winning), però sense perdre la seva sensibilitat. Companionship és el quart treball d'aquest músic australià que ha viscut a Londres, Berlin o darrerament a les Illes Canàries i que a més acostuma a reclutar els seus músics de directe allà on es desplaça a tocar. El seu so no revolucionarà l'estil, però és garantia de qualitat, amb bones composicions i una producció impecable.
Selwyn Birchwood va desembarcar el 2014 a Alligator Records com una ràfega d'aire fresc. Tot i que ja tenia dos treballs autoeditats prèviament, el seu àlbum Don't call no ambulance no deixava dubtes del potencial d'aquest guitarrista de Florida al món del blues rock. Aquest any publica Living in a burning house, el seu tercer treball amb la mítica discogràfica de Chicago i produït per Tom Hambridge, qui també fa acompanyaments vocals, juntament amb les cantants Cece Teneal i Diunna Greenleaf. Les composicions de Birchwood giren entorn de la seva potent guitarra, demostrant també el seu domini de la lap steel, i amb un fort protagonisme del saxofonista Regi Oliver.
Després de virar cap al blues al seu anterior treball (Currency of Man, 2015), la cantant i compositora estatunidenca Melody Gardot retorna al terreny del jazz melòdic i sofisticat en el seu cinquè àlbum d'estudi. Sunset in the blue està impregnat de tristesa i malenconia, potser influenciat per haver estat enregistrat durant la primera onada de la pandèmia, entre els Estats Units i Europa. Alternant temes propis amb algunes versions (Moon River, What is this thing called love), el disc es caracteritza per l'intimisme, amb elegants arranjaments orquestrals i flaires de bossa nova, com la magnífica C'est magnifique, cantada a duo amb el músic portuguès António Zambujo. Hi col·laboren també altres artistes com el trompetista alemany Till Brönner, el saxofonista Donny McCaslin o el músic britànic Sting al tema Little something.
Pharoah Sanders té un llarg recorregut musical: prop de cinc dècades associat al free jazz i a figures com John Coltrane, Ornette Coleman o Don Cherry. Però el mític saxofonista octogenari torna a sorprendre aquest any amb Promises, una obra d'avantguarda on uneix forces amb el productor i músic britànic Sam Shepherd, més conegut com a Floating Points. En aquest viatge de 46 minuts en forma de suite —dividida en nou parts— es fan acompanyar també d'una institució centenària, la London Symphony Orchestra. Un passeig sonor plàcid guiat pels teclats i el saxofon en un embolcall d'arranjaments orquestrals que dibuixen un territori comú i oníric entre el jazz, l'electrònica ambient i la música clàssica.
Al novaiorquès Josiah Wise (Serpentwithfeet de nom artístic), el podem encabir en una generació de músics que, sense renegar de l'herència soul, però allunyant-se del revival, proven d'actualitzar l'espectre sonor del R&B. Després de sorprendre amb el seu debut Soil (2018) i traslladar-se a Los Angeles, el seu segon treball sembla estar impregnat del sol californià. Deacon és un àlbum optimista, amb un missatge d'exaltació de la vida i l'amor lliure que contribueix a desfer tabús racials i sexuals. Les seves cançons compten amb la producció dels britànics Sampha i Lil Silva i estan plenes de sensualitat, amb un so estilitzat i una veu que no amaga la seva influència del gòspel i el cant coral amb el que va crèixer.
Amb aquest grapat de relats curts, l’escriptor i historiador Jordi Martí-Rueda ens mostra com el swing i el lindy-hop van deixar empremta en la cultura popular del segle XX. L’autor ens transporta a Louisiana, Nova York, Chicago, la França ocupada o l’Alemanya nazi per explicar-nos històries d’homes i dones que van revolucionar les pistes de ball mentre desafiaven el racisme, el feixisme i el masclisme.
Libros del Kultrum està fent una gran tasca traduint de l'anglès obres de la literatura musical que encara romanien inèdites al nostre país. Fa vint anys d'aquesta autobiografia del músic, compositor i productor Quincy Delight Jones Jr., però no per això es perd l'interès per conèixer la història d'una de les figures més importants de la cultura musical nord-americana del segle XX. En aquest relat ens parla de les big bands dels anys trenta i el bebop, el Hollywood dels seixanta, la música disco o el rap dels noranta, demostrant que Jones sempre ha estat part activa de l'escena musical del moment.
Corria l’any 1971 quan el segell californià Black Jazz es va interessar per un jove guitarrista d’Omaha, Nebraska. Calvin Keys era fill del bateria de jazz Otis Keys, havia après a tocar la guitarra de forma autodidàctica i des dels disset anys ja havia despuntat als escenaris, acompanyant als saxofonistes Little Walkin’ Willie i Preston Love, i als organistes Jimmy Smith, Jimmy McGriff, Jack McDuff o Richard “Groove” Holmes.
Traslladat a Los Angeles, Keys va cridar l’atenció del pianista Gene Russell, creador, juntament amb el percussionista Dick Schory, de Black Jazz Records. Fundat el 1969, aquest segell tenia l’objectiu de promoure el talent de joves músics i cantants de jazz afroamericans. Van publicar àlbums entre el 1971 i el 1975 i la seva tasca va ser molt important tant en l’àmbit de la reivindicació racial com pel seu esperit renovador del jazz.
Shawn-Neeq, el debut discogràfic de Calvin Keys, va ser una de les primeres publicacions del segell. Un àlbum en consonància amb l’estil soul jazz i jazz-funk del seu catàleg i on Russell, productor de l’àlbum, va brindar a Keys l’oportunitat de donar el seu primer pas com a líder de banda. El van acompanyar en la gravació el baixista Lawrence Evans, el bateria Bob Brave, Larry Nash als teclats i, amb un paper més destacat, la flauta i el clarinet baix d’Owen Marshall, autor a més del tema que obre el disc, la hipnòtica B.E.
La guitarra de Keys destaca pels seus rics arranjaments i el seu fraseig veloç, combinant els harmònics del jazz amb el groove del funk i el soul. Conformen el disc cinc talls de llarga duració, tres d’ells compostos per Keys, com el tema que dona nom al disc, amb un ritme més reposat i tocs psicodèlics.
Keys publicaria un àlbum més (Proceed with caution!, 1974) abans de finalitzar la seva relació amb la discogràfica. A mitjans dels setanta el guitarrista s’havia traslladat a la badia de San Francisco on des de llavors —encara continua en actiu—, ha estat partícip de la seva escena jazz, tant en directe com en sessions de gravació.
Ha tocat amb músics com Pharoah Sanders, Bobby Hutcherson o Tony Bennett, a més d’acompanyar a l’orquestra de Ray Charles i al pianista Ahmad Jahmal, amb qui va tenir la relació musical més duradora.
Arran de la seva recent reedició és un bon moment per reivindicar aquest clàssic del gènere soul jazz i el seu autor.
L'abril d'aquest any, en el primer aniversari de la seva mort, el segell Blue Note publicava There is no end, l'àlbum pòstum de Tony Allen. Va marxar a l'edat de setanta-nou anys i en plena pandèmia, fet que va dificultar acomiadar-se del genial bateria nigerià amb els honors que mereixia.
There is no end coqueteja amb l'electrònica i el hip-hop i hi participen els rapers Skepta, Danny Brown i Sampa the Great, el poeta nigerià Ben Okri o el músic britànic —i col·laborador habitual en els darrers temps— Damon Albarn. Es tracta d'una mostra més, la darrera, de la creativitat d'aquest explorador incansable, que sempre ha estat capaç de potenciar la seva personalitat musical fusionant el seu art amb el d'altres artistes. I és que Allen va ser un gran músic, però sobretot, un excel·lent col·laborador.
Tony Oladipo Allen va aprendre a tocar la bateria amb divuit anys a Lagos, Nigèria, mentre treballava d'enginyer en una estació de ràdio. Les seves influències eren la música jùjú, popular a la Nigèria dels anys 40 i derivada de la percussió tradicional ioruba, i el jazz americà. Aviat va tocar en diverses bandes del circuit musical de Lagos, com Agu Norris & The Heatwaves, Nigerian Messengers i Melody Makers, on també va conèixer a un músic que va determinar el rumb de la seva carrera: Fela Kuti.
Tots dos van formar a mitjans dels seixanta la banda Koola Lobitos, amb un estil highlife, popular als països anglòfons de l'Àfrica Occidental i que es caracteritzava per l'ús de vàries guitarres i vents jazzístics. Cap al 1969 la formació canvia de nom a Africa 70 i al highlife que practicaven hi afegeixen influències de la música ioruba de Nigèria i d'altres estils com el funk i el blues. Així van anar desenvolupant un nou so basat en els ritmes enèrgics, amb repetició de beats, percussió poli-rítmica i una part d'improvisació, sumat a la crítica política contra l'herència nefasta del colonialisme. Sense saber-ho, havien assentat les bases de l'afrobeat, gènere que va revolucionar l'escena musical africana dels anys 70.
Kuti i Allen van gravar prop d'una trentena d'àlbums junts, però, arran de conflictes sobre els drets de l'autoria de les cançons i la seva manca de reconeixement, Allen va deixar la banda el 1979, emportant-se amb ell alguns dels seus membres.
Durant el temps que Allen va compartir amb els Africa 70 ja havia enregistrat tres àlbums com a solista amb el suport de Fela —Jealousy (1975), Progress (1977) i No Accomodation for Lagos (1979)—, però No discrimination (1980) va ser el seu primer treball amb banda pròpia (Tony Allen and the Afro Messengers).
A mitjans dels 80 va emigrar a Londres i posteriorment es va establir a París, on va desenvolupar la resta de la seva carrera. El seu so va anar derivant des de l'afrobeat fins a una fusió més contemporània amb l'electrònica, el dub, el R&B i el hip-hop.
El 2006 va tornar a Lagos per gravar en viu l'àlbum Lagos no shaking, un aparent retorn a les seves arrels sonores, tot i que el mateix any es sumava al projecte de rock experimental The Good, The Bad & The Queen amb Damon Albarn (Blur, Gorillaz), Paul Simonon (The Clash) i Simon Tong (The Verve), alhora que aniria guanyant reconeixement internacional amb àlbums com Secret Agent (2009) o Film of life (2014).
La llista seria interminable, però la seva gran inquietud i la manca de prejudicis musicals el van conduir a aliances tan diverses com el trompetista sudafricà Hugh Masekela (Rejoice, 2020), el guru del techno Jeff Mills (Tomorrow comes the harvest, 2018) o de les darreres amb la cantautora Joan Wasser —Joan As Police Woman— (The solution is restless, 2021), en un projecte a tres bandes amb el músic britànic Dave Okumu —The Invisible—.
L’Hospitalet acull durant el mes de novembre aquest certamen dedicat íntegrament al jazz manouche. El festival va néixer el 2010, coincidint amb el centenari del naixement del gran guitarrista Django Reinhardt, amb la voluntat de difondre el gènere, donar a conèixer grups que practiquen aquest estil i oferir activitats pedagògiques. Des de llavors el Festival Django s’ha convertit en un punt de trobada internacional de músics i amants del jazz manouche.
Més informació: www.festivaldjangolh.com
El festival Jazz Tardor celebra la seva 28a edició amb una programació eclèctica i alternant artistes consagrats amb altres propostes emergents. Els novaiorquesos Huntertones acompanyats de la vocalista Shayna Steele, els avantguardistes Black Art Jazz Collective, el quartet del contrabaixista Ignasi González o el projecte conjunt del bateria Dave Weckl i el baixista Tom Kennedy són algunes de les actuacions que es podran veure durant el mes de novembre a diferents escenaris de la capital lleidatana.
Més informació: www.quadrantcorner.com/jazztardor