El càncer és una de les malalties que provoca més alarma a la societat. No és estrany, doncs, que hi hagi esforços considerables a la comunitat investigadora i mèdica per a trobar noves formes de prevenció, de tractament i de pal·liament.
Des de fa uns anys està rebent força atenció una nova estratègia de lluita contra el càncer: la immunoteràpia. I a la immunoteràpia va estar dedicada la xerrada Immunoteràpia: la gran esperança contra el càncer, que va tindre lloc a la biblioteca Xavier Benguerel el dia 28 de febrer de 2017.
La conferència pertany a la iniciativa un Mar de Ciència, una sèrie de cafès científics organitzats per l’Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques (IMIM) en col·laboració amb la Xarxa de Biblioteques de la Diputació de Barcelona i les Biblioteques de Barcelona. Un Mar de Ciència vol apropar-nos la ciència més actual, per a contribuir a fer que els ciutadans comptem amb una divulgació comprensible i rigorosa del treball científic.
La immunoteràpia és de fet un conjunt de tractaments amb els quals es busca restaurar o intensificar la capacitat del nostre sistema immune per a combatre el càncer. Per tal d’oferir-nos una visió completa de la immunoteràpia, l’activitat va comptar amb la presència de la doctora Edurne Arriola, cap de secció del Servei d’Oncologia Mèdica de l’Hospital del Mar i investigadora del Grup de Recerca en Teràpia Molecular del Càncer de l’IMIM; i amb la doctora Aura Muntasell, investigadora del Grup de Recerca en Immunitat i Infecció de l’IMIM.
En aquesta entrada us volem oferir part del coneixement que va generar l’activitat. Per això està dividida en tres seccions:
En primer lloc una entrevista amb l’Edurne Arriola, on la doctora ens respon tant a qüestions que va plantejar el públic assistent, com a altres preguntes relacionades amb la immunoteràpia; en segon lloc, unes presentacions traduïdes al català per l’Aura Muntasell per a la Federació Europea de Societats d’Immunologia (European Federation of Immunological Societies, o EFIS) on podreu trobar informació sobre el funcionament del sistema immune; en tercer lloc, un recull de recursos d’informació perquè pugueu acabar d’ampliar el vostre coneixement sobre aquesta prometedora estratègia mèdica.
1. Entrevista a Edurne Arriola (08/03/2017)
La doctora Arriola és responsable del tractament del càncer de pulmó a l’Hospital del Mar i cap de secció del Servei d’Oncologia de l’Hospital del Mar. És investigadora del grup de Teràpia Molecular del càncer de l’Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques (IMIM).
Per què aquest augment en l’interès dels investigadors per la immunoteràpia?
Presenta avantatges respecte als tractaments tradicionals? L’augment d’interès és perquè per primera vegada s’han vist resultats molt prometedors amb la immunoteràpia, sobretot en pacients amb malaltia metastàtica en els que s’obtenen amb aquest nou tractament supervivències molt perllongades. Els tractaments tradicionals en aquesta situació aconsegueixen un benefici però és sempre temporal i no tan perllongat.
Quines són les principals estratègies basades en immunoteràpia que s’estan utilitzant actualment?
Tot i que hi ha múltiples formes d’immunoteràpia, actualment s’estan utilitzant els anomenats inhibidors del punt de control (o checkpoint inhibitors en anglès). Aquests fàrmacs són capaços d’aixecar un dels frens que els tumors són capaços d’emprar perquè el sistema immune no pugui atacar a les cèl·lules tumorals.
Són tots els tractaments basats en immunoteràpia igual d’efectius per als diferents tipus de càncer?
No. Hi ha tumors com el melanoma, el càncer de pulmó i els tumors de bufeta on la immunoteràpia està demostrant un benefici important en un subgrup d’aquests pacients. En altres tumors, tanmateix, les immunoteràpies actuals no estan oferint resultats tan esperançadors però hi ha recerca molt activa en aquest camp per trobar la millor manera d’aplicar estratègies d’immunoteràpia en aquestes malalties.
La immunoteràpia contra el càncer obre la porta a la medicina personalitzada?
La medicina personalitzada és un objectiu de totes les teràpies anticanceroses, no només de la immunoteràpia. En aquest aspecte, sabem que la immunoteràpia actual beneficia a determinats malalts, però no sabem a priori quins són aquests pacients. S’estan realitzant molts esforços mitjançant la recerca per ser capaços d’identificar pacients que es podran beneficiar de la immunoteràpia i aplicar cada tipus d’immunoteràpia al pacient al qual aquesta pugui beneficiar.
Es parla molt darrerament d’alimentació i d’emocions en relació amb el càncer. Alguns autors i alguns mitjans mantenen que determinats aliments i que el foment d’emocions “positives” ajuden a vèncer al càncer en reforçar el sistema immune. Quina és la vostra opinió al respecte?
Hi ha molt interès a conèixer l’impacte de l’alimentació i de les emocions dins d’un concepte de salut integral en el malalt amb càncer. Estem segures que és un camp important i que podrà contribuir al benestar dels nostres pacients en un futur. Per a això, es necessiten estudis que demostrin amb solidesa aquests beneficis potencials i col·laboració amb persones expertes en aquests temes que puguin integrar-se als equips multidisciplinaris que actualment atenen els pacients amb càncer als hospitals.
I a l’Hospital del Mar, quines són les línies d’investigació?
En càncer de pulmó, bufeta i mama hi ha línies d’investigació on el principal objectiu és identificar els pacients que es poden beneficiar de cada tipus d’immunoteràpia, amb la intenció de poder oferir tractaments personalitzats a cada pacient. En aquest sentit, s’estan avaluant biomarcadors que puguin predir benefici de la immunoteràpia en cada tipus de tumor per poder estalviar efectes secundaris als pacients i despesa innecessària al sistema de salut.
En aquests moments els pacients poden demanar i accedir a tractaments d’immunoteràpia coberts per la seguretat social, o aquests tractaments romanen a la fase experimental?
Existeixen en aquest moment diversos fàrmacs immunoteràpeutics que han demostrat eficàcia en alguns tumors i que estan ja aprovats per la Seguretat Social i probablement en els pròxims anys s’aprovin alguns més. Així mateix, existeixen en investigació molts nous fàrmacs immunoteràpics en investigació, i s’estan provant noves combinacions entre ells o combinacions amb tractaments convencionals.
2. Presentacions sobre el sistema immune de l’Aura Muntasell per a la Federació Europea de Societats d’Immunologia (European Federation of Immunological Societies, o EFIS)
La Dra. Muntasell és investigadora del Grup de Recerca en Immunitat i Infecció de l’IMIM. És investigadora principal i col·laboradora en diferents projectes d’investigació relacionats amb la immunologia de tumors i la immunoteràpia.
3. Altres recursos d’informació
A la pàgina web de la xerrada podeu trobar informació addicional, com les presentacions utilitzades per les doctores Arriola i Muntasell, algunes fotos de la sessió, l’Storify de l’acte i enllaços d’articles relacionats.
En aquest apartat us volem oferir més recursos: en primer lloc, alguns articles de fonts fiables que podeu consultar a Internet; en segon lloc, documents relacionats que podeu trobar a Biblioteques de Barcelona.
3.1. Articles d’Internet
Article realitzat per la Societat Estatunidenca d’Oncologia Clínica (American Society of Clinical Oncology, ASCO). Conté informació sobre quin tipus de tractament és la immunoteràpia, i les principals estratègies que existeixen actualmendt.
El tratamiento contra el cáncer que sustituirá a la quimioterapia
Entrada a la plataforma de divulgació científica Materia. Hi podreu trobar una breu història de la immunoteràpia, així com les principals línies d’actuació i els seus resultats.
En inmunoterapia, lo mejor está por llegar
Entrevista al diari El Mundo amb Ignacio Melero, investigador del Departament d’Oncologia Mèdica de la Clínica Universidad de Navarra. Melero comenta, entre altres qüestions, a quins tipus de pacients se sol aplicar la immunoteràpia, els factors que determinen l’aplicació del tractament i alguns possibles efectes secundaris.
La inmunoterapia avanza contra el cáncer
Article a La Vanguardia on es comenta la troballa de l’equip de l’investigador Antoni Ribas, a la Universitat de California a Los Angeles (UCLA), dels factors que fan que alguns tipus de tumors siguin resistents a la immunoteràpia. Els resultats de l’equip podrien permetre dissenyar millors estratègies per a combatre el càncer amb immunoteràpia.
Inmunoterapia: Uso del sistema inmunitario para tratar el cáncer
Article a la pàgina web de l’Institut Nacional del Càncer (National Cancer Institut) dels EEUU. Podreu trobar una descripció dels fonaments pels quals el sistema immunitari pot actuar contra el càncer. El recurs ha estat facilitat per la dra. Muntasell.
Inmunoterapia
Article a la pàgina web de l’Institut Nacional del Càncer (National Cancer Institut) dels EEUU. Informació, entre altres qüestions, sobre els tipus d’immunoteràpia, els pacients que la reben i el seu funcionament. El recurs ha estat facilitat per la dra. Muntasell.
Las vacunas contra el cáncer empiezan su segunda vida
Article a Agencia Sinc. Ens presenta un complet panorama d’una de les vies més prometedores de la immunoteràpia contra el càncer: les vacunes. L’article ens descriu els problemes inicials en aquesta línia d’investigació i com s’espera superar-los en els pròxims anys.
3.2. Obres a Biblioteques de Barcelona
Us proposem algunes obres centrades en els dos components de la immunoteràpia contra el càncer: per una banda, el sistema immunitari; per l’altra, la malaltia del càncer en si.
Sobre el sistema immune:
En l’àmbit divulgatiu, l’obra Los Misterios del sistema inmunitario : cómo proteger nuestro cuerpo, realitzada per la Societat Japonesa d’Immunologia amb il·lustracions de Tomoko Ishikawa. Tot i que el seu nivell pot semblar molt bàsic, ens ofereix una molt bona imatge sobre un tema eminentment complex com és el nostre sistema immunitari.
Si voleu aprofundir a consciència en aspectes més específics del sistema immune, us proposem un parell de manuals ja clàssics en la matèria:

Inmunología celular y molecular, d’Abul K. Abbas, Andrew H. Lichtman i Shiv Pillai, una obra que al 2015 va arribar a la seva vuitena edició.

Inmunología básica : funciones y trastornos del sistema inmunitario, també d’Abbas, Lichtman i Pillai, en la quarta edició de 2014.
Tot i que són materials força específics adreçats principalment al públic universitari, resulten d’interès si el que voleu és tindre una comprensió més profunda.
Sobre el càncer:
Deguda a la importància que s’està atorgant actualment a la relació entre càncer i alimentació, us proposem dos recursos:
En primer lloc, la sèrie de documents editada conjuntament per la Fundació Alícia i l’Institut Català d’Oncologia, que podeu trobar al Catàleg Aladí en format pdf. Teniu tres títols a la vostra disposició:
– Recomanacions generals sobre l’alimentació durant el tractament del càncer.
– Mites i creences sobre l’alimentació durant el tractament del càncer
– Recomanacions dieteticoculinàries durant el tractament del càncer de mama
En segon lloc, l’obra de Carlos A. González Svatetz Nutrición y cáncer : lo que la ciencia nos enseña. Com en el cas de dues de les propostes referents al sistema immunològic, aquesta és una obra adreçada fonamentalment al públic universitari, per la qual cosa el seu nivell de tractament pot ser més específic. Però en tot cas és una obra valuosa per a complementar el vostre coneixement respecte a aquesta qüestió.
5 Comments
Felicitats per l’article!
Moltes gràcies!
M’ha agradat molt l’article. Gràcies
Me n’alegro, gràcies a tu.
Quina gran tasca de divulgacio!!!