2on cicle Finestres de Música Electrònica a la Bib. La Sagrera

Finestres de Música Electrònica

Té alguna influència en la creació musical l’entorn urbà en què vivim? Aquest és el tema central del cicle Finestres de música electrònica que per segon any organitza la Biblioteca La Sagrera-Marina Clotet. Durant els mesos de setembre i octubre, diferents veus autoritzades (periodistes musicals, músics locals) analitzaran com el fet urbà dóna color i forma a la música que fem. Així ens acostarem a les escenes musicals de Berlín, Barcelona, l’italo disco o les ciutats africanes.

Com a novetat d’aquesta segona edició totes les sessions inclouen una sessió de DJ a càrrec de la persona que condueix l’activitat. A continuació us deixem el calendari de les diferents activitats que conformen el cicle.

 
14 Setembre

Una història filosòfica del techno

David Casacuberta

En aquesta xerrada explorarem l’origen i evolució del techno descrivint les seves premisses i principis. Així, en lloc d’oferir simplement una cronologia d’esdeveniments explorarem la influència del futurisme a partir de Kraftwerk, la importància de l’estructura social de ciutats com Detroit, Berlín o Manchester, el canvi del concepte de què és creació cultural en la música electrònica, etc. Entendrem així les bases conceptuals que fan que el techno sigui un moviment cultural tan especial.

 

28 Setembre

Berlin i el techno: del punk previ a la caiguda del mur a capital mundial de l’electrònica

Carles Novellas

Ja fa anys que Berlín s’ha establert com la ciutat més important del techno a escala europea. De fet, probablement és ara mateix la capital amb més productors de música electrònica per metre quadrat. Però l’origen del seu so, habitualment poderós, minimalista, poc donat als exhibicionismes i més còmode en la foscor de l’underground que davant dels neons del mainstream, es pot explicar per la seva història, la caiguda del mur de l’any 89, la llibertat dels primers 90 i una idiosincràsia molt particular que fan de la ciutat (i la seva música) un univers propi i molt atractiu a ulls dels “foranis”.

 

19 Octubre

Barcelona i el trap: l’últim teixit musical de la ciutat

Alicia Álvarez

Si entenem el concepte d’”escena musical” com un conjunt d’artistes que coincideixen en el temps i comparteixen un conjunt de característiques, l’última escena en canviar bona part del teixit musical de la ciutat té el seu punt de partida en el trap. Això no vol dir que es limiti a aquest so perquè aquest teixit comprèn una sèrie d’etiquetes musicals que conviuen sense problemes: el reggaeton, el dembow, el hip hop, el dancehall… Després de l’aparició d’artistes com Cecilio G i l’arribada de Kefta Vxyz a la ciutat es pot explicar el canvi de so en clubs i festivals barcelonesos i ajuda a entendre la relació entre la ciutat i la nova onada urbana.

 

26 Octubre

La creació musical a Àfrica, derrivant tòpics

Cristina Checa

Què és la world music? No serien els Oasis músiques del món? És evident que els grups englobats dins d’aquesta categoria no comparteixen trets estilístics. Va ser doncs una manera colonialista de classificar la música? Una estratègia de màrqueting desproveïda de context?
Azonto, kwaito, gqom o electro shaabi són alguns dels estils de música electrònica que han sorgit del continent africà recentment. Artistes com Deena Abdelwahed, DJ Rachael, A-WA o Mikael Seifo trenquen amb la imatge que des d’Occident hem atorgat a l’anomenada “world music”.

 

9 Novembre

Spaghetti disco, el ‘tio vivo’ musical de la meva infantesa

David Puente

L’italo disco ha acompanyat tota una generació de seguidors des que fa més de trenta anys es van quedar penjats d’un estil musical (o més ben dit, estat d’ànim) que va durar, creativament parlant, molt poc temps. Aquells primers anys vuitanta van ser un període molt intens emocionalment, tal com demostra un llegat musical que transcendeix el seu temps. Un so que encara ara sembla inacabable, amb una gran quantitat de joies reivindicades per DJs indòmits amb esperit arqueològic, pel gaudi dels que el van viure i per les noves generacions que encara ara s’enganxen a aquest so que a vegades sona melancòlic i romàntic, i pel que sembla és etern.

 

Les activitats són gratuïtes i no requereixen inscripció prèvia. Començaran a les 18:30 h i acabaran a les 22:00 h i es faran a la sala d’actes de la Biblioteca La Sagrera-Marina Clotet.

 

Àfrica electrònica: més enllà dels tòpics

Omar S, ball i pista a fons.

Els millors discos d’electrònica de l’any

Model 500: El Techno del futur, per Juan Atkins

Electrònica en femení: una cronologia

Aphex Twin. Una supernova en forma de disc…

 

Deixa un comentari

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.