KM Amèrica 2024

Del 18 al 22 de juny Barcelona tornarà a gaudir de cinc dies de programació al voltant de la millor literatura llatinoamericana: arriba la tercera edició de KM Amèrica, el Festival de Literatura Llatinoamericana.

Organitzat per Casa Amèrica Catalunya i Biblioteques de Barcelona, sota la curadoria de l’escriptor sinaloenc Eduardo Ruiz Sosa, KM Amèrica connecta diverses veus d’Amèrica Llatina i del Carib participants de diferents generacions i de països diferents.

La programació suma una quinzena d’activitats entre les quals trobarem taules rodones, diàlegs en format entrevista, un espectacle de literatura oral, una estrena d’una obra de teatre, dos tallers d’escriptura i traducció i una ruta literària. Un any més, la inauguració serà una sessió de lectura en veu alta amb els escriptors convidats al festival i on sonaran els seus accents diversos. Isla partida, adaptació de la novel·la de Daniela Tarazona, guanyadora del concurs Narratives a escena 2024, serà l’estrena teatral que protagonitzarà el tancament de la tercera edició del KM Amèrica, a La Cuina de l’Espai Francesca Bonnemaison de la Diputació de Barcelona, nova seu del festival.

Enguany, el festival posa l’accent en la relació entre el cos i la paraula: en quines parts del cos, òrgans, peces de la nostra anatomia, resideixen els elements que funden els nostres relats, la nostra història, la nostra cultura? La memòria com una segona pell; el cervell com el dipòsit del passat; el llibre com un cos amb milers de braços; el rostre, d’on emana la veu; la llengua, que lluita contra l’oblit; l’ull, que fixa la seva atenció a la paraula; el cor, que segueix el ritme de les emocions. Així, mitjançant la sinapsi entre allò material del cos i allò immaterial del relat, KM Amèrica 2024 ens convida a reflexionar sobre tot allò que ens lliga, físicament, a les històries que ens donen identitat i memòria.

Us oferim una mostra literària dels principals autors d’aquesta edició.

La pell/La memòria

La memòria com una segona pell, com un teixit al mateix temps individual i col•lectiu, com un collage de formes, ferides, trets, detalls interconnectats que constitueixen la nostra identitat i es condensen en el relat que ens cobreix, ens protegeix o ens aïlla. Hi participen Jeferson Tenório, Frank Báez i Mafe Moscoso. Ho modera: Álex Chico.

jeferson
TENÓRIO, Jeferson
Manresa: L'Agulla Daurada, 2024

En Pedro, després de l’accidentada mort del seu pare, es proposa rescatar el passat de la seva família, resseguint el camí del seu pare en un procés d’agafar el lideratge de la seva pròpia vida. Un procés de dolor, de rendició de comptes, però també un ritual de redempció, de superació i de llibertat

img
MOSCOSO, Mafe
Bilbao: Consonni, 2024

La Santita és una obertura de mons cosmopoètics en què les fronteres entre cos i esperit, cultura i naturalesa, femení i masculí, lúdic i racional, la ciència i la màgia s'esvaeixen. En set històries, l'autora organitza universos on els manglars, les gallines, les roques volcàniques, les cendres, Owi Wan Kenobi o Cristal es troben i teixeixen vincles que posen en joc l'existència d'altres realitats (no necessàriament occidentals) que escapen als límits de temps i espai i vius i morts. Inspirada en les cosmologies del món andí i sobre les violències profundes, Moscoso fa màgia amb les paraules, inventa ritmes i porta referències de la cultura popular juntament amb una altra cultura pop ancestral. Trencaclosques de referències tan reconeixible en l'imaginari de Moscoso i en tantíssims punts d'Amèrica.

El cervell / El Passat

El passat inunda el cervell: d’un hemisferi a l’altre, tot partit per la ficció del record, ens persegueix, ens abandona, ens reinventa. Llibres que s’escriuen per recuperar un passat que pugui resignificar-se en el present, o que pugui esborrar-lo, destruir-lo i crear un futur diferent. Hi participen Gabriela Escobar Dobrzalovski, Daniela Tarazona i Eduardo Berti. Ho modera: Marta Carnicero.

Coberta de Si las cosas fuesen como son
ESCOBAR DOBRZALOSVKI
Barcelona: H&O, 2023

Una ruptura amorosa obliga la narradora a tornar a casa de la Tumbona, la seva mare. La seva separació de Julia s'entreveu més suportable envoltada de plàtans, guaiabos i aranges i amb el rumor de les onades del mar de fons. Tanmateix, la tensa relació amb la Tumbona i els germans apàtics converteix aviat l'espai en un tragicòmic purgatori ple de silencis, cruixits i lirisme macabre.

funes
BERTI, Eduardo
Barcelona: Anagrama, 2004

Un professor de literatura és convidat a un congrés. A cada pas del trajecte (l'estació, el tren, el taxi, l'hotel, el restaurant) es va trobant amb personatges estrafolaris. L'atmosfera irreal, onírica, es va tornant irrespirable.

img (2)
TARAZONA, Daniela
Ciudad de México: Almadía, 2021

Isla partida emergeix com un testimoni, una creació entre els marges, un dol, un murmuri ensordidor. És la desconstrucció i representació d’una identitat que rebutja qualsevol dictamen que no sigui endinsar-nos en l’abisme de la diferència. Daniela Tarazona ens ofereix una trobada amb nosaltres mateixos en què la nostra vulnerabilitat i la fragilitat de la paraula s’erigeixen en l’únic empoderament possible, brindant-nos un ham per furgar en el nostre propi mur.

El rostre / La veu

El rostre delata les emocions o les oculta. Els gestos, silenciosos, s’anticipen al so de la veu, la forma primordial de comunicar-nos. Quina veu parla a través nostre? Una literatura de gestos i paraules, de mirades i sons, de màscares i revelacions.
Hi participen Alejandro Zambra, Luis Luna Maldonado i Verónica Nieto. Ho modera: Ginés Cutillas.

Coberta de Poeta chileno
ZAMBRA, Alejandro
Barcelona: Anagrama, 2020

Gonzalo és un poetastre que vol ser poeta i un padrastre que es comporta com si fos el pare biològic de Vicente, un nen addicte al menjar per a gats que anys més tard es nega a estudiar a la universitat perquè el seu somni principal és convertir-se –també – en poeta, malgrat els consells de Carla, la seva orgullosament solitària mare, i de León, un pare mediocre dedicat a col·leccionar cotxets de joguina

literatura
ZAMBRA, Alejandro
Barcelona: Anagrama, 2023

Singular i inclassificable llibre d'Alejandro Zambra. Convé advertir que inclou un magnífic conte que gira al voltant del llenguatge groller i un relat directament lisèrgic en què un home intenta, en ple viatge terapèutic de fongs, tornar a aprendre el dificilíssim art de gatejar. En cas que algun nen arribés accidentalment a aquestes pàgines, les hauria de llegir en companyia d'un adult, tot i que aquí són precisament els nens els qui, a la seva manera, protegeixen els adults del desànim, l'egocentrisme i la dictadura del temps cronològic .

Muertos bajo tierra fértil
LUNA MALDONADO, Luis
Bogotá: Tusquets, 2022

Després de quaranta anys dirigint la pàgina vermella d'un diari de província, Aristides –entre l'ocàs del seu ofici i l'alba de la cirrosi– torna al poble natal. Poc abans d'arribar-hi, ho assalta un record: el cos amorat com un embotit cru que va veure treure del riu quan era petit. El seu olfacte de reporter fa una olor d'una història. De qui és aquest cos? Qui ho va eliminar com a tants altres al seu país? Investigar aquesta desaparició serà com obrir una llauna de la qual emergeixen corrupció, silencis opressius i violència renovada, a més d'una inesperada connexió amb la seva xicota de la seva joventut i el seu espòs ombrívol. Tot això traçarà un triangle tens entre amor, crim i premsa en un lloc decadent on la veritat és de vegades rastrera, de vegades enfiladora.

Coberta de Aquí sólo regalan perejil
LUNA MALDONADO, Luis
Barcelona: Alfaguara, 2019

La nit prèvia a la tornada a Colòmbia, un jove li explica la seva història a l'amo d'un bar a Barcelona, ​​ciutat on va arribar amb males arts i entre l'estupor mundial pels atemptats de l'11S i les proclames independentistes locals. Al seu poble natal, davant les poques oportunitats, Abilio, lector anàrquic i voraç, aconsegueix ser fitxat per una banda colombo-veneçolana de contrabandistes, cosa que li permetrà, a més de trobar pistes sobre la misteriosa mort del seu germà, guanyar digues

Els mil braços del llibre

Encreuaments generacionals per entendre què ha canviat en les maneres de representar la realitat llatinoamericana a través de la literatura. Llibres que viuen dins d'altres llibres. El llibre com un cos desmesurat, habitat per formes híbrides, gèneres diversos i veus múltiples. Rodrigo Blanco Calderón i Mónica Bustos entrevisten a Rodrigo Fresán.

Coberta de The night
BLANCO CALDERÓN, Rodrigo
Barcelona: Random House, 2016

Caracas 2010. La crisi energètica és aprofitada pel govern revolucionari per decretar talls elèctrics que, durant hores, fonen a negre tot el país. En aquests lapses de temps, Veneçuela sembla retrocedir en la història cap a una nova Edat de Pedra que es filtra per totes les escletxes. Enmig d'aquesta atmosfera, dos amics, un escriptor frustrat i un psiquiatre acostumat a involucrar-se a la vida dels seus pacients, conversen sobre una sèrie de crims ocorreguts l'últim any.

img (5)
BUSTOS, Mónica
Barcelona: Obscura, 2020

Una parella que va perdre el seu fill en un accident inexplicable, dos viatgers que acaben implicats en un ritual caníbal, sectaris sanguinaris amb motocicleta, cercadors d'ovnis, homes llop beatniks... Les persecucions, cerques i fugides d'una secta de bevedors de sang a Llatinoamèrica donen lloc a aquesta petita joia de sèrie B, escrita en fragments que desvetllen el misteri només en ser units.

fresan
FRESÁN, Rodrigo
Barcelona: Random House, 2024
Coberta de Simpatía
BLANCO CALDERÓN, RODRIGO
Barcelona: Alfaguara, 2021

Ulisses Kan és orfe i cinèfil. Paulina, la seva dona, com tantes persones que fugen del país en ruïnes on viuen, ha decidit marxar. Sense ell. Dos successos més acaben de trastocar la seva vida: el retorn de Nadine, un amor inconclús del passat, i la mort del sogre, el general Martín Ayala. Gràcies al seu testament, Ulisses descobreix que se li ha encomanat una missió: transformar Los Argonautas, la gran casa familiar, en una llar per a gossos abandonats. Si ho fa abans del temps indicat, heretarà el luxós apartament que havia compartit amb Paulina

La paraula a l'ull

Encreuaments generacionals per entendre què ha canviat en les maneres de representar la realitat llatinoamericana a través de la literatura. Els llocs i els cossos assalten la mirada, i l’escriptura busca els punts cecs, allà on habitualment la foscor creix i oculta. Literatures que miren, diuen i escolten allà on viu el que s’amaga.
Gabriela Escobar Dobrzalovski i Mafe Moscoso entrevisten Lina Meruane.

avidez
MERUANE, Lina
Madrid: Páginas de Espuma, 2023

«Avidesa», la nostra i la dels altres. La de tots. Desig, ansietat, ambició, cobdícia. Lina Meruane ens exposa als sentits materials i metafòrics d'aquesta paraula a través d'una multitud de mares i filles insaciables, de germanes incisives, d'amigues i amants afilades així com d'homes salvatges i animals la gana dels quals alimenta l'amor i l'odi, la misèria i el càstig, el ressentiment, el perdó.

Coberta de Sangre en el ojo
MERUANE, Lina
Barcelona: Random House, 2017

De la nit al dia, una escriptora pateix una severa hemorràgia oftalmològica, un problema que alterarà les relacions amb l'entorn familiar i conjugal. Aquest llibre és la porta d´entrada a un món ple d´històries, la clau d´accés a una societat tancada, el passaport a una galeria de personatges extravagants i estrafolaris.

El cor / la por

Les palpitacions del cor donen el ritme a l’escriptura i a la vida. La por, alteració que afecta tots els sentits, imposa la seva respiració en els relats. A què tenim por avui dia? Com canvia la literatura davant el temor i el seu camí desbocat?
Hi participen Mónica Bustos, Matías Néspolo i Frank Báez. Ho modera: Andrea Genovart.

Coberta de Con el sol en la boca
NÉSPOLO, Matías
Barcelona: Los Libros del Lince, 2015

El Tano Castiglione i els seus amics estan cansats de la universitat, del treball precari, de la vida. Però el neguit que pateix el Tano és pitjor. Es baralla amb la núvia, amb el germà, amb el pare, i li roba un vell cotxe, un quadret valuós i unes figuretes de fang. Així inicia un viatge a la recerca de la veritat i un viatge cap a ell mateix. I descobrirà una vella i bruta història de guerrilles urbanes, traïcions, por i fugida.

Deixa un comentari

Your email address will not be published.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.