L’ANIME I L’APOCALIPSI

L’agost de 1945, fa poc més de 75 anys, el Japó va ser atacat amb armes nuclears. La devastació produïda a Hiroshima i Nagasaki va marcar profundament l’imaginari nipó, i el fet de sentir-se supervivents d’una apocalipsi va ser un plantejament recurrent en moltes de les creacions artístiques japoneses d’ençà de la Segona Guerra Mundial. L’anime o cinema d’animació japonès, que a la Biblioteca de Vilapicina i la Torre Llobeta forma part del centre d’interès de Cinema d’Animació, no se n’ha quedat al marge. Els següents són alguns animes (pel·lícules i sèries) del nostre fons que comparteixen aquest rerefons postapocalíptic, en què la trama es desenvolupa en una societat que, per motius diversos i en èpoques més o menys llunyanes, va haver de superar una destrucció gairebé total:

L’Anime: l’Art de conviure amb la catàstrofe
OTOMO, Katsuhiro
Barcelona: Selectavisión, 2002

Neo-Tokyo és una ciutat construïda sobre les ruïnes de l'antiga capital japonesa, destruïda després de la Tercera Guerra Mundial. Japó és un país a la vora del col·lapse que pateix contínues crisis polítiques. En secret, un equip de científics militars ha reprès un experiment per trobar individus que puguin controlar l'arma definitiva: una força anomenada "l'energia absoluta". Kaneda és el jove que lidera una banda de motoristes. Durant una baralla, el seu millor amic, Tetsuo, pateix un estrany accident i acaba ingressat en unes instal·lacions militars, on els científics descobriran que és el posseïdor de l'energia absoluta.   

L’Anime: l’Art de conviure amb la catàstrofe
MIYAZAKI, Hayao
Madrid: Aurum, 2010

Mil anys després d'una guerra de caràcter apocalíptic, la Terra està coberta per boscos plens de fongs verinosos. Els homes han estat delmats, i els supervivents malviuen en alguns poblats aïllats a la rodalia d'un bosc contaminat amb gasos tòxics i insectes mutants gegants. Nausicaä és la princesa de la Vall del Vent, un regne minúscul envoltat de regnes més poderosos i hostils. És una guerrera que sap pilotar naus, però també és compassiva i es nega a veure els insectes com a enemics. La crisi esclata quan el regne veí de Tolmekia, encapçalat per la princesa Kushana, envaeix La Vall de el Vent.

L’Anime: l’Art de conviure amb la catàstrofe
ARAKI, Tetsuro
Parte 1, El arco y la flecha escarlatas
Barcelona: Selectavisión, 2015

La humanitat va estar a punt d’extingir-se per culpa d'unes criatures humanoides anomenades «titans», però els supervivents van aconseguir protegir-se darrere de tres enormes murs. Davant d’un altre atac, el primer després de gairebé 100 anys, Eren Jaeger decideix unir-se a l’Exèrcit de les Muralles, juntament amb els seus amics de la infància, per tal de venjar la mort de la seva mare, defensar els murs i alliberar la humanitat dels titans.

L’Anime: l’Art de conviure amb la catàstrofe
KISHIRO, Yukito
ángel de combate
Madrid: Twentieth Century Fox, 2019

L'any 2563, 300 anys després que la Terra fos devastada per una guerra catastròfica coneguda com "la caiguda", el científic Dr. Dyson descobreix, mentre remena en el dipòsit de ferralla d’Iron City, una cíborg sense cos però amb un cervell humà intacte. El doctor uneix aquest cervell a un cos nou de cíborg i li posa el nom "Alita" en honor a la seva filla morta.

L’Anime: l’Art de conviure amb la catàstrofe
ISHIGURO, Noboru
The Macross Saga
Valladolid: Divisa, 2008

Poc després de formar-se el primer Govern Unit per a tots els humans, uns extraterrestres ataquen la Terra. Una nau de combat invencible, la Macross, llançada el mateix dia de l’atac, es veu obligada a participar en la batalla, però encara està en període de prova i es veu forçada a fugir. Amb més de 56.000 ciutadans a bord, la nau comença a vagar pel Sistema Solar, sense saber el destí de la Terra i empaitada pels extraterrestres, en un viatge ple de perills.

L’Anime: l’Art de conviure amb la catàstrofe
SATO, Tatsuo
The Beginning
Barcelona: Selectavisión, 2018

Després d'una catàstrofe que ha assolat el Japó, dos genis somien el futur. Un és Umataro Tenma, i l'altre Hiroshi Ochanomizu. Tots dos treballen dia i nit en investigació robòtica: Tenma té el el propòsit de crear un "déu", mentre que Ochanomizu vol fabricar-se un "amic". D’aquesta manera, fruit de la col·laboració i l'amistat entre tots dos, neix un robot, A106. A l'hora de la veritat, es convertirà aquest robot en un "déu" o en un "amic"?

L’Anime: l’Art de conviure amb la catàstrofe
OTOMO, Katsuhiro
Barcelona: Selectavisión, 2010

La civilització va ser destruïda per un canvi climàtic anormal i permanent. Es van construir ciutats a la Lluna, l'únic emplaçament on la humanitat encara sobreviu. Takeru és un jove que decideix participar en una carrera pilotant una màquina que ha construït. Quan el seu vehicle s'incendia, és condemnat a deu hores de treball «voluntari» fora de la cúpula, on descobreix un secret que podria canviar-ho tot: les restes d'una petita càpsula amb fotografies i articles enviats des de la Terra.

L’Anime: l’Art de conviure amb la catàstrofe
KATAYAMA, Kazuyoshi
Barcelona: Selectavisión, 2013

El virus mortal Medousa s'escampa com una epidèmia arreu del planeta. Les autoritats decideixen tancar un grup de persones en màquines criogèniques amb l'esperança que dormin fins que s’hi trobi una cura. L'adolescent Kasumi, una dels 160 escollits, és sotmesa al procés de criogenització en el Centre de Càpsules d’un antic castell. Però quan Kasumi i la resta desperten, s'adonen que el Centre no és com el recordaven...

L’Anime: l’Art de conviure amb la catàstrofe
HIDEAKI, Anno
platinum
Barcelona: Selectavisión, 2010

La saga Evangelion comença 15 anys després que uns éssers anomenats Apòstols provoquessin “el Segon Impacte”, un cataclisme que va matar la meitat de la humanitat. Quan els Apòstols tornen a atacar, l'organització NERV revela un projecte nou per a salvar el món: uns robots gegants coneguts com a EVA, i que només uns quants adolescents poden pilotar. Mentre combaten l’enemic, els joves pilots aniran descobrint aspectes sobre la naturalesa humana i el futur que els espera.

L’ANIME I LA GUERRA

Molts animes ens recorden que el conflicte bèl·lic no solament ha condicionat la vida de moltes persones sinó que és una amenaça encara vigent que sobrevola les nostres societats:

L’Anime: l’Art de conviure amb la catàstrofe
MIYAZAKI, Hayao
Aurum, 2010

Un expilot de l'exèrcit italià de la Primera Guerra Mundial es dedica, durant la Gran Depressió, a atrapar pirates al mar Adriàtic amb el seu hidroavió. Una maledicció li va donar l’aparença d’un porc, i viu solitari en una illa deserta purgant els fantasmes del passat. Arran d’un enfrontament, Porco ha de viatjar a Milà per a reconstruir l’avió, on coneixerà la Fio, la jove que s’encarrega de dissenyar-lo, i s’enfrontaran plegats a en Donald Curtis, un pilot rival, mentre fugen del govern feixista que no accepta que Porco no vulgui posar-se a servei de la pàtria.

L’Anime: l’Art de conviure amb la catàstrofe
NISHIKUBO, Mizuho
Barcelona: Selectavisión, 2015

Basada en fets reals, és la història de l’amistat que s’estableix, cap al final de la Segona Guerra Mundial, entre un nen japonès de l’illa de Shikotan i una nena russa filla dels soldats ocupants, enmig de les tensions humanes que provoca l’enfrontament entre dues comunitats.

L’Anime: l’Art de conviure amb la catàstrofe
TAKAHATA, Isao
Barcelona: Jonu, 2005

L’estiu de 1945, l’aviació aliada sotmet els ciutadans japonesos a atacs indiscriminats. Una incursió amb bombes incendiàries converteix la ciutat de Kobe en un infern fumejant, i els dos germans protagonistes, en Seita, de catorze anys, i la Setsuko, de cinc, no aconsegueixen arribar al búnquer on els espera sa mare. Després d’un seguit de desgràcies, acaben vivint en un refugi antiaeri abandonat. El menjar és escàs i no poden esperar cap mena d'ajut.

L’Anime: l’Art de conviure amb la catàstrofe
KATABUCHI, Sunao
Barcelona: Selectavisión, 2017

Kure és una ciutat a una hora de distància d'Hiroshima, amb la base naval més gran del Japó. Suzu és una jove de caràcter alegre que se n’hi va a viure i es fa càrrec de la casa del seu marit i de la vida de la comunitat. Obligada a fer front a les adversitats de la guerra, ha de provar de no sucumbir a la desesperació.

L’ANIME I LA TECNOLOGIA

Les bombes atòmiques van suposar també la constatació que l’home és capaç de crear coses monstruoses que escapen la capacitat humana d’imaginar-ne les conseqüències. Els humans, amb una ment limitada que no és capaç de copsar i d’assimilar que un sol atac assassini instantàniament milers de persones, es veuen enfrontats amb una capacitat tecnològica cada cop més poderosa. Aquesta inferioritat dels humans, incapaços de posar-se al mateix nivell que les seves creacions, es veu reflectida també en molts animes, per exemple amb la proliferació de robots i cíborgs o, més genèricament, amb reflexions entorn de la tècnica, l’experimentació o el control social, com ja hem vist en algunes de les pel·lícules ressenyades. Algun exemple més:

L’Anime: l’Art de conviure amb la catàstrofe
TEZUKA, Osamu
Valladolid: Divisa, 2007

La natalitat està controlada i els nens són criats i educats per robots per ajustar-se a la feina per a la qual han estat concebuts. Godoh és un nen criat per la robot Olga, i ha de convertir-se en pilot de combat. A causa dels petits terratrèmols que ha provocat l’home per aprofitar l'energia tèrmica de la Terra, hi ha risc de cataclisme. Per això envien Godoh a l'espai a capturar un ocell de foc gegantí anomenat Cosmozon 2772, la sang del qual té el poder de concedir la vida eterna a qui la tasta.

L’Anime: l’Art de conviure amb la catàstrofe
KANBE, Mamoru
Sl: Jointo, 2013

Lucy és una diclònius, una humana evolucionada amb poders físics superiors, que escapa del laboratori on li han estat fent experiments. Dos joves universitaris la troben i l’acullen, i junts hauran d’evitar que la trobin uns altres diclònius que el laboratori Kurama envia perquè la matin.

L’Anime: l’Art de conviure amb la catàstrofe
AKIHIRO, Masayuki
Valladolid: Divisa, 2008

En el passat, nou cíborgs van haver de lluitar per a defensar la Terra, però ara viuen entre els humans de manera plàcida i tranquil·la. Davant d’una nova amenaça, hauran de tornar a entrar en acció, amb l’ajuda de l’únic supervivent de l’atac a un planeta llunyà .

L’Anime: l’Art de conviure amb la catàstrofe
TEZUKA, Osamu
Valladolid: Divisa, 2008

El curtmetratge Push, de l’any 1987, és una de les 13 obres breus que inclou aquesta recopilació d’Osamu Tezuka. Ens presenta un planeta moribund en què tot funciona de manera mecànica per mitjà de màquines expenedores gegantines.

L’ANIME I LA POSSIBILITAT DE TORNAR A COMENÇAR

Ja sigui fruit d’una apocalipsi, d’un avenç tecnològic o d’una capacitat onírica desmesurada, molts animes ens conviden a imaginar la possibilitat que la realitat que coneixíem desaparegui de cop i que haguem de tornar a començar de zero:

L’Anime: l’Art de conviure amb la catàstrofe
WATANABE, Masaharu
Barcelona: Selectavisión, 2018

Subaru Natsuki és un hikikomori que, de sobte, es veu transportat a un altre món i descobreix que, cada vegada que es mor, té el poder de tornar una mica enrere en el temps i reviure el passat.

L’Anime: l’Art de conviure amb la catàstrofe
KOSAKA, Tomo
Barcelona: Selectavisión, 2019

Arata Kaizaki és un solter de 27 anys incapaç de trobar feina. Un home li ofereix unes píndoles que el tornarien 10 anys enrere i li permetrien refer la vida. Després d'acceptar unir-se a l'experiment, coneix la Chizuru, una noia silenciosa i socialment maldestre que anhela tenir amics. Amb ella i d’altres companys, Arata té un any per a trobar què li cal per a viure una vida feliç en el món real.

L’Anime: l’Art de conviure amb la catàstrofe
KAWATSURA, Shinya
Barcelona: Selectavisión, 2018

Gairebé la meitat de la població de Sakurada té algun tipus de poder, que és controlat i monitoritzat per l'Administració. Misora Haruki és una jove estudiant que té la capacitat de fer reset i deixar el món tal com era tres dies enrere, de manera que tot el que s’havia esdevingut les darreres 72 hores no ha existit mai. Kei Asai, però, té la capacitat de recordar amb exactitud el que ha passat, i això inclou memoritzar els últims tres dies fins i tot després que Misora hagi fet servir el seu poder. Com a membres del club de voluntariat del seu institut, Kei i Misora combinen aquestes habilitats per a resoldre els casos que els envia l'Administració.

pdf

Compartició en facebook
Compartició en twitter
Compartició en whatsapp
Compartició en email
Compartició en print

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.