La mà guiada, la mirada peculiar de la Pilar Bonet sobre les dones visionàries en l’art

Fotografia de Pilar Bonet

En aquest espai on volem que mensualment art i literatura es trobin, tenim també un especial interès en trencar amb la idea d’art més conservadora, colonialista i patriarcal pròpia del segle XIX. És per aquest motiu que ens ha agradat l’exposició que ha comissariat la Pilar Bonet, La mà guiada, que actualment i fins el 5 de novembre podem veure al MNAC i l’hem volgut entrevistar.

La Pilar Bonet és doctora en Història de l’Art i professora de la Universitat de Barcelona.  És impulsora i coordinadora del grup de recerca Visionary Women in Art i autora de nombrosos articles sobre la Josefa Tolrà. Amb ella hem parlat de com ha estat comissariar aquesta exposició.

Hola Pilar, voldria començar aquesta entrevista parlant de la mateixa feina de comissària, que no és tan coneguda per tothom. Quina ha estat la teva funció en aquesta exposició?

Breument, una comissària és la persona que construeix el discurs d’una exposició d’art. Al darrera d’això que sembla simple, hi ha molta feina.  Aquest comissariat, per exemple, m’ha ocupat 10 anys de recerca, d’investigació, de lectures, de viatges. Un comissariat no és decorar un espai expositiu i portar aquelles obres que és obvi que pots portar, o allò que s’espera que portis, o allò que està allà com a consensuat, cal anar més enllà. D’altra banda, el comissariat ha de facilitar l’accés de diferents públics, intentant que es noti en tot que aquesta és una exposició diferent a les que veiem habitualment.

Parlem doncs d’una feina feta en diferents fases i a diferents nivells…

I tant. Aquí el comissariat ha tingut tres fases.

Ha sigut necessari identificar, localitzar, validar obres, tant de la Josefa Tolrà com de la Madge Gill, a partir d’una mena de cordó umbilical que jo generava entre elles. Perquè aquestes dues autores, que ara estan juntes al MNAC, no es van conèixer mai, tot i que van coincidir en una època que cal contextualitzar, i la primera fase és trobar aquest context comú.

La segona fase consisteix a trobar el que s’ha escrit sobre elles i el que tenim d’elles, tanta obra com sigui possible per poder després fer una tria.

La tercera, és presentar-ho i fer-ho de tal manera que arribi a un ventall ampli de persones.

 

5. Josefa Tolrà Figura amb mantó brodat

Josefa Tolrà

Figura amb mantó brodat Fundació Josefa Tolrà-Art Visionari © Josefa Tolrà-Art Visionari

M’agradaria que aprofundissis en aquest context que busques en una primera fase, parla’ns una mica d’aquesta època que penso que és una de les sorpreses que pot produir l’exposició.

Elles viuen a aquesta Europa apocalíptica que va des del final del segle XIX fins a la Segona Guerra Mundial. Ho van viure, una a Londres, l’altra a Cabrils. Milions i milions i milions de morts, cada família tenia pèrdues per la guerra o pels efectes de la guerra, totes dues van perdre dos fills. És també un moment on es van començar a implementar els règims totalitaris, abans i durant la Segona Guerra Mundial. A partir dels anys 30 Europa deixa de ser aquella Europa o aquella Catalunya espiritista, anarquista, utòpica i passen a ser territoris molt controlats a nivell de tot, de formes de vida, de creences, de pràctiques espirituals, del paper de les dones, etcètera, etcètera. Perquè molta gent no ho sap, perquè no s’ha estudiat, el paper fonamental que va tenir l’espiritisme a Catalunya, ja a finals del segle XIX. A tota Europa hi va haver una “revolució espiritista”, sovint vinculada amb l’anarquisme i amb milions de seguidors, no 10, 20, 30 amagats en una casa, sinó milions. Aquest moviment tan important ens l’expliquen la Dolors Marín o el Gerard Horta, que són antropòlegs. Se’ls ha de llegir. Primera, perquè ningú ens ho ha explicat. Segona, perquè en llegir-ho, tot i que va passar al segle XIX, principis del XX, és un tema molt vigent, però molt. Si a les joves generacions els expliques això, diran “uala, que xulo, que interessant”, perquè les espiritistes eren moltes dones, i eren les sufragistes, eren les noves pedagogues, eren filòsofes, eren periodistes, …

I aquest context marca a totes dues, la Madge Gill i la Josefa Tolrà.

Completament. Per tant, és imprescindible estudiar el seu context, analitzar i tenir molt de respecte per la seva vida en concret, la vida de cada una d’elles. Perquè quan es fa història de l’art normalment això no es fa. És a dir, en una autora, sigui escriptora o sigui pintora, normalment la vincules per acreditar-la a un moviment artístic o literari, a un grup d’intel·lectuals que tenen noms masculins sempre, a un tipus d’escola on va estudiar, o a un tipus de taller on va anar a aprendre pintura. És a dir, el referent sempre és fora, sempre queda tot legitimat pel que passa fora d’elles mateixes i de la seva vida. Jo no m’he fixat gens en la història de l’art per fer tot aquest comissariat. En canvi, el que crec que hem de fer, i és una manera de canviar també les hermenèutiques, és fer aquesta focalització d’època molt important, perquè encara que no visquin juntes, tenen les circumstàncies i les vibracions apocalíptiques les dues. És a dir, el seu és un món que desapareix i això queda reflectit en el que fan, per això els seus missatges són molt de fraternitat, de pau, d’amor, de caritat, de ciència…

En la segona fase d’aquest comissariat, busques què s’ha escrit sobre elles. Què hi trobes?

hi ha unes obres, hi ha uns documents, pocs, gairebé ningú ha escrit sobre elles. Sobre la Josefa Tolrà, bàsicament o exclusivament jo, la resta són només referències i algunes d’elles errònies. Sobre la Madge Gill, qui més ha escrit és una altra dona, la Vivienne Roberts, que és la responsable de l’arxiu del College of Psychic Studies a Londres, un centre d’estudis sobre espiritisme  que funciona des del segle XIX i que té una biblioteca fabulosa. Com a anècdota, i per a fer-nos millor idea de la importància d’aquest moviment espiritista, comentar que en Conan-Doyle, l’autor de Sherlock Holmes, va ser director d’aquest centre i va invertir força diners en aquestes investigacions; de fet, la part sobrenatural està ben present a la seva obra.

I escrits sobre la seva obra artística dins d’un context d’Història de l’Art? Quina relació tenien la Madge Gill i la Josefa Tolrà amb el món de l’art?

Cap. El que hi ha exposat al MNAC són sèries de dibuixos i de materials, com ara brodats, que elles fan. Hi ha també escriptura, que és molt interessant perquè elles no distingeixen entre escriure i dibuixar. La qual cosa vol dir que en moltes ocasions hi ha textos dins els dibuixos o els dibuixos es converteixen en textos. Després, la història de la literatura, d’això en dirà cal·ligrames, però elles no en saben, de cal·ligrames. Elles no tenen coneixements artístics ni literaris, no formen part de cap grup artístic, no tenen amics que siguin artistes. Ara bé, que no tinguin una formació artística convencional, no vol dir que no aprenguin, quan el que tenim d’elles és el resultat d’anys de feina, de treballar constantment, dia a dia.

 

Mage Gill. Sense títol

Magde Gill

Sense títol London Borough of Newham © Newham Heritage and Archives

Però la Josefa Tolrà sí va tenir relació amb Joan Brossa.

A veure, és veritat que Joan Brossa va tenir una certa relació amb ella i que la va visitar en diverses ocasions a Cabrils perquè es va interessar per la seva obra. Jo mateixa he entrevistat el Brossa parlant d’ella. I aquí hi ha el perill, que és un perill que patim totes les dones en general, al final faran cas de Josefa Tolrà perquè era amiga de Joan Brossa. O perquè l’esmenten els de Dau al set. Ha de quedar clar que va ser a l’inrevés, ells es van interessar per l’obra d’ella.

I a la tercera fase, trobes com vehicular el que vols transmetre amb aquesta exposició…

Sí. Un cop passades les dues primeres fases, em veig ja capaç de decidir unes línies i fer una tria. Pel que hem parlat fins ara ja es veu que és una exposició gens habitual. El MNAC ha estat molt valent, com a museu, com a institució, ha assumit un repte. I la relació i col·laboració amb totes les persones implicades ha estat molt bona. Em van entendre quan, a l’hora de presentar l’exposició, vaig dir, a veure, com convertir un cub blanc en un espai més domèstic? Perquè elles treballaven a casa, no tenien taller. Un dels paradigmes que l’art és art és quan l’artista té un taller, i aquí també cau. Elles no tenen un atelier, la figura clàssica romàntica de l’artista, que sempre és un home, treballant lluny de la família, lluny de les seves responsabilitats o dels seus afectes, treballant sol al taller, no és veritat. Tant una com l’altra, i com elles moltes altres, treballen a casa i treballen amb materials que tenen per casa. El material tècnic no els interessa especialment, igual que conèixer una tècnica o un recurs tampoc. I jo volia transmetre aquesta atmosfera més íntima, domèstica però no a força de mobles, i els dissenyadors ho van copsar molt bé. Tot el museu, els de premsa, els d’activitats, els de visites guiades, els de publicitat, tothom va empatitzar i van interioritzar molt aquestes dones i sembla ser que el mateix està passant amb el públic.  Aquest és el valor de l’art de la Josefa Tolrà i la Madge Gill.

Pilar, has estat la impulsora d’un grup de recerca, Visionary Women in Art, del que formen part no sols la Vivienne Roberts, sinó també la Maria José González que estudia la Remedios Varo o la Maia Creus que estudia la Fina Miralles, per esmentar alguns exemples. Incidiu totes en aquest aspecte visionari de l’art, però més enllà, podríem dir que us inscriviu en aquest corrent de recuperació de dones artistes, de donar visibilitat al paper de les dones en l’art?

Sí. No és un problema o un conflicte només de gènere quan parlem d’art. Sempre hi ha hagut alguns subalterns que ho fan i tampoc mai han constat. I si és una dona, menys remordiment tens perquè ja no surten mai, a la Història. Val a dir que en l’art contemporani això s’ha anat corregint, n’estic convençuda. Ara es fan moltes obres en col·laboració o bé obres de grans formats o complexes, en que hi ha un equip tècnic i es fa constar.

Quant al que deies de la recuperació del paper de les dones en l’art, jo ara tinc ganes d’estudiar produccions fetes de dones, però en tinc ganes per la mancança que ha suposat durant tots els meus estudis universitaris, que ningú em va ensenyar a cap dona. Ara ja hi ha molta bibliografia, així com una altra sensibilitat envers el tema.

Per tancar l’entrevista, em podries recomanar alguns llibres de divulgació en aquest sentit?

Per acabar, et puc preguntar quin llibre estàs llegint ara o quins has llegit darrerament que ens recomanis?

 

Llibres de Pilar Bonet a Biblioteques de Barcelona:

Barcelona: Ajuntament de Barcelona, Fundació Joan Brossa, 2021

Barcelona: MACBA, Museu d’Art Contemporani de Barcelona, 2000

Coberta del llibre Salvat-Papasseit, poetavantguardistacatalà

Barcelona: Generalitat de Catalunya, Institució de les Lletres Catalanes : Arts Santa Mònica : Edicions62, 2010.

Per comprendre millor l’exposició La mà guiada:

Coberta del llibre Heridas abiertas

Méndez, Begoña

Terrades (Girona): Wunderkammer, 2020

Llibres del Grup de recerca Visionary Women Art:

4 Comments

Deixa un comentari

Your email address will not be published.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.