Molinero, Núria. Delgadas. Barcelona [etc.]: Ediciones B, 2009
En aquest llibre, el títol del qual no pot ser més concís, es tracta un tema que afecta a la societat actual, sobretot a les dones, especialment a les joves però cada cop més, podem parlar de no tant joves i al mateix temps també, inclús, de nenes. L’autora és psicòloga, especialista en psicologia clínica i té un màster en Salut Mental i es dedica al tractament i a l’estudi dels trastorns de conducta alimentària.
A la introducció l’autora ens explica que al principi del seu interès per aquest tema, “albergaba la convicción de que estas personas, de no haber padecido un trastorno de alimentación, habrían desarrollado cualquier otro tipo de dolencia psicológica. Actualmente creo que en muchas ocasiones puede que sea cierto pero también que el valor social otorgado a la delgadez invade todos los rincones y provoca nuevos casos a modo de epidemia. Es posible que muchas de ellas, sí que sean víctimas de una sociedad que las ha impulsado a creer que la delgadez les llevará a la felicidad”. I afegeix més endavant que “no se trata de echarle toda la culpa a la sociedad … es imposible entender la obsesión por adelgazar y la demencia en que esta inevitablement desemboca, si no nos paramos a observar el mundo en que vivimos”.
Parla dels perfils i dels trets comuns dels que la pateixen, de com es pot originar el problema i de com es manifesta, de com es senten, de les seves percepcions del món i de si mateixes, de les dietes, de les talles,… però no a la manera d’un manual estructurat sinó d’una forma fluïda que transmet coneixement i alhora proximitat al tema.
La seva explicació senzilla, clara i directa, es va alternant amb els microrelats en primera persona de les experiències (que surten destacades en un color de fons més fosc) de moltes persones que han passat per la malaltia però, que a més a més, l’han superada.
Aquests trastorns alimentaris es converteixen en una mena d’hàbit, que “enganchan, quienes los sufren raramente quieren curarse del todo, normalmente se limitan a intentar paliarlos o a evitar las situaciones incómodas que les acarrean” i avisa que no és fàcil sortir però que han de tenir clar que sí que és possible i que aquesta sortida passa perquè acceptin que tenen un problema, que cal solucionar i que han de buscar les ajudes que calguin. L’esforç, òbviament, val la pena i l’experiència dels testimonis aportats ho demostren.
Núria Molinero, autora de Delgadas, en el programa “Más Vivir” part I
Núria Molinero, autora de Delgadas, en el programa “Más Vivir” part II
1 Comment
Un llibre molt recomendable, perquè ens descriu els poblemes que es poden original per culpa de l’anoreixà