Stourdzé, Sam. Chaplin
Barcelona: Combel, 2008
Sam Stourdzé.
Grans riallades de grans i petits. Això és el que sempre ha aconseguit amb les seves pel·lícules Charles Chaplin. Un personatge de principis del segle XX que es convertí en la primera estrella de cine de la història.
Potser ha estat l’èxit de l’oscaritzada The Artist que m’ha portat a revisar una obra que tracta l’inici de la indústria del cinema (tema sempre interessant, per altra banda) o potser és que el seu humor no passa mai de moda…

Tan se val, la qüestió és que Chaplin ens explica la vida de l’artista d’una manera molt amena i visual, acompanyada de fotogrames, fotografies, cartells d’època i dibuixos.
De fet, l’edició té cura dels més petits detalls, especialment de la presentació. El llibre ve acompanyat d’un estoig amb la silueta retallada de Chaplin i el disseny de les seves pàgines fa que, tot i estar pensat per a un públic jove, la seva lectura sigui agradable a qualsevol edat.

L’obra està dividida en tres parts, més una filmografia final.

La primera part ens parla de la creació del personatge, Charlot. Des del naixement dels seus atributs més característics: el barret, el bigoti, els pantalons balders, les sabates extra grans i el pràctic bastó. Fins a la utilització de diverses disfresses: bomber, capellà, soldat, dona, home de les cavernes… que li permetran obrir un gran ventall de possibilitats.


A la segona hi podem trobar els anys de feina com a actor i director. Com, mica en mica, va involucrar-se més en les seves pel·lícules, fins a arribar a produir-les, dirigir-les, protagonitzar-les i composar-ne la música!


I l’última tracta sobre el reconeixement i l’exili del personatge. Com va fundar la United Artists Film Corporation l’any 1919 juntament amb D.W. Griffith, Mary Pickford i Douglas Fairbanks. Com va realitzar El Gran Dictador, una de les poques pel·lícules que van denunciar el nazisme en plena guerra. O va ser perseguit per Joseph MacCarthypel seu suposat antiamericanisme.

Us convido a que gaudiu amb tranquil·litat d’aquest llibre. Que no us passi per alt cap foto, dibuix o comentari! Són una molt bona introducció, tant a la vida de Charles Chaplin, com al naixement de l’Star System de Hollywood.
Modern Times – Charlie Chaplin Eating Machine






3 Comments
Sembla una biografia interessant! Sempre que penso en Chaplin recordo aquesta seqüència de la Quimera del oro.
El libre sembla molt interessant per llegir, ja que ens relata la vida i l’obra de uns dels artistes que es va encarregar de fer del cinema tant famòs en la seva epòca , precencia que encara predura en la actualitat.
Un llibre molt interessant!!!