El 36è Saló Internacional del Còmic de Barcelona tindrà lloc del dijous 12 al diumenge 15 d’abril de 2018 al recinte de la Fira Barcelona Montjuïc.
En aquesta edició el Saló del Còmic tindrà uns convidats internacionals d’excepció.
El certamen comptarà amb la presència d’alguns dels grans noms del còmic britànic com Jamie Delano, guionista entre d’altres de Hellblazer, Capitán Britania, o Animal Man , Dave McKean, dibuixant responsable d’obres com Arkham asylum, Orquídea negra, Mr. Punch o Celluloid i David Lloyd, icònic dibuixant, autor juntament amb Alan Moore de V de vendetta.
També es deixarà caure pel Saló Ralph König, un dels autors més importants d’humor i temàtica gai amb còmics com El condón asesino, millor obra estrangera del Saló del Còmic de Barcelona el 1992, El hombre deseado, Lisístrata o Prototipo. A més a més, serà el convidat d’honor de la trobada anual, en col·laboració amb Ficomic, dels diferents Clubs de Lectura de Còmic de la Xarxa de Biblioteques Municipals.
També hi seran presents Vittorio Giardino, un dels grans noms del còmic italià guardonat en diverses ocasions i responsable de títols com Little Ego o Eva Miranda i les aventures del seu conegut personatge Max Fridman No passaran!, Rapsodia húngara i La Puerta de Oriente. La jove promesa Tillie Walden que al 2017 va publicar la seva obra Piruetas, nominada aquest any al Saló en la categoria de “Millor obra estrangera”. I en representació dels autors de manga podrem conèixer a Stan Sakai creador de la saga Usagi Yojimbo.
Però això no acaba aquí, del món dels superherois i la ciència-ficció ens trobem al matrimoni format per Kelly Sue DeConnick amb obres com Bella muerte, Capitana Marvel i Bitch planet, i Matt Fraction autor de títols com El invencible Iron Man, FF, Ojo de Halcón o Sex criminals.
Podrem conèixer a autors com Dann Thomas i Roy Thomas, responsables d’haver introduït l’heroi Conan el Bárbaro en el còmic americà; Roy com a autor i editor i Dann com a guionista per exemple de La espada Salvaje de Conan.
Els més petits també podran trobar-se amb els seus autors preferits com Shea Fontana creadora de la saga DC Superhero girls amb títols com Hitos y mitos i Crisis en los finales. Fabrice Parme creador de la divertidíssima Astrid Bromuro i de les seves dues primeres aventures Cómo aniquilar al Ratoncito Pérez i Cómo atomizar a los fantasmas. Miguel Diaz Vizoso autor d’algunes de les aventures dels barrufets com Els barrufets i el mig geni i Lorena Álvarez amb la seva meravellosa Luces nocturnas.
Seguint amb els més petits, aquest any el Saló comptarà amb el Còmic Kids, un espai de més de 3000 m² dedicat a nens i nenes d’entre 5 i 12 anys. L’espai constarà de diferents àrees: tallers de dibuix, personatges, còmics… taller de jocs, photocalls, personatges, conta contes, espai de lectura, i una exposició central (Com es fa un còmic?) on s’explicarà als nens i les nenes la creació d’un còmic. En totes les activitats l’espai comptarà amb autors espanyols de còmic infantil.
Biblioteques de Barcelona ha elaborat un punt de llibre per ajudar a promocionar aquest espai que obtindreu quan presteu documents a la vostra biblioteca.
EXPOSICIONS
JACK KIRBY, THE KING OF COMICS
Exposició dedicada Jacob Kurtzberg més conegut com a Jack Kirby. Nascut a Nova York és un dels dibuixants de còmic més conegut dels Estats Units, el seu sentit de la dinàmica, els seus diàlegs impressionants, així com el fet d’haver-se anticipat a l’art psicodèlic posterior han fet escola. Va ser el creador de personatges com Els Quatre Fantàstics, Capità Amèrica o Thor, entre d’altres. L’exposició es dividirà en dues parts. En una primera es repassarà tota la trajectòria professional d’aquest autor amb textos i reproduccions. En la segona, s’oferirà als visitants una selecció dels seus originals. (Font: www.comic-barcelona.com)
LES REVISTES DEL BOOM DEL CÒMIC (PER A ADULTS)
Amb la publicació a Espanya de la revista de còmics Totem, va començar el que es coneix com el “boom del còmic per a adults”. Entre 1977 i inicis dels anys noranta, el format de revista de còmics per a adults va suposar no només un èxit de vendes, sinó la publicació de grans obres i autors de la historieta, tant europeus, llatinoamericans i nord-americans com, sobretot, espanyols. Va ser el moment de revistes molt recordades per diverses generacions d’espanyols: 1984, El Víbora, Bésame Mucho, Comix Internacional, Creepy, Cimoc, Cairo, Rambla, Makoki, Metropol, Madriz, Zona 84, TMEO o Kiss Comix. Ara que han passat 40 anys d’aquest boom, el Saló Internacional del Còmic de Barcelona vol retre un homenatge i recordar aquest fenomen que tant va marcar l’esdevenir del còmic espanyol. (Font: www.comic-barcelona.com)
SUPERLÓPEZ x JAN
Jan és el creador del cartell d’aquesta edició del Saló. El seu personatge Superlópez va néixer el 1973 com una paròdia de Superman. Poc després, les seves noves historietes van ser publicades en diverses revistes de l’editorial Bruguera. Va conèixer i va combatre al costat dels membres del Supergrup i després, ja en solitari, ha viscut i està vivint desenes d’aventures. És Superlópez un dels personatges més carismàtics de la historieta espanyola.
La mostra, dividida en diversos apartats, inclourà uns 70 originals i reproduccions d’aquesta sèrie de Jan. Mostraran els seus orígens, del Supergrup, de la seva activa participació en mons de fantasia i mitològics, del seu aspecte inquiet i rebel, dels països i llocs reals que ha sobrevolat, dels seus amics i dels seus enemics. I coneixerem una mica més l’obra d’aquest genial autor d’historietes que és Jan. Aquesta exposició es complementarà amb un espai dedicat a la pel·lícula Superlópez. (Font: www.comic-barcelona.com)
COM ES FA UN CÒMIC?
Hi ha llibres i manuals que ensenyen a joves i adults a crear un còmic. Però, i per a nens? Com explicar als nens i nenes de 5 a 12 anys com es fa un còmic? Aquesta exposició vol aportar el seu granet de sorra a promocionar aquest mitjà de comunicació entre els més petits. (Font: www.comic-barcelona.com)
Com a cada edició també hi haurà exposicions dedicades als guanyadors dels premis del Saló de l’any anterior; Josep Maria Martín Saurí (Gran Premi), Jamás tendré 20 años de Jaime Martín (Millor obra d’autor espanyol), Javi Rey (autor revelació) i Paranoidland (millor fanzine).
RESSENYES DE LES OBRES NOMINADES QUE PODEU TROBAR A LES BIBLIOTEQUES:
Millor Obra d’autor espanyol publicada a España:

Encuentros cercanos
COLAZO, AnabelBarcelona: La Cúpula, 2017
Anabel Colazo, autora coneguda per ser una de les impulsores del fanzine Nimio (guanyador del premi al Millor fanzine al Saló del Còmic 2016) i la seva participació a la compilació Teen Wolf, ens narra en el seu primer treball extens, la història de Daniel, un noi que per accident es troba atrapat en un poble on succeeixen coses fora del comú relacionades amb el fenomen ovni. Sense voler acabarà envoltat per aquests esdeveniments convertint-se en part d’un cas inexplicable que altres intentaran desxifrar. Un interessant còmic sobre successos estranys, inspirat en casos reals, i per descomptat per Expediente X. I want to belive…

Estamos todas bien
PENYAS, AnaBarcelona: Salamandra, cop. 2017
“Dedicado a mis abuelas por su eterno cariño, sus churros y sus cuentos”. Així comença el còmic d’Ana Penyas, amb una dedicatòria que tots podríem fer a les nostres àvies. Una història entendridora sobre les relacions amb els pares i els avis i un retrat d’una generació de dones representada per la Maruja i l’Herminia, les dues àvies de l’autora, dues dones ben diferents que representen dues maneres de veure la vida.
Amb un dibuix particular que barreja la il·lustració i el collage, l’autora s’expressa en unes tonalitats que desprenen la mateixa calidesa que la història que explica, la de dues persones que s’estima i que arriba a conèixer millor a través d’aquest relat.

Pinturas de guerra
CALLE, Ángel de laMadrid: Reino de Cordelia, 2017
En aquesta història d’autoficció, basada en vivències reals, quatre pintors llatinoamericans fugen a París fruit de les tortures de les dictadures militars dels seus països. Personatges que coneixem de la mà d’Ángel de la Calle, convertit en un personatge més del còmic, allotjat per casualitat en un edifici a París que acull a aquests artistes, amb l’objectiu de documentar-se sobre l’actriu Jean Seberg, musa de la Nouvelle Vague, de qui pretén escriure una biografia. L’autor amb un domini magnífic de les claus narratives farà de catalitzador d’una complexa trama que barreja història, política, art i una infinitat de cameos, referències artístiques i literàries que fan de Pinturas de guerra una obra imprescindible de lectura obligatòria que pot ser llegida des de qualsevol dels capítols, sense importar l’ordre, en un clar homenatge a Rayuela de Julio Cortazar.

Roco Vargas: Júpiter
TORRES, DanielBarcelona: Norma, 2017
Aquest és un còmic escrit a base de salts. Un darrere l’altre, per diferents llocs i moments. No hi ha una narració lineal, o almenys no ho sembla, tenim tots aquests salts pràcticament muts en unes vinyetes plenes de detall (no és el que es diu per quedar bé, aquestes vinyetes mereixen que ens hi aturem, fixant-nos en els segons plans i els fons). Això és el pròleg. Unes 30 pàgines d’aquests “salts” fins que el protagonista “desperta” i nosaltres “sortim” de la seva ment. Què significa el que hem vist? I quina influència tindrà en el que està per venir? L’argument d’aquest còmic recull diferents fils d’altres àlbums de la saga de Roco Vargas (el personatge franquícia de Daniel Torres), concretament les guerres de tot el sistema solar pel control de Júpiter i els seus recursos. Aquest recollir diferents fils fa que l’estructura temporal de l’àlbum sigui una mica difícil de seguir. Potser el secret és fer cas del que diu Antonio Altarriba a la contracoberta: “Roco Vargas no cuenta la aventura, sinó que juega a la aventura”. Una aventura que recorda els clàssics de la ciència-ficció al còmic, una ciència-ficció falsament innocent i senzilla, només en aparença, de vegades descrita com retrofuturista.

Un Millón de años
SÁNCHEZ, DavidBilbao: Astiberri, 2017
No és dolent, és pitjor, no el còmic sinó el món que retrata. Amb una economia de medis pràcticament clínica, David Sánchez ens porta a un món oníric, però de malson. Un to malaltís (en el bon sentit) que ha esdevingut la seva marca personal i que fa que no puguem llegir els seus còmics i quedar-nos com si res. L’autor arriba a un lloc molt amagat de la nostra ment, i s’hi recrea. Aquestes són les seves característiques, contenció en el traç, una economia i uns dibuixos que l’emparenten amb la línia clara, i les seves històries fan mal, i amb cada nou còmic pren forma aquest món al·lucinat, hipnòtic, fred i terrible.

Autor espanyol revelació:

Encuentros cercanos
COLAZO, AnabelBarcelona: La Cúpula, 2017
Anabel Colazo, autora coneguda per ser una de les impulsores del fanzine Nimio (guanyador del premi al Millor fanzine al Saló del Còmic 2016) i la seva participació a la compilació Teen Wolf, ens narra en el seu primer treball extens, la història de Daniel, un noi que per accident es troba atrapat en un poble on succeeixen coses fora del comú relacionades amb el fenomen ovni. Sense voler acabarà envoltat per aquests esdeveniments convertint-se en part d’un cas inexplicable que altres intentaran desxifrar. Un interessant còmic sobre successos estranys, inspirat en casos reals, i per descomptat per Expediente X. I want to belive…

Estamos todas bien
PENYAS, AnaBarcelona: Salamandra, cop. 2017
“Dedicado a mis abuelas por su eterno cariño, sus churros y sus cuentos”. Així comença el còmic d’Ana Penyas, amb una dedicatòria que tots podríem fer a les nostres àvies. Una història entendridora sobre les relacions amb els pares i els avis i un retrat d’una generació de dones representada per la Maruja i l’Herminia, les dues àvies de l’autora, dues dones ben diferents que representen dues maneres de veure la vida.
Amb un dibuix particular que barreja la il·lustració i el collage, l’autora s’expressa en unes tonalitats que desprenen la mateixa calidesa que la història que explica, la de dues persones que s’estima i que arriba a conèixer millor a través d’aquest relat.

Nuevas estructuras
GARCÍA-ALÉN, BegoñaBarcelona: Apa Apa Còmics, cop. 2017
El guió d’aquest còmic parteix d’una premissa molt senzilla, un grup de treballadors arriben a una casa per fer-hi una ampliació. Aquesta història en aparença tan simple està al servei d’un exercici de revisió de les formes tradicionals del còmic.
El títol Nuevas estructuras no es refereix només a l’argument d’aquest relat, sinó al canvi de mentalitat davant d’allò que sempre s’ha considerat necessari per decidir què és un còmic i què no; una nova forma d’enfocar les estructures del mateix llenguatge de la historieta. D’una manera gairebé poètica les imatges se succeeixen, suggerint més que no pas explicant la història.

La Vampira de Barcelona
PARRA, Miguel Ángel / LEDESMA, Iván / GONZÁLEZ, JandroBarcelona: Norma, 2017
A principis del segle XX, la ciutat de Barcelona s’estremeix davant del cas d’Enriqueta Martí, una veïna del barri del Raval que passarà a la història com “la Vampira de Barcelona”. Al voltant de la seva figura s’articula una llegenda negra que la premsa de l’època s’encarrega d’atiar: assassina, proxeneta, corruptora de menors, curandera… La seva perversitat sembla no tenir límits, però… ¿És realment un monstre o la víctima propiciatòria d’una societat on la riquesa i el poder valen més que la vida i la dignitat humanes?

La Balada de Jolene BLackcountry
PUCHALSKI, VictorSineu [Balears]: Autsaider, 2017
Ens trobem davant d’un còmic amb dues lectures. Aquest viatge iniciàtic al que ens convida Victor Puchalski és un exercici d’il·lusionisme. Per una part tenim un còmic convencional imprès en tinta negra, però quan apaguem els llums descobrim un missatge ocult, un altre fil de la història, la part mística que s’amaga a simple vista. És recomanable trobar un lloc on puguem encendre i apagar el llum tranquil·lament per poder gaudir de la lectura, de les llums i de les ombres d’aquesta epopeia que ens recorda altres títols del manga heroic, tant l’històric com el de ciència-ficció.

Millor Obra Estrangera publicada a España:

Arsène Schrauwen: [edición integral]
SCHRAUWEN, OlivierLogroño: Pimentel, 2017
El 7 de desembre de 1947, el jove Arsène Schrauwen puja a bord d’un vaixell que el trasllada de les gelades aigües del riu Scheldt a les sufocants platges de la colònia. El seu viatge es converteix en una odissea fantasmagòrica on el protagonista descobrirà l’amor de la mà de Marieke, la megalomania del seu cosí Roger, el misteri insondable que palpita al cor de la jungla i el preu de la llibertat.

El Arte de Charlie Chan Hock Chye: una historia de Singapur
LIEW, SonnyMadrid: Dibbuks [etc.], cop. 2017
Un fals documental, una ficció, un recorregut històric; Sonny Liew fa un relat dels últims 70 anys de la història de Singapur i Malàisia a través d’un dibuixant que mai va existir, Charlie Chan. Liew se serveix del seu protagonista com a mitjà per explicar les circumstàncies polítiques i socials que han marcat el passat recent del seu país i la seva obra, per fer un repàs de la història del còmic fent gala de la seva versatilitat com a dibuixant. Ens trobem davant d’una obra que engloba diversos gèneres que van des de la biografia fins a la història i la teoria del còmic.

El Club del divorcio
KAMIMURA, KazuoBarcelona: ECC, 2017-2018
En aquesta sèrie de dos volums, creada a mitjans dels setanta, Kazuo Kamimura aborda un tabú permanent de la societat japonesa: el divorci. L’obra retracta la vida quotidiana d’un grup de dones divorciades que treballen en un club per a homes sense cap esperança de refer les seves vides. Yûko, la protagonista d’aquesta història és un cas excepcional, una dona valenta que aconsegueix aixecar el seu propi negoci i ajudar a altres dones que passen per el mateix tràngol que ella. El club del divorcio ha guanyat el “Prix du Patrimoine” al 46è Festival Internacional de la Bande Dessinée d’Angoulême. Historia de una geisha i Lady Snowblood (influencià a Quentin Tarantino en la creació de Kill Bill) són dues obres d’aquest autor, un dels representants més importants del “gekiga”, que malgrat la seva curta vida –va morir molt jove-teniu la sort de poder descobrir a les biblioteques.

Piruetas
WALDEN, TillieBarcelona: La Cúpula, cop. 2017
Piruetas ens parla dels dotze anys que l’autora de l’obra, guanyadora de dos premis Ignatz, va dedicar al món del patinatge artístic competitiu. Ho fa servir com a fil conductor per narrar-nos els turbulents anys de la seva adolescència marcada per la disciplina, la solitud, l’assetjament escolar i la recerca d’un mateix. Un treball autobiogràfic essencial per als lectors joves que ens demostra que a vegades acceptar que hem de deixar enrere un somni pot ser la millor manera de guanyar. Després d’haver llegit les 400 pàgines absorbents d’aquest còmic podem dir que ens n’alegrem que Walden pengés els seus patins a canvi de dedicar-se a l’Art.

Una Hermana
VIVÈS, BastienMadrid: Diábolo, 2017
L’avorrit estiu de l’Antoine de 13 anys i el seu germà petit Titi es capgira quan després d’un succés inesperat els seus pares conviden una amiga de la família i la seva filla adolescent Hélène a passar les vacances amb ells. Entre l’Antoine i l’Hélène, tres anys més gran que ell, comença una relació de descobriment tant de les relacions, la solitud i el sexe com de la vida en general.
Vivès ens presenta una història iniciàtica, de creixement, que ens enfonsa en el món pausat i a la vegada canviant d’aquells estius que semblaven eterns.

Aquest article ha estat elaborat en col·laboració amb Harley Quinn i Tyler Durden.
2 Comments
La trobada el dissabte de Francisco Ibáñez i Carlos Areces será un dels imprescindibles d´aquesta edició.
Una programació d’activitats molt interessant. Les exposicions valen molt la pena també.