Feliu Elias al MNAC i a Biblioteques de Barcelona

Feliu Elias. La realitat com a obsessió

El Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) va oferir l’exposició Feliu Elias. La realitat com a obsessió  on podíem  apropar-nos a la figura de l’autor, pintor, humorista satíric, que també va exercir de mordaç crític i teòric d’art.

El caràcter polièdric del seu treball es pot observar des de la voluntat d’emprar diferents pseudònims. Així doncs, signava com a FELIU ELILAS per a la pintura, APA per a les caricatures i JOAN SACS per a les polèmiques crítiques.

 

CADENA, Josep Maria. Feliu Elias Apa. Barcelona: Àmbit, 2017. 2 vol.

A la mostra es va poder veure l’obra més destacada d’aquest prolífic artista, que acull més d’un centenar d’obres i documents procedents sobretot del Museu Nacional, però també de col·leccions particulars i d’altres museus.

Així mateix, l‘exposició va oferir una mirada a l’art a Catalunya d’inicis del segle XX de les crítiques de l’autor com a JOAN SACS, així com una selecció de pintures de Salvador Dalí, Joan Miró, Pablo Picasso, Sonia Delauney, o Rafael Barradas, entre d’altres artistes.

 

Obra de Rafael Barradas que podem veure al MNAC.

 

Feliu Elias inicià, el 1902, la seva vida professional, on va col·laborar a El Poble Català i a la revista satírica Cu-cut! Posteriorment va continuar dibuixant en publicacions per a infants com ara: En Patufet, Virolet (suplement il·lustrat d’En Patufet) i La Mainada.

Obra de Feliu Elias que podem veure al MNAC.

La vinculació de Feliu Elias en el llibre per a infants és molt rellevant. Acostumat al dibuix satíric i punyent, la seva producció en aquest àmbit és també molt original i defuig de les imatges tradicionals dels contes d’aquella època. Els traços són expressius, clars i precisos. A l’igual que succeeix en l’obra per a adults, no s’entreté en les decoracions supèrflues. L’estil modern i innovador suposa un canvi de paradigma en la producció de llibres infantils.

MUNTANYOLA, Pere; UTRILLO, Antonio (il·). El patró mariner. Barcelona: Muntañola, 1917

 

Il·lustració del llibre:

CARNER, Josep; ELIAS, Feliu (Apa). El pescador y la princesa: cuento japonés. Barcelona: Muntañola, 1920.

 

De la mateixa manera, l’aparició de l’editorial Muntañola va ser clau, ja que va tenir un pes decisiu en la renovació del llibre infantil en català.

L’editorial va començar a publicar àlbums de gran format i a tot color tal i com els coneixem nosaltres avui dia, i no escatimava en despeses per aconseguir editar amb els millors escriptors i il·lustradors del país, tenint com a finalitat la voluntat d’obtenir com a resultat un llibre molt ben editat en la seva totalitat.

Al Servei de Documentació de Literatura Infantil i Juvenil podem consultar gran part de l’obra per a infants d’APA, especialment la publicada per l’editorial Muntañola, gràcies a que es pot accedir al text complet de l’obra mitjançant el repositori Trencadís. Una col·lecció, Contes d’abans, que  recull títols del fons històric de literatura infantil i juvenil, entre els que destaquen àlbums il·lustrats; una selecció de contes clàssics que permet comparar i analitzar diferents versions d’una mateixa història; llibres amb un rerefons religiós i moral, que mostren realitat i les convencions de les diferents èpoques, i llibres d’educació.

I no voldríem passar per alt la figura d’Elvira Elias Cornet, filla de l’il·lustrador, de qui també va heretar aptituds artístiques.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cobertes de:

MANENT, Marià; ELIAS, Elvira (il·) Casa de muñecas. Barcelona: Juventud, 1951.

GIR, Ilde; ELIAS, Elvira (il·) ¡Adiós, Marialí!: novela para niñas. Barcelona: Juventud, 1952.

MARTORELL, Joanot; ELIAS, Elvira (il·). Tirant el Blanc. Barcelona: Ariel, 1954.

 

Il·lustradora i escriptora de llibres infantils i cançoners, Elvira va estudiar a l’Escola de Bibliotecàries i a l’Escola de la Llotja, i tot i que no va poder finalitzar cap de les dues carreres degut a l’esclat de la Guerra Civil Espanyola, encara avui dia en podem admirar l’obra.

Si voleu aprofundir en els treballs dels il·lustradors i il·lustradores catalanes de llibres per a infants, us proposem consultar l’obra de l’especialista Montserrat Castillo.

D’altra banda, també podeu consultar l’obra de Rafael Manuel Pérez Giménez, més conegut com a Rafael Barradas a qui hem esmentat anteriorment.

El pintor uruguaià va viure uns anys a Barcelona i va coincidir amb Joaquim Torres-Garcia, amb el que va compartir espais expositius. Ambdós van ser referents clau dins la pintura d’Uruguai. Barradas va ser també molt estimat i valorat pel cercle d’intel·lectuals de la Generació del 27.

Finalment, us volem avançar que properament el SDLIJ acollirà una exposició i una jornada matinal en la qual volem retre homenatge a Rafael Barradas. Mentrestant us convidem a accedir a l’obra digitalitzada de l’autor, o bé venir a la Biblioteca Xavier Benguerel a consultar la col·lecció del fons històric. Es tracta d’un valuós fons patrimonial a l’abast de tothom. 

3 Comments

  1. Personalitat polifacètica i per mi desconeguda fins que vaig visitar la mostra que li va dedicar fins fa pocs dies el MNAC. Això fa encara més interessant la vostra proposta de la seva vessant com dibuixant per acabar d´aprofondir dins l´imaginari dels il·lustradors i il·lustradores catalanes en la literatura infantil i juvenil.

  2. El més inquietant de les pintures no són les persones. Són els objectes o fons, que fan que no puguis parar de contemplar la seva obra. Com una cosa diferent de l’habitual.

Deixa un comentari

Your email address will not be published.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.