La maledicció dels escriptors

Charles Baudelaire, retrat recortat. Domini públic. Font: Wikimedia Commons

M’aixeco malgrat de mi mateix.

Jacques Rigaut va ser un poeta surrealista que va néixer a París el 30 de desembre de 1898. La seva vida, marcada per l’excés i la desesperança, és un clar exemple de la figura de l’escriptor maleït, aquell que no només flirteja amb l’autodestrucció, sinó que la converteix en el seu segell personal. Més que experimentar la vida, Rigaut la va consumir completament, immers en un cercle d’opi, cocaïna i deutes que el van portar a abraçar la idea que l’existència no era més que un preludi de l’acte suprem del suïcidi. Per a ell, la mort no representava el final tràgic que molts temen, sinó la culminació lògica d’un destí inevitablement escrit. La seva pròpia vida va ser una exploració d’aquesta idea, i la seva mort, meticulosament executada, es va convertir en la seva última obra d’art: es va disparar al pit mentre jeia al llit, envoltat de coixins per no perdre les maneres ni tan sols en l’últim instant.

La fascinació de Rigaut per la mort no és un cas aïllat. La literatura està plena de figures que han transitat pels mateixos abismes, des de Sylvia Plath fins a Cesare Pavese, des de Virginia Woolf fins a Ernest Hemingway. Hi ha una idea arrelada en la cultura popular segons la qual els escriptors són éssers inestables, melancòlics, turmentats, arrossegats per les seves pròpies ombres. Se’ls atribueix una sensibilitat extrema, una tendència a l’aïllament, una inclinació cap a la bogeria o la tragèdia. Però per què persisteix aquest estigma? Escriure porta necessàriament a la desesperació o és la desesperació la que porta a escriure? 

Jacques Rigaut.Poeta dadaista del segle XX que va centrar tota la seva atenció artística entorn el problema de l’autodestrucció. Defensava que el suïcidi seria la seva principal ocupació a la vida. Acostumava dormir amb un revòlver sota el coixí amb la motivació de què, un dia, seria capaç de prémer el gallet.
Virginia Woolf. Escriptora del segle XIX – XX i icona feminista que, degut a diversos factors com la mort de la seva mare, la pèrdua de casa seva a la II Guerra Mundial i els abusos patits a mans dels seus germanastres, van constituir peces claus per l’aparició d’un trastorn bipolar que va alterar la seva vida laboral i personal. Alternava èpoques de frenesí literari amb altres de depressió i aïllament.

La creativitat hi juga un paper fonamental. Un escriptor no només narra històries, sinó que transforma la realitat, la modela, la deforma al seu gust. Viu entre dos mons: el que comparteix amb els altres i el que habita dins la seva ment. I com més intensa és la seva imaginació, més borrosa es torna la línia que separa ambdós espais. Aquest exercici continu de creació i reinterpretació no és gaire diferent del funcionament d’una ment psicòtica: l’escriptor construeix voluntàriament una realitat alternativa, mentre que el malalt mental la pateix de manera involuntària. Ambdós, tanmateix, conviuen amb una percepció fragmentada del món.

Aquesta tendència a submergir-se en la pròpia ment converteix l’escriptura en un exercici profundament introspectiu. A diferència d’altres disciplines artístiques, on l’acte creatiu és dinàmic i, en molts casos, col·lectiu, l’escriptura és solitària, lenta i exigent. No n’hi ha prou amb tenir una idea brillant; cal donar-li forma, polir-la, obsessionar-se amb cada paraula. Aquest procés obliga els escriptors a enfrontar-se constantment als seus propis pensaments, a les seves emocions més crues, a les seves pors més profundes. I quan algú es tanca massa temps dins del seu propi cap, és inevitable que tot s’amplifiqui: la tristesa es converteix en angoixa, l’ansietat en paranoia, el dubte en un abisme sense fons.

Franz Kafka, que descrivia l’escriptura com una forma d’oració, parlava de la necessitat de crear alguna cosa que transcendís, quelcom que no deixés indiferent. Però aquesta recerca de transcendència té un preu. L’escriptura no és només un acte de creació, sinó també de judici: tot el que s’escriu queda exposat a la crítica, a l’escrutini aliè. La literatura és, a més, una de les poques professions en què la vàlua del treball depèn exclusivament de la percepció dels altres. Un text pot ser brillant o irrellevant, una obra mestra o un fracàs absolut, i l’única mesura del seu èxit és com el reben els lectors. Aquesta incertesa, combinada amb l’obsessió per la perfecció, fa que molts escriptors visquin en un estat d’ansietat constant.

No és estrany, doncs, que la relació entre els escriptors i el patiment psicològic sigui tan estreta. La incapacitat de desconnectar dels seus mons, la pressió de crear alguna cosa valuosa, la por a la irrellevància… tot plegat contribueix a un estat de desgast mental que, en molts casos, es tradueix en trastorns emocionals. Molts escriptors alternen entre períodes de creativitat frenètica i etapes de bloqueig absolut, atrapats en una espiral de dubtes interminables: Aquesta idea és original? La meva trama és avorrida? Els meus personatges són plans? Aquest llibre mereix ser escrit?

La por més gran d’un escriptor no és el fracàs, sinó la irrellevància. La idea que la seva obra passi desapercebuda, que no deixi empremta, que no importi. Aquesta por és la que els impulsa a seguir escrivint, però també la que alimenta els seus pitjors dimonis: la sensació de ser un frau, de no estar a l’altura de les seves pròpies expectatives, d’enfrontar-se a la pàgina en blanc i no trobar res.

En aquesta lluita contra la incertesa, molts escriptors han recorregut a solucions extremes. Edgar Allan Poe trobava inspiració en l’opi, Baudelaire en l’absenta, Hemingway en el whisky. El consum de drogues i alcohol ha estat històricament lligat a l’escriptura, no només com un intent d’evadir la realitat, sinó com una manera d’estimular la creativitat, de forçar la inspiració quan aquesta sembla esquiva. Però aquests remeis no són més que solucions provisionals que, amb el temps, acaben agreujant el problema.

Sylvia Plath. Novel•lista, poeta i figura feminista d’Estats Units del segle XX. Patia trastorn bipolar i depressió, malalties per les quals va rebre teràpia d’electroxoc als 20 anys. Es teoritza que l’origen dels seus malestars va ser la mort del seu pare i un matrimoni infeliç amb el poeta Ted Hughes.
Charles Baudelaire. Poeta, assagista, crític d’art i traductor francès del segle XIX. Va patir diversos problemes de salut durant tota la seva vida: afàsia, gonorrea, sífilis i paràlisi corporal. Al seu deteriorament físic també el va acompanyar un seguit de problemes econòmics per deutes, el que va acabar d’agreujar el rebuig de la família cap al poeta perquè no acceptaven la vida llibertina que portava. La seva obra es caracteritza per un elogi a una vida bohèmia d’excessos, vicis i a l’atracció pel mal, la mort, el sexe i la rebel•lia.
Edgar Allan Poe. Escriptor, poeta i crític del segle XIX, famós per ser considerat un dels mestres del relat curt i creador de la figura del detectiu privat a la literatura. Va patir problemes d’alcoholisme i drogoaddicció tota la vida. Aquest estil de vida i comportament, sumat a la pèrdua dels seus familiars i les seves parelles, va promoure el desenvolupament d’una depressió crònica que el va sumir en la misèria més absoluta.

Escriure com a vocació exigeix una sensibilitat extrema, una disposició a mirar el món amb una intensitat que la majoria evita. No es tracta únicament de narrar històries, sinó de disseccionar la realitat, de comprendre els seus matisos, de traduir emocions crues en paraules precises. Aquest procés obliga l’escriptor a convertir-se en un observador perpetu, algú que no pot evitar analitzar cada gest, cada paraula, cada ombra de la quotidianitat a la recerca de significat. Però aquesta hipersensibilitat també té un cost: el món no es filtra a través d’un cristall protector, sinó que colpeja amb tota la seva cruesa, sense amortidors.

Tanmateix, malgrat aquest patiment inherent, la literatura continua sent un refugi. Escriure no és només una forma de donar sentit a l’existència pròpia, sinó també una manera de resistir-se al caos. Per a molts, la literatura esdevé un espai on poden exercir el control que la vida real els nega. A la pàgina escrita, les emocions es domestiquen, les experiències es reinterpreten, el passat es pot reescriure. L’escriptura és, en última instància, un acte d’ordre dins del desordre, una estructura dins de la incertesa.

Tot i la difamació o la idealització de la professió, els escriptors continuen escrivint. Ho fan malgrat el patiment, malgrat l’ansietat, malgrat la por al fracàs. Ho fan perquè no poden evitar-ho; perquè la literatura, encara que faci mal, és l’única manera que tenen de donar sentit al seu món. I potser és aquesta mateixa lluita la que, al cap i a la fi, defineix el veritable preu de la creativitat.

Obres destacades que podeu trobar a Biblioteques de Barcelona:

Coberta de Linaje de malditos: de Sade a Leopoldo María Panero

Campaña, Mario

Barcelona: Paso de Barca, 2014

raros

Prada, Juan Manuel de

Barcelona: Edebé, 2019

Sapetti, Adrián

Córdoba: Editorial Almuzara, agosto de 2022

responsabilidad

Sartre, Jean-Paul

Palma: José J. Olañeta, 2018

Coberta de Temperamentos : ensayos sobre escritores, artistas y místicos

Chesterton, G. K

Ciudad de México: Jus, 2017

Caràtula de Escribí soles de noche

Cyrulnik, Boris

Barcelona: Gedisa Editorial,2020

Coberta de Escritores delincuentes

Ovejero, José

Madrid: Alfaguara, 2011

Coberta de Escribir es un tic : los métodos y las manías de los escritores

Piccolo, Francesco

Barcelona : Ariel, 2008

Coberta de el talento creador

Alonso-Fernández, Francisco

Madrid: Temas de hoy, 1996

autor_escritura

Jünger, Ernst

Barcelona: Gedisa, 2014

Coberta de De libros, escritores y poetas

Zweig, Stefan

Madrid: Ediciones Sequitur, 2022

Coberta de Escritores malditos: damned writers extendido 

Svoboda, Ángel A.

A Coruña: Editorial Bululú, 2021

Font de les imatges:

Jacques Rigaut. Domini públic. Font: Wikimedia Commons (fitxer “Jacques_Rigaut_portrait.jpg”)

Virginia Woolf. Domini públic. Font: Wikimedia Commons (fitxer “Virginia_Woolf_1927.jpg”), col·lecció del Harvard Theatre Collection.

Sylvia PlathDomini públic. Font: Wikimedia Commons (fitxer “Sylvia_Plath.jpg”), autor: Giovanni Giovannetti / Grazia Neri.

Charles Baudelaire. Domini públic. Font: Wikimedia Commons (fitxer “Baudelaire_crop.jpg”

Edgar Allan Poe. Domini públic. Font: Wikimedia Commons (fitxer “Edgar_Allan_Poe_portrait.jpg”).

1 Comment

Deixa un comentari

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.