Matar un rossinyol, de Harper Lee

Matar un Rossinyol - Harper Lee

Matar un Rossinyol - Harper Lee

Lee, Harper
Matar un rossinyol

Barcelona: Edicions 62, 2006

Lee, Harper
Matar un ruiseñor

Barcelona: Zeta Bolsillo, 2012

Des de la seva publicació original l’any 1961, Matar un russinyol va esdevenir un dels clàssics populars més poderosos de la història de la literatura. Lectura obligatòria a les escoles durant dècades, el llibre no ha estat, però, exempt de controvèrsies. I és que aquesta novel·la tracta, tot i que des de la mirada innocent d’uns infants, la que potser és la qüestió més polèmica de la història dels Estats Units: la qüestió racial.

La relació entre races, especialment entre blancs i negres, no ha estat precisament fàcil, i molt menys en els estats del sud, on se situa l’acció de la novel·la. Des de l’abolició de l’esclavitud fins a l’elecció del primer president negre (Barack Obama, 2008), passant per la lluita pels drets civils els anys 60, el camí ha estat plagat d’obstacles constants. I la qüestió no està ni molt menys resolta, com ho demostren els disturbis provocats per les morts de diferents joves negres a mans de la policia a diferents ciutats en els darrers anys i que van donar peu al moviment #BlackLivesMatter.

Harper Lee
Harper Lee

Ambientada en un petit poble del Sud profund (Maycomb, Alabama) durant els anys de la Gran Depressió, Matar un rossinyol segueix les vicissituds de dos germans, en Jem i la Scout. El començament de la història se centra en els inofensius jocs infantils derivats de la fascinació que exerceix sobre ells un misteriós veí, Boo Radley, reclús a casa seva des de fa anys.

Però les seves vides aviat es veuran trasbalsades quan s’assabentin que el seu pare, l’advocat Atticus, home culte i assenyat, ha acceptat la defensa d’un home negre, Tom, acusat d’intentar violar una dona blanca. Aquest fet l’enfronta amb els prejudicis ancestrals d’aquella societat i bona part dels veïns se li posaran en contra.

Tot i els arguments d’Atticus (ja per sempre a l’imaginari col·lectiu amb el rostre de Gregory Peck a la versió cinematogràfica) que desemmascaren les acusacions contra Tom, aquest acabarà sent condemnat i pagant un alt preu per un delicte que no ha comès. Els nens comencen a adonar-se del funcionament moltes vegades injust del món que els envolta…

Cartell de les biblioteques de Chicago

Com és possible que un llibre tan popular i aparentment inofensiu hagi estat motiu de prohibició? És evident que el retrat de la intolerància, la pobresa o la violència de part de la població blanca del Sud podria causar malestar. Però els grans atacs contra el llibre han provingut d’aquells a qui mirava de defensar: els col·lectius afroamericans. Molts lectors negres es senten ofesos perquè es considera que se’ls presenta des d’una òptica condescendent i paternalista. Segons l’Associació de Biblioteques Nord-americana (ALA), es troba  entre els deu clàssics que més vegades s’ha demanat que es retiri dels prestatges, acusat de racisme, llenguatge ofensiu i per impropi per a certes edats.

El més controvertit és sobretot l’ús de la paraula nigger, totalment habitual durant molt de temps i freqüent a molts textos literaris, però que avui dia està considerada altament insultant i, per tant, tabú. Això ha portat a algunes associacions a pressionar perquè el text sigui prohibit en els currículums educatius. Això ha passat a escoles de Califòrnia, Oklahoma i fins tot del Canadà.

Setmana del llibre prohibit

Tan inoblidable com la novel·la és la pel·lícula en què es basa. Aquí teniu un fragment. Perquè, per sobre de polèmiques i sensibilitats ferides (per comprensible que sigui) queda el missatge poderós de la defensa de la igualtat i la dignitat humanes.

1 Comment

Deixa un comentari

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.